Te vochtig/te droog

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Hasmath
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 13:04

Te vochtig/te droog

Bericht door Hasmath »

Hey ik heb een vraagje,

Ik heb laatst lopen prutsen met zijderups poeder maar dat ging heel erg schimmelen in het substraat. Ik heb het toen maar weer vervangen door vers substraat en alle larven doen het nog goed. Maar mijn vraag is dus of dit normaal is en zo nee, hoe is dit op te lossen? Of kan ik beter andere eiwit toevoegingen gebruiken?

Alvast bedankt,

Groeten Rienk!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Rienk,

Als je teveel eiwit in het substraat doet en het te vochtig houdt gaat het schimmelen. Niet teveel er dus doorheen, goed verspreiden en het substraat niet te vochtig maken. Dan moet het goed gaan.
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Hoe verwarmen jullie? Ik merk dat warmte mat snel het substraat uitdroogt. Ontzettend onhandig
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Hoi Inge,

Geen warmtematten gebruiken alsjeblieft! Dit is, zoals je vaker op het forum leest, echt geen optie in de keverhobby.

Zelf heb ik een kamertje ingericht waar ik doormiddel van een losse verwarming met ingebouwde thermostaat de temperatuur rond de 21/22 graden houd. Dit is voor de meeste soorten een prima temperatuur.

Ik weet dat er meer mensen zijn met een keverkamer.
Verder is het natuurlijk een optie om je huiskamer lekker warm te stoken, of een ruimte te zoeken waar een constante temperatuur heerst.
Denk aan een kelder, een garage of een schuur.

Succes!

Ps. Ik denk dat je topic hier niet geheel op z'n plaats is... Lijkt mij meer iets om onder 'huisvesting' te plaatsen.
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

my bad, thanks anyway
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Geen probleem, is nu opgelost. Ben, bedankt voor de melding.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Inge dat verwarmen gaat dat om larven ? Als je larven in een dikke laag substraat zitten (bijv in een plastic box) dan is de temperatuur in het substraat vaak enkele graden warmer dan de omgeving. Steek er eens een thermometer in het midden van het substraat en beslis dan of ze te koud staan.
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Ja voor larve en poppen. Maar heb gister toch maar een gaatje gemaakt en kwam tot ontdekking dat mijn poppen dood waren. :( sadly enough. Heb ze te laat verplaatst naar een vochtigere plek.
Bijlagen
kevers_ded.png
kever_ded2.png
kever_ded.png
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Omdat de verpopping goed gegaan is en de kevers mooi zijn uitgekomen lijkt het erop dat in dit geval de cocons te droog geweest zijn. Soms, wanneer ze snel na de bouw uitdrogen wordt het speeksel dat de larven gebruiken bij het bouwen ontzettend hard. Dan kan het voorkomen dat de imago's niet op eigen houtje uit de cocon kunnen komen. Vervolgens zitten ze gevangen, kunnen ze niets eten en sterven ze in de cocon.

Daarnaast komt het ook wel eens voor dat ze toch net iets te zwak zijn en wel door de verpopping komen, maar vervolgens sterven.

Ongeacht de oorzaak blijft het natuurlijk balen :O
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Oh wat verschrikkelijk balen is dit zeg !
Plaats reactie