uitwerpselen van substraat scheiden

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

uitwerpselen van substraat scheiden

Bericht door thanh2468 »

Bij het vervangen van het substraat, blijft er altijd een deel achter met pellets en wordt het andere deel weggegooid terwijl er nog bruikbare delen in zitten. Daarom kwam ik op het idee om enkel de pellets uit het substraat te isoleren en de rest te hergebruiken om daarna de leeggekomen ruimte op te vullen met vers substraat.

Ik heb dit geprobeert door al het substraat te zeven met een visnetje. De mazen van het net waren redelijk groot, maar net niet genoeg om de uitwerpelen door te laten. Van het resultaat was ik erg teveden, daarom deel ik het op dit forum.

Wat me ook opviel was dat er geen enkele worm door het net passeerde. Nochtans pasten ze erdoor. Misschien dat de hele kleine wormpjes en hun eitjes er wel voorbij kwamen, maar die vis ik er volgende keer uit.

Het resultaat was dus dat zowel uitwerpselen als wormen tezamen uit het substraat gezeefd werden.

Daarna haalde ik de stukjes hout tussen de pellets uit en legde deze weer mee in de bak.
Bijlagen
IMG_20170804_173621340-1170x2080.jpg
IMG_20170804_173625016-1170x2080.jpg
IMG_20170804_173641372-1170x2080.jpg
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Foto 1 zijn de gezeefde pellets, wormen en stukken hout.
Foto 2 is het overgevleven substraat, bevat enkel kleine pellets.
Foto 3 is het netje dat ik als zeef gebruikte.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Lijkt me een heel goede truc, ik gebruik altijd een tuinzeef en dat werkt een beetje gelijkaardig. Ik kan die ook op een 22l bak klemmen zodat ik daar alles kan opvangen wat door de zeef gaat en dan schud ik met bak en al. Werkt natuurlijk enkel bij MTU of gelijkaardige soorten. Bij Kleinere soorten zijn de uitwerpselen te klein.
Gebruikersavatar
Angelique83
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 21:06

Bericht door Angelique83 »

Ah wel leuk om te zien dat het werkt. Ik wandel /fiets braaf elke keer naar het bos voor extra substraat maar wil toch es wat zuiniger doen. Als ik veel haal wil mijn vriend soms ook nog wel met de auto rijden maar tis niet echt zijn ding .. hihi. Ga dit ook es uitproberen.
"Don't tell me that the sky is the limit, when there are footprints on the moon."
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Goeie tip ! Thanks :D
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Top, er komt een visnet/tuinzeef op mijn verlanglijstje.... ;-)
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Vrij regelmatig zijn die grote driehoekige, uitschuifbare visnetten te koop bij de action. Voor een kleine 5,- Ik heb er ook zo een en heb de steel 5cm ingekort zodat hij in mn koffer past. Ha ha altijd handig voor als je insecten wilt vangen op vakantie ;) Helaas zaten de laatste keer de kevers net een metertje te hoog in de Stralitzia :lol:
Plaats reactie