Larven verdwijnen?!

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Larven verdwijnen?!

Bericht door Cetonio »

Hoi allemaal
Ik controleerde zojuist mijn p. Marginata peregrina, waarvan er eerst 11 kleine larfjes waren, en nu vond ik er nog maar twee :? :( !
In het substraat heb ik geen larvenlijken gevonden, alleen een klein stukje van de achterkant van een larf. Het gekke is:
Één larf was veel groter dan de andere. In het begin was de grootste van het 11-delige gezelschap net zo groot als de kleine op de foto.
Kan het zijn dat dit misschien zijn dat de grote een andere soort is die de rest heeft opgegeten?
Voor zover mij bekend zijn pachnoda's de vriendelijkste en minst kannibalistiche soort…
Ik heb ze maar even apart gezet.
Als iemand iets weet, hoor ik het graag.
Kol, Nicolai
Bijlagen
De foto
De foto
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ai, das niet zo'n goed nieuws.

Het kan best zijn dat er af en toe larfjes sneuvelen. Doordat een substraat leeft en stikt van de micro-organismen verdwijnen gestorven larven vaak snel. Daarnaast is het ook zo dat soortgenoten deze eiwitbron vaak dankbaar benutten.

Over kannibalisme bij keverlarven is al veel geschreven. Los van dat er soorten zijn die voornamelijk eiwitten op hun maal hebben staan, zullen de meeste soorten ook echt niet vies zijn van wat proteïnen. Wanneer er echter voldoende substraat aanwezig is zullen bakgenoten over het algemeen met rust gelaten worden. Zitten er echter veel larfjes in een klein bakje, dan kan het nog wel eens voorkomen dat de grote larven hun kleinere soortgenoten opeten. Ik verwacht niet dat een Pachnoda daarop een uitzondering zal zijn.

Blijft natuurlijk even balen :O
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik sluit me aan bij Bas. Zelf hou ik altijd, ook bij de vriendelijke soorten, de verschillende grootten van elkaar gescheiden. Heel kleine larven zullen nooit een joekel tegenkomen, wat de risico's ook beperkt. Een verdeling van een bak met L1-2 en een bak met L3 is hierbij een handig uitgangspunt.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Dank jullie wel voor de informatie,
Maar in als voedseldier zitten ze soms wekenlang als L3 in een piepklein bakje, en er zitten er toch altijd 10 in. Hebben ze dan in de kwekerij al genoeg eiwit gekregen?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik denk dat hier vooral de factor grootte een rol speelt. Over het algemeen zul je enkel L3 larven van min of min dezelfde grootte in een bakje krijgen en dan laten ze elkaar wel met rust. Het zijn vooral grote larven die kleintjes opeten. Hierdoor groeien ze sneller dan de rest waardoor het verschil alleen maar groter wordt. Uiteindelijk vind je dan vaak één hele grote larve terug en maar weinig kleintjes.

Voor zover ik weet worden Pachnoda die als voedseldier gebruikt worden vaak ook bijgevoerd met groente, fruit en iets van kattenbrokken om de voedingswaarden wat te verhogen. Of dat invloed heeft op het gedrag van de larven in het bakje zou ik niet durven zeggen.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Toch gek dat die kleine, mooie kevertjes, eerst enge kannibalen waren :? .
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Of het is per ongeluk een ander soort. Blijft balen natuurlijk. Kan het nog aan het substraat liggen, dat dat te oud is of te weinig voedingswaarde heeft ?
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Er zaten maar weinig pellets in en veel stukken wit rot en bladeren :?
Plaats reactie