Gevaar voor hybriden.

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Kunnen x.sumatrensis die nu een apparte soort is geworden nog vruchtbare nakomelingen krijgen met x. Gideon?

Ik denk dat soorten van hetzelfde geslacht onvruchtbare nakomelingen krijgen
en ondersoorten krijgen vruchtbare nakomelingen. (Ik ben geen bioloog ofzo maar het lijkt me logisch)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Klopt helemaal. Zoals de verschillende soorten paard en ezel kunnen kruisen, maar hun nakomelingen zijn niet vruchtbaar. Ondersoorten horen tot dezelfde soort en moeten dus vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen. Tot zover de theorie.

Houd wel in gedachten dat de taxonomie (indeling der soorten) niet gestoeld is op kruisingsexperimenten. Het kan dus voorkomen dat twee individuen tot verschillende soorten gerekend worden, maar in de praktijk toch ineens vruchtbare nakomelingen krijgen. Dan is dat het bewijs dat het ondersoorten zijn en geen aparte soorten.

Is dit een duidelijk verhaal?
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Duidelijk verhaal,

Het enige probleem is dat ik x gideon gekocht heb en x gideon sumatrensis op de doos stond, dus eigenlijk x sumatrensis van petfactory. Om er later nieuw bloed bij te voegen, heb ik aan jahn oldrich gevraagd of hij x.sumatrensis had. Het antwoord was dat hij l3 x. Gideon had en l2 x.gideon.

Nu heb ik er totaal geen idee meer van welke soort er precies bedoelt word, ik kan het hem misschien best eens vragen.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Taxonomie is inderdaad niet uitsluitend gebaseerd op kruisingexperimenten. Ook de morphologie, verspreiding en genetica helpen mee de status van een taxa te bepalen. Zo hebben ondersoorten geen overlappend verspreidingsgebied, terwijl dit bij soorten wel kan. Kleurvormen (enkel verschillen in kleur) zijn eerder ondersoorten dan soorten. Maar de natuur zit nu eenmaal vol met uitzonderingen.

Op zich zie ik niet in waarom vruchtbare kruisingen ondergewaardeert worden zolang ze maar duidelijk benoemt worden is er geen probleem. Het is enkel een kleurvorm die niet in de vrije natuur voorkomt. Hondenrassen ed komen ook niet in de natuur voor. Hoe zit dat dan met Mecynorrina torquata ugandensis, die komt in de vrije natuur toch ook niet in al die kleuren voor? Is dat dan ook ezn kruising van allerhande kleurvormen?
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Op de website van wirbelose welt staan blauwe mecynorrhina larven, er staat bij: japanmix.
Dus ik veronderstel dat ze een kruising zijn.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Mecynorhina torquata ugandensis is van nature al heel variabel in kleur. Dat kan het gevolg zijn van de verspreidingsgebieden van verschillende ondersoorten die overlappen, waardoor er in de natuur ook al hybridisatie heeft plaatsgevonden.

De blauwe variant komt niet in de natuur voor en is zowel in Japan als in Frankrijk verkregen door selectieve hybridisatie van de M.t.ugandensis met M.t.immacucollis (voor zover ik terug heb kunnen vinden).

Het blijft een fascinerend geval apart :)
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Naar mijn bescheiden mening moet je zoiets niet willen houden, zo'n Japanmix kever.
Respecteer de natuur een beetje en houdt het zo veel mogelijk natuurlijk.

Ongewervelden zijn, samen met amfibieën, wel zo'n beetje de enige groep die we nog niet geheel verpest hebben met onze neiging om allerlei freaks te fokken. Kijk maar eens naar honden, vinken, goudvissen of gekko's. Die freaks zijn van geen enkele waarde voor de hobby. Als we zo met onze wereld om blijven gaan komt er een dag dat 'onze' kweeklijnen wel van belang kunnen zijn, zij het voor herintroductie, zij het voor educatie, zij het voor onderzoek, zij het om ervaring op te kunnen doen om bedreigde soorten te houden en te kweken.

Ik snap dat volledig uitbannen van kruisingen niet te voorkomen is, maar laten we alsjeblieft een beetje verstandig omgaan met onze hobby en het vooral natuurlijk houden. ;)
Want we willen toch allemaal met onze hobby een stukje natuur is huis halen?
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Domien
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 17:08

Bericht door Domien »

Hey allen,

Een oud topic, maar ik reageer er toch nog graag op.

De ondersoorten van bijvoorbeeld eudicella hebben vaak een overlappende habitat. Hybriden tussen de ondersoorten komen in het wild dus ook voor. Zo ook bij goliathus (Goliathus 'atlas').
Enorm veel gekweekte MTU's zijn eigenlijk kruisingen van M.T .Ugandensis en M.T. Immaliculolis (dan zie je vaak felgroene poten bv). Ik vind dat er niet overdreven moet worden in het afhouden van hybriden onder het motto dat het onnatuurlijk is. Het hele kweken van de diertjes op zich is ook überhaupt ook onnatuurlijk. Het is wel belangrijk dat er wat rekening wordt gehouden bij de verkoop. Indien het een hybride is, moet je het aangeven. Een handeling dat bij voorgenoemde mecynorhina's niet is gebeurd, waardoor er veel onzuivere varianten in omloop zijn.

Het grootste probleem is tevens ook niet hybriden, maar het gebrek aan genetische diversificatie. De meeste mensen kopen hun hele kweek bij een andere kweker die voordien net hetzelfde deed. Hierdoor bestaan de meeste kweken uit kevers die allen broer/zus/neef/nicht zijn. Naar vruchtbaarheid en nut in verder conservatie,... is dit een veel groter probleem dan een hybridisatie.
Enkel wanneer je in zeer grote volumes kweekt kan je problemen hierrond vermijden. Heb al verschillende verhalen gehoord over onvruchtbare eudicella's waarvan geen enkel ei uitkwam. Vermoedelijk door te veel inkweek

Ik wil het probleem van hybriden niet minimaliseren, maar denk dat het gebrek aan juiste 'family planning' een groter probleem vormt bij het aankopen van larven en kevers. Dat is een probleem dat je niet kan zien, terwijl je bij hybriden (mits een beetje kennis) wel kan opmerken dat de soort niet zuiver is.

geef gerust je mening
Huidige soorten:

Eudicella (cyprolais) Hornimanni
Protaetia (eupotosia) Mirfica
Pachnoda Aemula
Mecynorhina Oberthueri
Mecynorhina Ugandensis
Allomyrina Dichotoma
Plaats reactie