Een mooi foto verslag van de goliath kever

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Plaats reactie
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Een mooi foto verslag van de goliath kever

Bericht door GogoAmigo »

Zie link:

http://insect-collection.com/invertebra ... s-breeder/

erg mooi om te zien hoe andere liefhebbers kevers houden en kweken.
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Heel mooi inderdaad, een soort dat ik zeker ook zal houden op een dag:-)
Ik vraag me btw iets af over deze soort; ik kom ze op beurzen tegen in allerlei maten. Afgelopen houten stond een bij een kraampje een eenzaam bakje met chellorhina en deze goliath kever. De chellorhina's waren al niet heel groot en de goliath maar 1 slagje groter. Is dit puur een kwesty van voedingsgebrek bij de larve en inteeld of zijn er kleinere ondersoorten?
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Ik zou het niet weten eerlijk gezegd. Er is hier ooit gesproken over het voeren van bijv pachnoda larven aan de larven van de goliath kever dus allicht zou het een voedingsgebrek kunnen zijn maar ik durf er niks over te zeggen. Ik ken zelf persoonlijk niemand die ze succesvol meerdere generaties kweekt of met succes groot krijgt want over de maat die ze behalen als imago word inderdaad ook veel gesproken op buitenlandse fora.
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Het genus Goliathus kent 5 soorten, welke allemaal Goliathkever genoemd worden: Goliathus goliathus, Goliathus orientalis, Goliathus cacicus, Goliathus regius en Goliathus albosignatus. Daarnaast zijn er ook nog hybriden van G.regius en G. cacicus die gaan onder de naam Goliathus atlas. Bovendien zijn er van enkele soorten ook meerdere kleurvarianten (voornamelijk patroonvarianten), welke soms ook wel ondersoorten genoemd worden.

Ik meen dat je in kweek voornamelijk G. goliathus en G. orientalis tegenkomt en die kunnen dan zeer sterk verschillen in formaat. Beiden variëren om en nabij tussen de 6,5 en 11 cm. Al zul je weinig van die gigantische exemplaren tegenkomen, laat staan uit nakweek.

Het kleine exemplaar op de beurs zou ook een vrouwtje geweest kunnen zijn, die zijn over het algemeen een stuk kleiner. Of het zou ook een G.albosignatus geweest kunnen zijn, daar kunnen mannetjes bij zijn van 4,5 cm.

Blijft een prachtig genus! Ik vind ze zo gaaf dat ik de hele familie boven mijn bed heb staan :)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Deze kever stond bij Titus op de stand. Volgens mij was het een mannetje. Hij heeft deze soort in kweek, dus hij zou jullie vragen het beste kunnen beoordelen, lijkt me.
Plaats reactie