Frass: Wat doen we ermee?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Frass: Wat doen we ermee?

Bericht door bas »

Gister heb ik de bakken nog eens ververst en daarbij heb ik meer dan een kilo frass kunnen verzamelen. Mijn vraag is nu, wat doe ik ermee?

Ik weet dat het erg voedingsrijk is en doorgaans gebruik ik het dan ook om de planten mee te bemesten. Maar af en toe lees ik ook dat je het kan gebruiken om de ovipositie te stimuleren en wordt het meen ik ook gebruikt voor het maken van flake soil. Wat doen jullie ermee? Is er misschien een handige functie voor die ik over het hoofd zie?
Bijlagen
photo-16.JPG
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Bas,

Ik gebruik het als mest voor tuinplanten en dat werkt erg goed. Volgens mij is dat het beste waarvoor je het kan gebruiken. Ik heb het wel eens als mest voor kamerplanten gebruikt, maar daarvoor rook het te sterk, dus dat doe ik niet meer.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Inderdaad gebruiken als tuinmest. Het spul als stimulans voor de eileg gebruiken heb ik ook wel eens gehoord, maar ik heb daar gevoelsmatig weinig mee. Heb het echter nooit geprobeerd.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

haha bizar, ik wist niet eens dat hier een woord voor was. Heb je dit er allemaal 1 voor 1 uit gevist of laat je de larve gewoon zo lang in de bak zitten tot dit totaal 'gefrasseerd' is zoals je ook vaak bij dola's ziet? :roll:
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik moet er niet aan denken die er één voor één uit te moeten halen! Ik heb een grove zeef die dat voor mij doet. Als je substraat fijn genoeg is blijft het frass achter en hoef je alleen maar de grotere stukken hout weer in de bakjes te gooien. Is slechts een paar minuten werk per larf.

In "the ultimate guide" las ik dat voor optimale ovipositie 10% van het substraat uit frass mag bestaan. Vooral wanneer het frass van dezelfde soort (of een nauw-verwante soort) is kan dat voor meer eitjes zorgen. Ik ga het eens proberen bij de volgende generatie en de rest mik ik weer lekker in de tuin.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Beng de vuilniszakken met vuil humus/frass (weer wat geleerd) bij mn ouders die het in de tuin en in de kas gebruiken. De spullen groeien er goed bij alleen hebben ze soms ineens paddenstoelen staan :lol: Zelf kom ik ook nogal eens paddenstoelen tegen die helemaal niet thuishoren in mijn tuin maar puur uit het meegebrachte bos humus komt wat dan een aantal dagen daar ligt te drogen.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Bas,

Voor de "eilegstimulatie" kan je inderdaad een klein deel van de "frass" (ook weer iets bijgeleerd :) ) gebruiken in vers fijn substraat, maar dit mag enkel en alleen behoren tot larven van dezelfde soort/vorige kweekgroep. Het beste is om nooit frass bijeen te mengen en dan te gaan gebruiken voor eilegstimulatie. Dan hou je het best voor de planten. ;)

Groeten en beste wensen!
Tom
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik denk dat ik maar eens een experimentje opzet met de nieuwe generatie Mecynorhina t. ugandensis die eraan zit te komen. De frass in de bak is enkel afkomstig van MTU, dus die kan ik onder de helft van de bakken gaan mengen om te kijken of het verschil maakt.

Laatst las ik inderdaad dat je idealiter de frass gebruikt van dezelfde soort, maar dat frass van andere soorten uit hetzelfde genus ook de ovipositie stimuleert. Al is het in mindere mate.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Heb je hier nog mee geëxperimenteerd bas? :ugeek:
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Had dit item niet eerder gelezen. Zelf gebruik ik de frass ook in de groentetuin. Door de symbiose van gouden torren larven met stikstof fixerende bacteriën wordt het substraat inderdaad aangereikt met stikstof, wat de limiterende factor is bij de omzetting van hout en bladeren naar eiwitten. Daar zijn al een aantal studies op gebeurt. Het is zelfs zo dat holle bomen met gouden torren stikstof rijker zijn en hierdoor andere soorten aantrekken.
Tot slot is het ook mogelijk om soorten te herkennen aan de vorm van hun frass. Ondertussen kan ik een aantal Europese zeldzame gouden torren herkennen. Heeft iemand ooit al geprobeerd om een aantal gekweekte soorten te herkennen aan de frass? We kunnen alvast foto's posten van keverkak :lol:
Plaats reactie