Verblijf Pachnoda's

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
rozenkevertje
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 06:46

Verblijf Pachnoda's

Bericht door rozenkevertje »

Beste allemaal,

Ik heb 6 pachnoda's in de pop zitten die bijna gaan uitkomen. Dit zijn mijn eerste kevers en ik wil graag weten
of er nog belangrijke dingen zijn waar ik op moet letten bij het inrichten. Ik gebruik voor mijn larven substraat, gewoon uit het bos.
Kan dit ook voor de imago's?
En misschien nog andere tips?
Groeten
Simon
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Simon,

Leuk dat je eerste kevers bijna uitkomen! Het substraat dat je uit het bos haalt kun je inderdaad ook voor je kevers (imago's) gebruiken. Zeker wanneer je graag een volgende generatie zou willen krijgen, is het van belang om een aardige laag substraat te geven waarin ze eitjes kunnen afzetten. Een 15 tot 20 cm is dan aan te raden.

Verder kun je de bak inrichten met mos, boomschors en takjes waarop de kevers kunnen klimmen. Daarbij kun je het zo gek maken als je wilt. Zorg er in ieder geval voor dat er wat takjes en stukjes schors op het substraat liggen zodat kevers die omvallen iets vast kunnen pakken en zich weer om kunnen draaien. De rest is een kwestie van smaak.

Verwarming of verlichting is niet noodzakelijk wanneer je de kevers bij kamertemperatuur houdt. Met een lampje komen de kleuren van de kevers wel wat beter tot hun recht.

Zo, hopelijk kun je hiermee vooruit. We zien straks uiteraard graag een foto van je bak verschijnen. :)

Succes!
rozenkevertje
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 06:46

Bericht door rozenkevertje »

Bedankt voor de tips, ik zal een foto plaatsen als ik hem af heb. Ik ga ook
proberen om zelf een achterwand te maken met jellycup-uitsparing en een paar
grotjes en platformpjes.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Goed idee van de achterwand ! Ben benieuwd wat voor moois je gaat maken. Laat maar komen die foto's :D
Plaats reactie