Eudicella aethiopica

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
John
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 12:20

Eudicella aethiopica

Bericht door John »

Hallo mensen, uit één aankoop van 12 Eudicella aethiopica larven, kreeg ik deze 2 kleuren.
Van beide kleuren één (gelukkig) wijfje en 5 bruine en 7 beige mannen ;) . Zijn deze kleuren al bekend of is dit een mutatie? Hoe vererven deze kleuren? Moet ik ze kleur op kleur zetten of maakt dit niet uit?
Bijlagen
20181127_115545.jpg
20181127_115520.jpg
20181127_115450.jpg
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi John,

Ook hier nog eens mijn reactie. Ben benieuwd of iemand er meer over kan vertellen..

Dit is een interessante ontwikkeling. Ik ben er echter niet zeker van of het een goede is. Laten we voorop stellen dat Eudicella aethiopica roodbruin van kleur dient te zijn en dat het bruin dus niet de bedoeling is. Het lijkt ook alsof de elytra dunner zijn dan gebruikelijk en dat je er haast doorheen kan kijken, maar dat kan ook door de foto komen.

Ik verwacht dat er twee mogelijke oorzaken aan deze bruine kleur ten grondslag kunnen liggen. Allereerst is het mogelijk geen zuivere kweeklijn en heeft er ergens in de afgelopen generaties (hopelijk per ongeluk) een kruising met een andere soort plaatsgevonden. Dat gebeurt heel gemakkelijk als je verschillende Eudicella (onder-) soorten bij elkaar zet. Een andere oorzaak kan zijn dat het verschijnselen zijn van een oude, inteelt kweeklijn. Stiekem hebben sommige soorten al vrij snel last van negatieve effecten door inteelt. Vaak lopen de aantallen nakweek dan heel sterk achteruit, sterven veel larven vroegtijdig of tijdens de verpopping of sterven imago's snel na het uitkomen. Dit soort problemen kun je voorkomen door af en toe - het liefst elke 2e generatie - weer wat exemplaren uit een andere kweeklijn in te mengen. Soms komt het echter ook voor dat dit tot uiting komt in uiterlijke kenmerken die niet gepaard gaan met de overlevingskans, wat hier mogelijk het geval is.

Het zal hoogstwaarschijnlijk niets met voeding of een tekort aan bepaalde voedingsstoffen te maken hebben omdat in zo'n geval de kevers vaak niet eens tot ontwikkeling komen of dat je hele kleine imago's krijgt. Een verschijning als dit duidt toch echt op een andere oorzaak.
Kun je ons iets vertellen over de herkomst van deze kevers? Wellicht dat anderen hier namelijk hetzelfde op is gevallen bij kevers die op dezelfde plek vandaan komen. Zijn ze afkomstig van larven van je eigen nakweek en zagen de ouders er wel "normaal" uit?

Wat je ermee "moet" doen is natuurlijk volledig aan jou. De vraag is of je hiermee moet willen kweken. Een onzuivere kweeklijn of inteelt als oorzaak zijn beiden niet gewenst. Doorkweken met deze kevers zal er waarschijnlijk niet voor zorgen dat het beter wordt.
Als ik iets meer zou weten over de achtergrond van de ouderdieren dan kan ik er wat zinnigers over zeggen. Indien zowel mannetjes als vrouwtjes de bruine kleur hebben dan zou het bij een toevallige mutatie zowel van de vader als de moeder af kunnen komen en in dat geval zou dat inhouden dat alle bruine kevers nauwer aan elkaar verwant zullen zijn dan aan de rode kevers. Mocht je verder willen kweken kun je dus beter de rode en bruine mengen dan sorteren op kleur.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

De hoorns zijn verschillend, dus zou er wel eens sprake kunnen zijn van hybridisatie.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Klopt! Al verschilt de hoornvorm ook wel een beetje bij grotere en kleinere geweien. Bij kleinere individuen is de hoorn wat kleiner en missen ze soms ook de typerende krul. Het zou interessant zijn om te kijken of de bruine mannetjes allemaal een andere hoornvorm hebben als de rode mannetjes. Indien dat het geval is zal hybridisatie inderdaad waarschijnlijk zijn.
Plaats reactie