Weer eens wat vraagjes

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Weer eens wat vraagjes

Bericht door BrMaarten »

Hallo allemaal,

Morgen ontvang ik 5 L3 larven van Phalacrognathus muelleri, maar heb daarbij nog een aantal vraagjes :)

De voorbereiding was allemaal gedaan, dacht ik toch, tot dat het belangrijkste in me opschoot ... substraat. Ik dus rap naar bos wit rot hout gaan zoeken en met geluk veel genoeg voor de 5 gevonden. Nu ga ik morgen nog rap wat bladhumus halen. Waarbij de vragen volgen.

Maakt het uit van welke boomsoort ik wit rot hout heb? Volgens mij heb ik beuk en eik door elkaar. Maakt dat iets uit?

Ik las in andere onderwerpen dat men ook wel eens vermalen bladeren gebruikt ipv humus. Zijn de P. muelleri daar ook content mee?

Raden jullie mij aan om er nog een 3e voedingsbron in het substraat toe te voegen? Zoals beetle jelly's? Heb ook nog gedroogde garnalen maar ik weet niet of dit geaccepteerd word.

Wat is zowat de verhouding van het substraat? 3/4 humus en 1/4 wit rot hout?

Mvg Maarten
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Hoi Maarten,

Voor P. muelleri is het zeker NIET nodig of wenselijk om jellies toe te voegen "voor de larven".

Bij de volwassenen echter wél een vaste blok witrot hout waar het vrouwtje de eitjes in gaat leggen.

De larven zelf kweekt men meestal op in potten of blokken met mycelium (shiitake of oesterzwammen)
Althans als je major volwassen wil...anders krijg je vooral kleine volwassenen.
In Duitsland zegt men dat ook flake soil goede resultaten geeft.
Zelf heb ik dit laatste nog niet geprobeerd.

Edit: Ik zou gaan voor 3/4 witrot hout en 1/4 hardhout bladhumus.

mvg
Patrick

ps. Larven van Trypoxylus dichotomus zijn verzot op jelly en kruipen in de potjes...gek hé.
Sugar fix ! :lol:
An inordinate fondness of beetles.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Maarten,

Phalacrognathus muelleri heeft qua voeding niet veel aan bladsubstraat. Dit heeft enkel als functie dat het materiaal niet te veel uitdroogt in het geval je geen flake soil tot je beschikking hebt. De larven eten hoofdzakelijk hout dat deels is afgebroken door schimmels. Witrot hout kan daar voor gebruikt worden, maar over het algemeen gebruikt men daar kinshi of flake soil voor.

Zoals Patrick inderdaad aangeeft gewoon lekker veel witrot hout geven (eik of beuk, om het even) en wanneer je imago's hebt geeft je ze een paar zachte blokken witrot hout voor de ei-afzet.

Veel succes ermee en hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen!

Bas
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Bedankt beide voor de reacties! Ik zal jullie op de hoogte houden en eventuele vragen verder stellen :)
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Ik heb dit weekend ook 4 larven kunnen overnemen maar omdat dit wat weinig is om zeker te zijn van nakweek, heb ik er net nog 10 bijgekocht op Duits forum. Ik heb de mijn individueel in 2 liter dozen gedaan met een groot blok witrot hout (aangekocht gezien de hoge eisen van deze soort). De rest van de doos aangevuld met flake soil en verpulverd hout van de blokken.
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Ik heb nu 5 L3 larven besteld en ben van plan om ze elk individueel in 10 lieter curverboxen te houden met zo goed als enkel wit rot hout en zoals hierboven aangegeven wat humus. Hoop dat dat ongeveer voldoende is?

En als jullie wit rot hout gaan zoeken, zoeken jullie dan specifiek gericht naar rotte afgebroken stammen of rotte afgebroken takken?

Maarten
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik denk dat je er verstandig aan doet om ze individueel te huisvesten. 10 Liter lijkt mij wat aan de onnodig hoge kant. Ze worden succesvol opgekweekt in bakken, flessen of potten van 1 of 2 liter. Je zou er dus voor kunnen kiezen om ze wat kleiner te huisvesten. Stel je neemt bakjes van 5 liter dan kun je ze daar de hele larvale fase in onderbrengen en hoef je het substraat niet te vervangen. Vergeet namelijk niet dat deze soort wat gevoeliger is voor verstoring!
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Ja heb dat ook al gezien op you tube, van die flessen dat je zei. Alleen heb ik totaal geen idee wanneer je dan de imago's uit hun cocon moet halen? Aangezien ze niet echt plaats hebben om naar boven te kruipen.
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Even kort vraagje, die shiitake dat je zei; waar vind ik het recept om die te kunnen verkrijgen in flessen?
Snap je wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Shiitake zijn paddestoelen die gekweekt worden op verschillende soorten hardhout, zoals bijvoorbeeld eik. De paddestoel zelf heeft een keverlarve niets aan. Ze eten het hout dat de paddestoel voor een deel heeft afgebroken.

De betreffende flessen zijn zogenaamde kinshi-flessen, welke bestaan uit een houtmolm die geïnoculeerd wordt met sporen van de shiitake paddestoel. De paddestoel breekt het hout af en vervolgens kan een larve het verwerkte hout eten.

Je zou zelf kinshi kunnen maken, maar dat is een aardig omslachtig en ingewikkeld proces waarbij je allerhande fancy materialen nodig hebt. In het geval je het zou willen gebruiken kun je het beter kopen. Zoals gezegd kun je ook gewoon witrot hout gebruiken. Dat is een stuk makkelijker te verkrijgen.
Plaats reactie