Voorkeur aan smaakjes jelly

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Nadinosaur
L1
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 10:20

Voorkeur aan smaakjes jelly

Bericht door Nadinosaur »

Sinds het wat warmer is geef ik mijn MTUtjes sinds een paar weken wat meer jelly dan schijfjes banaan dus ik heb een doosje gehaald met meerdere smaken. De banaan, die ik achter de jelly had gezet, werd toch als eerste gekozen voordat ze naar de jelly overgingen maar na een tijdje was het duwen wie aan/in de aardbei jelly mocht dus die was snel ook weer op.

Nu had ik ook een andere smaak jelly aan de andere kant van de bak gezet maar die werd niet aangeraakt. Ik dacht dat komt misschien door de wat minder gunstige locatie dus had ik deze omgewisseld met de jelly op de actievere plek. Maar nee, niemand was daar meer te vinden. Ze zaten gewoon weer met zijn tweetjes bij de aardbei jelly, heel erg leuk om te zien.

Ik had nooit gedacht dat er kevers zouden zijn met een preferentie voor bepaalde smaakjes maar blijkbaar zijn ze toch een beetje picky als ze de keuze hebben.

Hebben jullie ook zoiets meegemaakt bij jullie kevers? Ik ben nu wel erg benieuwd geworden! Bij mij wordt de groene appel (dacht ik) bijna helemaal genegeerd en met moeite wordt er een hapje van genomen. De witte en bruine jelly gaan er wel goed in. Maar de aardbei is by far favoriet naast het gewone schijfje banaan dan.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Mijn mtu's hebben vaak ook een voorkeur. De gele (volgens mij) gaat er het beste in maar als ik een andere kleur neerzet en ze geen keus hebben eten ze die ook gewoon op. Mijn mtu's zijn ook dol op echte mandarijnen...
Gebruikersavatar
Nadinosaur
L1
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 10:20

Bericht door Nadinosaur »

julia van de ven schreef: zo 21 jun 2020, 14:56 Mijn mtu's hebben vaak ook een voorkeur. De gele (volgens mij) gaat er het beste in maar als ik een andere kleur neerzet en ze geen keus hebben eten ze die ook gewoon op. Mijn mtu's zijn ook dol op echte mandarijnen...
Wat leuk om te horen! Ik ga vandaag eens kijken of er interesse is in een stukje mango.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Ja, aardbei absoluut favoriet en wit (welke smaak is dat!?) wordt slecht gegeten. Heb ook weer nieuwe nodig trouwens!
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Bij mij krijgen alle soorten alleen de witte (melkzuur) te eten en die gaat er prima in. Welke ze eten is vaak een kwestie van noodzaak. Hebben ze verschillende opties, dan eten ze wat ze het lekkerst vinden. Dat doen wij zelf ook. Moeten ze eten wat de pot schaft doen doen ze dat wel hoor! Gewoon lekker laten liggen dus.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Hier eten ze alles wat ik ze geef, ook de witte
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Bij de meeste soorten was wit en geel favoriet. Bij de Chalcosoma was de bruine rietsuiker ook wel een hit. Vers fruit heeft altijd wel de voorkeur gehad van alle imago's. De banaan is dan koploper gevolgd door idd overrijpe mango en suikermeloen. Oh en rijpe kersen.
Gebruikersavatar
Nadinosaur
L1
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 10:20

Bericht door Nadinosaur »

Hansje Pansje schreef: wo 15 jul 2020, 19:47 Oh en rijpe kersen.
Daar heb ik nog niet aan gedacht! Ik zal eens kijken of ik lekkere kersen kan vinden en dan zal ik gelijk kijken of de kevers er ook iets om geven.

Oh en ik had voor de zekerheid toch nog even de appel jelly een paar dagen langer laten liggen. Er was niets meer van gegeten maar er was wel in gepoept... zucht...
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Nadinosaur schreef: do 16 jul 2020, 22:06
Hansje Pansje schreef: wo 15 jul 2020, 19:47 Oh en rijpe kersen.
Oh en ik had voor de zekerheid toch nog even de appel jelly een paar dagen langer laten liggen. Er was niets meer van gegeten maar er was wel in gepoept... zucht...
😂😂😂 nou duidelijker kunnen ze niet zijn
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

De groep Protaetia cuprea cuprea die ik heb zitten eten alleen wit melk dus.
De rest laten ze links liggen
Plaats reactie