flake soil

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

flake soil

Bericht door M Brans »

Wie van jullie maakt zelf flake soil. zomaar een vraag.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Wil je zelf flake soil gaan gebruiken? Of wellicht gaan maken?
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

Nou ik was in Houten en daar hadden ze flake soil uit japan daar zat ook een flink prijs kaartje aan dus als het te doen is om dit in klein hoeveel heden te maken zou het een optie kunnen zijn om het zelf te maken.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

IK ben van plan dit te gaan maken en hang juist de telefoon op: houthandel die eiken zaagt aan de lijn gehad. Helaas hadden zij net al hun zaagsel weggegooid...... Balen! Ik zoek door en ga dan met mijn eigen productie aan de slag. De vorige poging leverde een bijzonder goed substraat op, waar Dynastes granti als een knaller op groeide. Omdat de flakesoil op was zijn die larven weer overgestapt op gewoon substraat, maar het lijkt heel erg goed te werken.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Lijkt mij ook leuk om een keer te gebruiken, maar duur substraat vind ik niet zo'n goede optie. Zelf maken is niet zo duur neem ik aan?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Je moet zaagsel zien te vinden. Met een beetje geluk krijg je dat gratis bij een zagerij. Het vinden van zaagsel is de grootste uitdaging. Een paar zakken meel en een busseltje suiker zijn niet duur, dus dat gaat prima! Verder heb je alleen geduld nodig. KOst weinig dus!
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

Hoe grof mag het zaagsel zijn, mag het bv ook snippers zijn en als je zaagsel gevonden heb mag er dan ook dennenhout zaagsel bij zitten ik denk liever niet maar een timmerbedrijf zaagt alles en dat komt allemaal bij elkaar.
dat bv beuken snipper dat gebruikt word voor bodem bedekking dit heb je in verschillende grote en dan heb je ook nog zaagsel die ze in de rook ton gebruiken ja ik heb zat ideeën.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Wat betreft het zaagsel: hoe fijner, hoe beter. Snippers gaat het je niet mee lukken. In Duitsland wordt vaak beukenzaagsel gebruikt dat voor het roken van vis wordt gebruikt. Dat schijnt goed te werken. Van groot belang is dat er geen naaldhout bij zit. Bij een zagerij moet je dus aankloppen op het moment dat een grote hoeveelheid loofhout wordt gezaagd, waarbij je zeker weet dat er geen andere houtsoort doorheen zit. Een splintertje naaldhout kan vast geen kwaad, maar meer moet het niet worden.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik ga het binnenkort ook eens proberen. Op de beurs met Mark gesproken en die vertelde mij dat het best zelf te maken is. Het zaagsel heeft mijn paps weleens en inderdaad het eiken zaagsel word gebruikt om de vis mee te roken.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Ik heb laatst een hele partij zacht/rot hout staan fijnmalen met de keukenblender. Tot mijn verbazing kwam hier eigenlijk precies de zelfde substantie uit als de flake soil. Volgens mij komt het eigenlijk ook op het zelfde neer of zie ik dat helemaal verkeerd?
Plaats reactie