Spoelwormen/aaltjes

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Gebruikersavatar
Arnaud
L1
Berichten: 49
Lid geworden op: za 21 okt 2017, 15:42

Spoelwormen/aaltjes

Bericht door Arnaud »

In 1 kweekbak met Eudicella larven heb ik vermoedelijk aaltjes aangetroffen. Kleine witte spoelwormpjes. Zijn ook aanwezig op de coconnen. Het viel mij voor het eerst op toen ik een stukje komkommer verwijderde. Deze zat vol.

Heb wel direct het substraat deels vervangen en ook gezorgd voor meer ventilatie. Mogelijk iets te vochtig geweest.

Kan dit schadelijk zijn. Bijvoorbeeld voor de poppen in de cocons. De larven lijken er geen last van te hebben. Die groeien goed.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo Arnaud,

Dit kunnen de aaltjes zijn van de rouwvarenmug, een klein vliegje dat erg irritant kan zijn in grote getalen. Ook zou er sprake van zijn dat ze de ziekte "black spot" zouden kunnen overbrengen, maar dat is volgens mij nog niet echt aangetoond. Inderdaad substraat vervangen en iets droger houden werkt.
Gebruikersavatar
Arnaud
L1
Berichten: 49
Lid geworden op: za 21 okt 2017, 15:42

Bericht door Arnaud »

Hallo Pim,
Dank voor je antwoord. Die mogelijkheid is ook bij mij opgekomen. Ik echter nog geen vliegjes. dat zou nog kunnen komen.
Vermoedelijk heb ik ze cadeau gekregen van de kweker van de Eudicella larven. het is de enige bak waar het in zit. Gelukkig zijn de larven nu 1 voor 1 aan het verpoppen dus kan ik de bak snel ruimen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het overbrengen van ziektes zoals die onder de noemer Black spot vallen kan door de Rouwvarenmug overgedragen worden omdat dit beest zowel als larf als als mug/vlieg veel door het substraat gaat en vervolgens naar een andere bak vliegt, door het substraat struint en dat besmet door wat er nog aan zn lijf hangt.
Of het daadwerkelijk wetenschappelijk bewezen is weet ik niet. Toen ik ooit een keer te maken kreeg met de blackspot (de Chalcosoma was ziek) heeft het zich waarschijnlijk mede door de vliegjes verspreid naar de andere bakken.
Gebruikersavatar
Arnaud
L1
Berichten: 49
Lid geworden op: za 21 okt 2017, 15:42

Bericht door Arnaud »

Het zijn toch aaltjes. En in deze cocon heeft het de larve aangetast. Hopelijk blijft het hierbij.
Bijlagen
20180224_112754.jpg
20180224_112800.jpg
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Ai... dat is jammer. Hoop ook dat ze verder geen schade aanrichten. Wat voor kevertje zou het zijn geworden als hij was uitgekomen?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Arnaud,

Dat is precies de reden dat ik een pesthekel heb aan die vliegjes. Niet de vliegjes maar hun larven kunnen enorme schade aanrichten aan de larven. Als ik er last van heb vervang ik het substraat en droog het oude substraat uit om de aaltjes te doden. Hopelijk ben jij er ook snel van af.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:evil:
Gebruikersavatar
Arnaud
L1
Berichten: 49
Lid geworden op: za 21 okt 2017, 15:42

Bericht door Arnaud »

Mr.B schreef: zo 25 feb 2018, 10:30 Ai... dat is jammer. Hoop ook dat ze verder geen schade aanrichten. Wat voor kevertje zou het zijn geworden als hij was uitgekomen?
Het zou een Eudicella aurata worden
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Aiii, dat is inderdaad wel erg jammer!

Grote kans dat het substraat wat aan de natte kant is geweest voor zo'n aantallen varenrougmuglarven. Zelf heb ik ook wel eens iets anders van nematoden in enkele bakjes gehad, maar ik verdenk nog altijd dat die uitbraak te danken was aan een nieuwe soort eiwitsupplement dat ik gebruikte.

Nog even iets dat me opvalt (en zeker niet om bijdehand te doen ;)). Ik zie tegenwoordig steeds vaker de naam Eudicella aurata langskomen. Ik weet niet precies waar deze naam vandaan komt, maar ik zie hem bijvoorbeeld ook op de website van garnelenprofi langskomen. En dat terwijl het toch echt foutief is. Eudicella is een compleet ander genus dan Cyprolais en dat is ook duidelijk aan de kevers te zien. Waarom deze (na jaren) ineens op een hoop gegooid worden weet ik niet. Wellicht is het handig om met z'n allen Cyprolais aurata aan te houden om verwarring te voorkomen.

Daar komt bij dat ik Coelorrhina ook tegenkom als vervanger voor Cyprolais. Dat lees je dan weer bij the Pet Factory op de website (en op wikipedia). The Catalogue of Life (februari 2018) kent nog altijd enkel Cyprolais aurata en het genus Coelorrhina is daar ook niet op terug te vinden.

Kevernamen: lekker ingewikkeld zoals altijd ;)
Plaats reactie