Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Inderdaad zijn ze niet of nauwelijks zichtbaar, was ook mijn ervaring. 7 cm substraat is inderdaad te weinig. Ik zou zeker 15 cm aanbieden en daarin een flinke stam hard witrot hout ingraven. Ze hebben echt een stammetje stevig hout nodig voor de eileg. Ik begrijp uit je beschrijving dat je nu een "bak vol" met houtvlokken hebt? Ik denk dat ze daar niet of weinig in zullen leggen eerlijk gezegd.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Het zijn eigelijk allemaal stammetjes met van witrot hout en de tussenruimte is opgevuld met versnipperd witrot. Ik dacht dat ze vaak eieren legden in zakken van houtzagerijen dus misschien kon ik dit nabootsen. Ik heb ook ergens gelezen dat de eileg vooral gebeurt in rotte houtstronken boven de grond in tegenstelling tot luc. Cerv. die onder de grond legt.

Dus ik dacht als ik een plastic bak met 7cm witrot vul, zullen ze de bodem beschouwen als de grond en de laag witrot daarboven als een houthoop waarin ze kunnen leggen.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik denk dat eileg in zakken zaagsel eerder uitzondering dan regel is. Ik heb het nog maar 1 keer gehoord, hier op t forum, maar het zal vast wel eens vaker gebeuren. Ik heb kevers en larven vooral gevonden in (inderdaad) bovengronds witrot hout, maar wel altijd diep ingegraven in de stammen. In de dikke stammen leggen de vrouwtjes en larven lange gangen aan, waarin de dieren leven. Mannetjes knagen minder aan het hout, omdat ze hiervoor minder geschikte kaakjes hebben, maar lopen door de gangen rond die de vrouwen en larven hebben gegraven. In mijn kweek vond ik dergelijke gangen in groten getale terug in dikke stammetjes, wat duidt op veel dieren, maar ik zag ze vrijwel nooit...
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

Ik heb deze kevers gevonden in de onderkant van zakken met eikenzaagsel de onderkant was al helemaal donker dus dan heb je Flake soil ik heb als het goed is voor ieder een bakje extra er bij gedaan. ik weet niet of het een uitzondering is maar ik weet wel dat ik bij elkaar 50 tot 60 larven heb gevonden en deze zijn allemaal groot geworden in die zelf flake soil en de flake soil die ik van de eikenzaagsel heb gemaakt en ik heb eitjes gevonden in die zelfde flake soil dus ja is het toeval of niet.
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Ik heb een heel klein vraagje :p
Ik en m'n ouders gaan naar de vivarium beurs, maar ik wil ook graag nieuwe larven aanschaffen daar. Is er op zondag dan nog wat over of moet ik echt op zaterdag gaan?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Gaia,

Ik verwacht dat er op zondag echt nog wel iets te scoren zal zijn. Indien je al weet waar je voorkeur naar uit gaat kun je hier op het forum een oproep plaatsen. Mocht iemand je dan van larven kunnen voorzien valt er misschien wel een overdracht af te spreken aan de forum-stand. Daarnaast is dit wellicht verstandig om te doen, gezien er naast de stand van het forum niet echt veel te doen is rondom kevers.
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Dank je wel bas, Ik zal dat gelijk doen!!
Ik had daar eigenlijk nog niet over na gedacht.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Weet iemand hoe vrouwtjeskevers weten waar ze al eieren hebben gelegd, of weten ze dit gewoonweg niet? Laten ze misschien feromonen achter ofzo?
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Nieuwe vraag:

Hoe kan je aan een L2 larve zien dat hij binnen enkele dagen gaat verpoppen naar L3? Een L3 die definitief gaat verpoppen kan je duidelijk herkennen doordat die gaat vergelen en uiteindelijk heel veel materiaal gaat opnemen om de verpoppinskamer te bouwen. Is dat hetzelfde bij L2 naar L3, alhoewel er dan al geen echte verpoppingskamer wordt gebouwd. En hoelang laat je de larve dan best met rust?
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

vraag van thanh:

Ik weet in ieder geval dat er soorten zijn waarvan de larven feromonen produceren om hun 'territorium' aan te geven naar andere larven en vrouwtjes. Andere larven gebruiken stridulatiegeluiden om dezelfde boodschap te communiceren. Mogelijks zijn er dus ook vrouwtjes die bij de ei-afzet al feromonen loslaten (tenzij dit te gevoelig is voor predatoren). Er is in ieder geval een predatieve kniptor die de feromonen van Osmoderma gebruikt om interessante bomen te vinden voor eiafleg. In een kweekbak is de ruimte echter beperkt en zullen de feromonen wellicht minder goed hun werk kunnen doen.
Plaats reactie