Cetonia aurata versus Protaetia metallica

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Cetonia aurata versus Protaetia metallica

Bericht door Pim »

Cetonio en ik willen graag jullie hulp bij determinatie. Kevers die ik uit Frankrijk heb, zijn dacht ik Cetonia aurata. Cetonio heeft iets andere kevers uit Italië meegenomen. Nou denken we met twee soorten te maken te hebben, namelijk Cetonia aurata en Protaetia metallica. Wat zijn de verschillen tussen de twee soorten? Of zijn het zelfs andere soorten? We horen het graag.
Bijlagen
Italiaanse soort bij cupje, Franse bij appel
Italiaanse soort bij cupje, Franse bij appel
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Hier de foto nog een keer, de Franse zijn goud (met rood pijltje), de Italiaanse glimmend groen (met blauw pijltje).
Een paar Italiaanse hebben een paars of goud borststuk, ik denk dat dat C. aurata pisana is…
Misschien hebben de soorten P. fieberi of P. marmorata/lugubris er ook nog wat mee te maken…
Bijlagen
image.jpeg
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Cetonia aurata en Protaetia soorten zijn enorm variabel van kleur, zeker in het zuiden. Verder is er nog een kleine Cetonia soort en zijn er verschillende Protaetia soorten, lugubris, affinis, cuprea,...

Onderaan de kever heb je de mesosternale bult, bij Cetonia soorten is deze mooi rond. Bij Protaetia is die afgeplat, dus vanonder gezien verbreed van opzij smal. Cetonia is meestal licht groen en 'fel' metallic zoals de blauwe pijlen. Protaetia metallica komt niet in het zuiden voor, enkel in Noord Europa en Alpen. Genetisch gezien is het een van de vele ondersoorten en kleurvarianten van P cuprea. P cuprea heb je wel over heel Europa. Bij ons heeft P metallica een donkergroene kleur met een 'olieachtige' glans, maar het blijven zeer selectieve kenmerken.

Mijn gok: blauw C aurata, rood: kan beide generatie zijn, mesosternale bult checken.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Nou, dat is dus een hele puzzel. Hierbij nog wat foto's.
Beide individuen komen van dezelfde locatie, om het gemakkelijk te houden :D
Bijlagen
Links Franse Protaetia, rechts de Franse Cetonia?
Links Franse Protaetia, rechts de Franse Cetonia?
Links Franse Protaetia, rechts de Franse Cetonia?
Links Franse Protaetia, rechts de Franse Cetonia?
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

De grote is volgens mij geen C. aurata maar Protaetia speciosisimma/ Cetonischema aerugnosa (Het veranderd elke keer weer :? In het Engels de 'great (golden) rose chafer)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Cetonio schreef:De grote is volgens mij geen C. aurata maar Protaetia speciosisimma/ Cetonischema aerugnosa (Het veranderd elke keer weer :? In het Engels de 'great (golden) rose chafer)
Dacht ook dat de linker Protaetia speciosissima (de huidige naam) was, dus dat zit wel goed. Het gaat voornamelijk om de rechter imago.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Aangezien het borstuitsteeksel plaat is gaat het denk ik wel om Protaetia.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Idd beiden duidelijk Protaetia en linkse P speciosisimma. Rechts cuprea, affinis of nog iets anders. Er zijn wel enkele goede online sleutels. Zal eens zoeken.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ok, we zijn benieuwd Arno.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Hier die van mij:
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Plaats reactie