Vochtingheid

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Vochtingheid

Bericht door Rick97 »

Ik heb een koppel Mecynorrhina polyphemus conlfuens in een 22 L samla bak zitten.
In de bak is tot een cm of 20 gevuld met bladhumus, op zich fijn maar het is me net iets te vochtig,
in de mate dat je het vocht aan de binnenkant van de bak ziet zitten en de lege jelly-kuipjes wat vocht vangen.

Is dit een probleem (ik ben bang te veel schimmelvorming) en zo ja, hoe kan ik de bak droger krijgen?

Groetjes,

Rick
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Waarschijnlijk hebben ze er al in gepaard en er eitjes in gelegd. Hoewel eitjes in een te natte bak bijna altijd kapot gaan door schimmel/rotting is het wel een risico om het humus te drogen. Er zouden eventuele eitjes /lafjes kunnen verdrogen.

Heb je de beschikking over nieuw substraat dan kun je beter een nieuwe verse bak maken.

Heb je een klein beetje nieuw humus maar niet genoeg:
Kun je een beetje nieuw humus buiten in de zon volledig laten uitdrogen. Zodra het kurkdroog is kun je het nog verder en fijner versnipperen. Daarna kun je dit door het te vochtige substraat mixen. Het zal het overtollige vocht absorberen. Je zal waarschijnlijk veel droog humus zal moeten toevoegen om het weer een beetje in evenwicht te krijgen. Ik weet niet of je bak daar diep genoeg voor is.

Mocht het koppel er nog maar net in zitten dan zou ik het bestaande substraat voor de helft eruit halen en in de zon drogen. Daarna zoals hierboven beschreven het weer door de andere helft mixen.
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Het koppel zit er sinds 1 mei in.

Op dit moment heb ik voor wat extra ventilatie gezorgt en (het is nog te vroeg om echt te oordelen) het lijkt
het ergste te verhelpen: de toplaag is alvast wat droger en de condens neemt ook af.
Mogelijk in combinatie met wat extra droog humus moet het lukken.
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik zou de bak een dag open laten staan. Met deze temperaturen verdampt dan aardig wat extra vocht. Indien je substraat mooi fijn vermalen is zal het voldoende vocht vast houden en hoef je het ook niet meer bij te bevochtigen. Mecynorhina sp. houden zelfs van redelijk droge omstandigheden, dus indien het wat droog wordt is dat helemaal niet erg. Wat condens op de bak en op het deksel zul je echter altijd blijven hebben.

Hopelijk gaan ze voor flink wat nakweek zorgen. Succes! :)
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

bas schreef:Ik zou de bak een dag open laten staan
Dat kan ik misschien doen, maar ik ben bang dat de kevers er dan uitvliegen.
Dan zou ik ze in een aparte bak voor een dan of twee moeten doen.
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat lijkt me inderdaad verstandig! ;)

Gewoon een dag of twee in een plastic bakje met wat substraat en een jelly is echt geen probleem voor ze.
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Aangezien mijn koppel er slechts een ruime week in verblijft,
denk ik dat mijn vrouwtje nog wel eieren genoeg zal leggen in haar leven.
Ik zou dus ook alle humus uit de bak kunnen halen en dat drogen,
omdat het verlies aan eitjes (laat staan larfjes) in dit stadium nog minimaal zal zijn.

Is dit een logische redenering of zitten er meer haken en ogen aan?
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ja klinkt logisch. Het verminderd ook vooral mijt
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Als je 10 minuten kan missen zou je ook gewoon het substraat hand voor hand uit de bak kunnen halen en op zoek gaan naar eitjes. Die eitjes kun je vervolgens in een apart bakje onderbrengen of bewaren en vervolgens in het gedroogde substraat leggen. Ik zie geen reden om ze samen met het substraat te laten drogen. Ze kunnen met gemak gered worden!
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Bedankt Bas, houd ik zeker rekening mee! :D
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Plaats reactie