slecht nieuws

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
jonge_keverhouder
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 16:05

slecht nieuws

Bericht door jonge_keverhouder »

Hallo, Tycho hier.

vandaag kwam ik thuis en ben weer bij mijn kevers gaan kijken (eudicella schultzeorum larva) en jammer genoeg, na wat gegraaf lag er nog maar één larf. roerloos.

ik ben er zeker van dat het aan mijn substraat lag, want dat vermoeden had ik al een tijdje. eerst dacht ik dat ze in een cocon waren gaan zitten, maar na gegraaf dus niet. ook was mijn bak behoorlijk droog, en het terrarium stond in de felle zon, wat mischien geen goede plek zou zijn geweest. :(

na wat te hebben zitten denken, ben ik op Youtube naar wat video's van "The Dark Den" en werd gefacineerd door de spinnen (ook al ben ik als de dood voor spinnen, maar deze vond ik bijzonder mooi en elegante dieren) en duizenpoten en weet ik veel niet wat. ik ben altijd wel geintresseerd geweest. en mijn eerst "huisdieren" die insecten waren waren sprinkhanen op vakantie in spanje die ik en mijn zus uit het zwembad hadden gevist. helaas hadden mieren onze "huisdieren" te pakken gekregen. na dit ongeluk, besloot ik dat ik nog maar wat vragen moest stellen om dit soort zaken te verkomen.

dus bij deze, is mijn vraag: wat is eventueel een beter insect om bij te beginnen, moge het spin, bitsprinkhaan of zelfs kakkerlakken zijn. hoe houd ik mijn terrarium op goede temperatuur, en vochtig, maar toch weer niet te nat? hoe maak ik goed substraat, of waar kan ik het kopen voor wat minder dan 5$? ik heb een mooi terrariumpje maar niks speciaals of zoiets groots. ik ben benieuwd wat ik te horen zal krijgen, en ben reuze benieuwd!

alvast bedankt, Tycho.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Hoi Tycho,

Wat jammer dat het zo met je kweek is verlopen.
Maar, ik vraag me dan toch af waarom je geen actie hebt ondernomen ten tijde dat je vermoedens had dat je substraat niet in orde was...
En inderdaad, in de volle zon is geen beste plek. Het wordt in zo'n bak ontzettend warm en droog en dat is funest voor je larven.

Desalniettemin wil ik je adviseren de hobby nog niet op te geven.
Oké, het is verkeerd gegaan maar je weet waar het aan heeft gelegen.
Persoonlijk denk ik dat een Eudicella of Pachnoda soort niet per definitie moeilijker is dan een ander insect.

Kortom; maak een mooi bakje (of richt een terrarium in) met voldoende substraat, zorg dat de vochtigheid op orde is, regel wat verse larven of imago's en plaats het geheel op een plek waar de temperatuur rond de 20/21 graden is.
Houd de boel goed in de gaten en dan kan het bijna niet mis gaan.

Goed, mocht je toch niet verder gaan met de keverhobby dan wens ik je veel succes met je keuze voor een ander dier.

Groeten,

Ben
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:shock: Nheeeee oh jeetje wat is dat balen Tycho ! Verdikkeme zeg :(

Ja er zijn hier een paar dingen mis gegaan . Een terrarium mag nooit in het zonlicht staan ongeacht het diersoort dat erin zit. De glazen bak waar zonnestralen op staan wordt een oven. De temperatuur kan razendsnel oplopen. Je zal dus een mooie nieuwe plek voor je bak moeten vinden.

Je bent zo te horen een echte insectofiel :D , gek van insecten en het zou zonde zijn als je na een misstap opgeeft. Een betere insecten soort om te houden maakt geen verschil als je niet goed ingelezen bent. Elk insecten soort heeft zijn eigen specifieke verzorging nodig.

Even vanaf het begin beginnen dus. De larven kun je het beste opkweken in bakjes. Zo kun je ze gemakkelijker controleren en bijsturen als er iets niet helemaal goed gaatmmHet substraat waar je ze in doet is bladhumus. Je gaat naar het bos en veegt de bovenste laag hele bladeren weg. Daaronder ligt een laag met blad wat al kleiner versnipperd en vaak al wat vochtig is. Dat is perfect. Je kan en mag er wat rot without doorheen doen maar dat is geen vereiste bij Pachnoda's. Het mag/moet zo vochtig zijn als vers potgrond uit een zak. Als je niet weet hoe dat voelt dan kun je het misschien aan een van je ouders vragen. Als je een hand vol substraat neemt en dan een vuist knijpt dan mag er wat vocht tussen je vingers zichtbaar worden maar het mag niet gaan druppelen, dan zit er teveel vocht in en moet het eerst wat drogen. Dat doe je in een afsluitbaar chinees bakje (de hoge), samla (ikea), of curver box. Aan de zijkant helemaal aan de bovenkant maak je wat verluchting gaatjes. In een chinees bakje zou ik aan 2 kanten 2 tot 3 kleine gaatjes maken. In een grotere bak zoals een Samla of Curver zou ik grotere gaatjes 4 tot 5 mm doorsnee maken. De gaatjes aan de zijkant maken voorkomt dat ze geblokkerd raken als je er een andere bak opzet.

De laag substraat mag nooit de verluchting gaatjes bedekken, zorg dat die vrij blijven.
Er moet wel een flinke laag substraat in. Je mag de bak best tot vlak onder de gaatjes vullen.

De larven bak mag je donker wegzetten, larven hebben absoluut geen licht nodig. Ze hoeven niet in de huiskamer te staan voor de temperatuur, het mag overigens wel. Op de zolder of in een kast mag ook als de temperatuur s'nachts maar niet onder de 17graden komt dan zit je goed.

Het verschonen van het substraat is nodig als het ouder dan 2 maanden is of eerder als meer dan 70% van het substraat uit poepjes (frass) bestaat.

Dat zijn de eerste stappen om je larven op te kweken. Lees het nog eens goed door en als er iets niet helemaal duidelijk is of je twijfelt of je hebt een ander idee, stel dan alsjeblieft je vraag even op het forum. Wij vinden het alkemaal erg leuk om je te helpen zodat jij ook kan genieten van de kever hobby ;)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Tycho ik vind het erg sneu voor je, als jij de verzendkosten betaal dan stuur ik je gratis nieuwe larven op zodat je het nog een keertje kunt proberen. Ik zou het zonde vinden als je kever avontuur bij deze ene poging stopt.
Plaats reactie