Bladeren door de slowjuicer

Wat geef jij je kevers te eten?
Sandra
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 09:58

Bladeren door de slowjuicer

Bericht door Sandra »

Ik heb vandaag samen met de humus een zak bladeren meegenomen. Hoofdzakelijk eikenblad.
Als wijze van expiriment heb ik ze eerst afgespoeld en door de slowjuicer gedaan. Aan de ene kant kwam bruin vocht en aan de andere kant droog substraat/humus..ik weet niet hoe ik het moet noemen, soort voorverteerd blad.Het vocht heb ik aan mijn planten gegeven, de rest apart gehouden.
Wat denken jullie is dit geschikt om bv.L3 in te houden voor extra voeding, of wordt dit niet gegeten moeten het echt kleine stukjes blad zijn?
Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat klinkt als een interessant experiment! Ik vrees alleen dat de voedingswaarde van het prutje vrij minimaal zal zijn in het geval van "verse" bladeren. Bladeren die afgelopen najaar pas zijn afgevallen zijn nog niet voldoende verteerd door schimmels en andere micro-organismen, waardoor de meeste verbindingen nog niet geschikt zijn als voedingsbron voor de larven.

Het fijnmalen van bladsubstraat en hele bladeren is wel heel goed. Hoe fijner, hoe beter! Fijn substraat houdt het vocht beter vast en is beter toegankelijk voor larven. Bovendien is het ook ideaal voor het afzetten van eitjes. Je kan natuurlijk wel eens kijken wat er gebeurd als je dit onder je gewone bladsubstraat mengt. Zorg er dan wel voor dat je het eerst goed laat uitdrogen. Grote kans dat de larven er wel gewoon aan knabbelen en ze zullen er vast wel iets van binnenkrijgen.

Hou ons op de hoogte van je bevindingen zou ik zeggen :)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Haal je dan niet juist goede vitaminen (geen idee eigenlijk of dat in blad zit :? ) en of andere waardevolle voedingstoffen eruit ? Met het persen van sinaasappelen zit dat na het persen ook in het sap. Of heb ik een verkeerd beeld bij een slow juicer ? Weet namelijk niet wat het is maar het klinkt als een super de luxe sappers :mrgreen: Don't shoot me if I'm wrong ;-)
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Hoe fijner het substraat, hoe beter. Heel vers afgevallen blad is denk ik ook nog onvoldoende verteerd om als optimaal voedsel voor de larven te kunnen dienen. Vers blad afspoelen en voeren zou ik zelf niet doen. Het lijkt me vrij veel werk en ik denk dat je hiermee ook belangrijke voedingsstoffen wegspoelt. Gewoon de humuslaag die onder de verse laag afgevallen blad ligt gebruiken en deze eventueel nog iets fijner hakselen. Dat is denk ik het beste substraat wat je uit het bos kan halen.

Ik zie dat Hansjepansje me net voor is, maar hetzelfde vermoedt.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Volgens mij gaat het de larven vooral om de lignine die door schimmels worden afgebroken in kleinere bestanddelen welke ze kunnen eten. Lignine zit in de celwanden van bladcellen, dus ik verwacht wel dat er genoeg over blijft.

Van de andere kant zullen er een hoop ander voedingsstoffen op deze manier verloren gaan. Ik zou dan ook voorstellen je substraat gewoon fijn te malen en het niet te versappen ;)
Sandra
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 09:58

Bericht door Sandra »

Een slowjuicer kan ook het sap uit bladeren/bladgroenten persen. Je houdt dan alleen de vezels over.
In mijn bak ligt verder alleen humus, het uitgeperste heb ik apart gehouden.
Als ik het goed begrijp zou het eerst nog verder bewerkt moeten worden door een schimmel waardoor het eetbaar wordt.Humus door de slowjuicer gaat niet lukken al die aarde...maar mss wel door de blender...maar dat laat ik dan aan iemand anders over haha
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik dacht juist dat de niet konden verteren en juist daarom wachten tot die door oa schimmels is afgebroken. Zelfde dacht ik met de houtcel. Door de lignine kunnen ze niet bij de voedingsstof in de houtcel.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat heb ik misschien wat onhandig geformuleerd. Het gaat inderdaad om de kleinere verbindingen die afkomstig zijn van de afbraak van lignine, vandaar ook dat je niet veel hebt aan verse bladeren. Maar om aan deze afbraakproducten te komen heb je natuurlijk wel lignine nodig. Gezien dit afkomstig is uit de celwanden leek het me wel dat lignine aanwezig zou zijn in de pulp die over blijft na het juicen. Als dat vervolgens even de tijd krijgt om te verteren kan het dus alsnog voedzaam zijn.

Maar zoals ik al zei lijkt het me beter om het gewoon bij bladsubstraat te houden.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Als ik het wel heb dient de houtstof (lignine als synoniem) te worden afgebroken, waardoor de cellulose vrijkomt. Deze cellulose vormt het voedsel voor de larven. Ik denk dat door persen alleen de houtstof hooguit wordt gefragmenteerd, maar of de cellulose hierbij op de juiste manier beschikbaar komt? Ik ben bang van niet.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Had ik het toch goed begrepen :D
Plaats reactie