Experimenten blad vs flake soil

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Experimenten blad vs flake soil

Bericht door Pim »

Even een verhaaltje over twee experimenten die ik onlangs uitgevoerd heb.

De laatste tijd heb ik wat flake soil proberen te maken en wilde kijken wat het effect was, hoewel ik nog niet tevreden ben over de kwaliteit van het spul. Het is bruin als chocolade, maar niet donker genoeg naar mijn smaak. Ook ruikt het nog niet naar potgrond of aarde.

Experiment 1:
Eitjes van Protaetia speciosissima heb ik in drie groepen van elk 17 eitjes verdeeld.
Groep 1 kreeg als substraat gemalen blad.
Groep 2 kreeg als substraat een mix van gemalen blad en flake soil.
Groep 3 kreeg als substraat puur flake soil.

Na verloop van tijd ben ik gaan kijken hoeveel eitjes uitgekomen waren.
Groep 1 had 6 larven, groep 2 had 7 larven en groep 3 had 8 larven.
Niet zoveel verschil dus tussen de groepen. Met andere woorden, het substraat heeft weinig tot geen invloed op het uitkomen van de eitjes.

Experiment 2:
In een bakje heb ik de linker helft gevuld met blad substraat en de rechter helft met flake soil (afhankelijk van hoe het bakje stond natuurlijk :D)
Vervolgens heb ik larven van Protaetia cuprea bourgini (82 L1) genomen die in blad substraat uit het ei gekomen waren. Die heb ik allemaal los gelaten in het gedeelte met blad substraat, met het idee dat ze dan zelf konden kiezen of ze in het blad wilden blijven zitten of naar het flake soil wilden gaan. Na twee weken heb ik gecontroleerd wat gebeurd is. Wat bleek? Totaal vond ik 61 larven terug, waarvan 7 in het blad en 54 in het flake soil. De 7 in het blad waren ook beduidend kleiner dan de gemiddelde grootte van de larven in het flake soil.

Hoewel nergens wordt gemeld dat bovenstaande soorten goed in flake soil zouden gedijen, lijkt het dus wel degelijk een goed idee om ook voor deze soorten flake soil te gebruiken, als het kan, zelfs als het flake soil niet van de "beste" kwaliteit is.
Een collega kweker heeft ook met succes Pachnoda marginata larven in flake soil laten opgroeien (als experiment) en dat is ook goed gegaan, heb ik gehoord. Wellicht dat we hiermee dus een aanwijzing hebben dat we flake soil breder kunnen inzetten dan tot nu toe gebruikelijk is.

Ik ga ieder geval door met dit soort kleine experimenten.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Leuk om te lezen Pim! Blijf vooral je bevindingen posten.
Vraagje; welk recept heb je gebuikt voor het maken van je flake soil?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Ben,
Het recept is zaagsel met bloem, druivensuiker en gist. Verhoudingen zijn ongeveer 18:2:1 geweest en twee zakjes gist.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Kleine update:

Doordat experiment 2 zo goed bevallen was, heb ik het experiment vandaag opnieuw ingezet, nu met 82 L1 (alsof de duvel er mee speelt :lol: ) van Chlorocala africana africana. Over een week of twee ga ik weer kijken wat daar de uitkomst van is.

Dus -
Experiment 3:
In een bakje heb ik de linker helft gevuld met blad substraat en de rechter helft met flake soil. Vervolgens heb ik larven van Chlorocala africana africana (82 L1) op het blad substraat gelegd. Verreweg de meesten zijn in het blad gekropen.

Voor het beeld nog even de foto's erbij.
Bijlagen
Bakje met de larven erbij
Bakje met de larven erbij
Bakje met twee typen substraat
Bakje met twee typen substraat
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Tof om lezen. De soorten van exp. 1 en 2 leven ook in de vrije natuur in holle bomen dus het resultaat lijkt me ook logisch.

Arno
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

De soort van experiment 2 komt oorspronkelijk uit een composthoop, niet uit holle bomen. Ze doen het normaliter goed op blad en hout. Meer blad dan hout overigens.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Dit weekend heb ik nog een vierde experiment ingezet.

Experiment 4:
Van Pachnoda marginata heb ik 100 L3 ook in flake soil gezet, terwijl ze in humus opgegroeid zijn. Overal staat dat ze geleidelijk moeten kunnen wennen aan nieuw voer, dus dat gebeurt hier niet. Dus eigenlijk zijn het twee experimenten in één: abrupte overgang van voedsel en een soort die normaliter niet in holle bomen zit. Ik ben benieuwd hoe ze overleven.

Eigenlijk is dit dus een herhaling van het experiment dat ik in de eerste post aanhaalde. Eens kijken of het bij mij ook lukt.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Pim schreef: ma 14 mei 2018, 12:08 De soort van experiment 2 komt oorspronkelijk uit een composthoop, niet uit holle bomen. Ze doen het normaliter goed op blad en hout. Meer blad dan hout overigens.
Ze hebben wel de voorkeur voor holle bomen, maar omdat die er niet heel vaak zijn, zijn ze overgestapt naar composthopen; in Griekenland vond ik bijvoorbeeld in een composthoop een andere ondersoort van Protaetia cuprea en P. speciosissima in een composthoop, maar in elke holle boom lagen wel uitwerpselen of dekschildjes van deze soorten.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de resultaten van experiment 4. Die soort zit nooit op hout en ze hebben de meeste tijd als larven op bladhumus gezeten. Als die het toch halen op flake soil is er wel iets aan de hand, lijkt me.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik verwacht dat vrijwel alle keversoorten het goed zullen doen op flake soil. Sommige soorten zijn beter in het verteren en verwerken van iets complexere organische verbindingen uit plantaardig materiaal doordat ze beschikken over micro-organismen die verbindingen als lignine goed kunnen omzetten in voedzame stoffen als glucose. Deze soorten kun je dus terugvinden in hout. Soorten die doorgaans in bladsubstraat leven kunnen dit zelf minder goed en leven voornamelijk op deels-vergaan bladmateriaal waar minder van dit soort (en minder complexe-) verbindingen in te vinden zijn en waar simpelere (minder voedzame) verbindingen gemakkelijk te verkrijgen zijn.

In flake soil wordt hout in een kunstmatig proces zeer hardhandig afgebroken en hierin is dus een flinke verscheidenheid aan nutriënten in hoge dichtheid aanwezig. De eindproducten van dat proces zijn een mix van verbindingen die je enkel terug zal vinden bij de afbraak van hout, maar ook metabolieten die hetzelfde of vergelijkbaar zijn als bij de afbraak van plantaardig materiaal. Ongeacht of een larve van nature in hout of blad leeft; in flake soil is deze nauwelijks afhankelijk van micro-organismen in het substraat of in de darmen want hij is volledig omgeven door kant en klare voedingsstoffen.

Wat dat betreft is het een beetje te vergelijken met fast food. Je hoeft er zelf geen moeite voor te doen en je groeit er goed van :)
Plaats reactie