Dennehout

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Dennehout

Bericht door Arietuur »

Vandaag liep ik weer eens op de Veluwe te struinen naar bruikbaar hout voor de larven.
Omdat veel plekken al kaal geplukt zijn moest ik naar een stuk waar ik nog niet bekend was. Hier vond ik best wat geschikt hout, maar dit bos was een gemengd bos; berk, beuk, eik en den.
Nu weet ik dat dennenaalden giftig kunnen zijn voor de larven, en heb ik ook weleens gehoord dat dennehout niet goed is voor de larven.

Nu is mijn vraag; Is dit waar?

Het hout dat ik vond was namelijk niet meer op soort te brengen, dus het is belangrijk dat ik dit weet zodat ik de larven niet vergiftig met Den.... Mocht dennehout inderdaad schadelijk zijn heb ik waarschijnlijk niets aan al het hout dat ik vond.

Hoor het graag of jullie hier ervaring mee hebben!

Vriendelijke groet
Arthur
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Naalden of hout van naaldbomen zijn niet giftig maar worden gewoon niet gegeten door de larven.
Als dit het enige is dat er in ligt, gaan ze dus door van de honger.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Het probleem met dennennaalden is dat ze je substraat verzuren. Als je in het bos onder een dennenboom kijkt zie je hier vaak geen andere planten groeien omdat zure componenten uit de afbrekende naalden door het regenwater in de grond terecht komen. Een zure bodem zorgt ervoor dat een hoop verschillende planten niet kunnen groeien, en dat komt hoofdzakelijk doordat bepaalde gunstige bacteriën en schimmels niet kunnen leven in de zure grond.

Voor je substraat geldt min of meer hetzelfde. Als je substraat te zuur wordt zullen sommige micro-organismen die zorgen voor de afbraak van je blad- en houtmateriaal uit je substraat verdwijnen waardoor het materiaal minder goed wordt afgebroken. Daardoor wordt je substraat armer in voedingswaarde voor je larven en dus zullen je larven zich minder goed ontwikkelen.

Het is dus niet zo dat dennennaalden giftig zijn, maar ze verstoren het evenwicht dat je wil hebben in je bak. Hier en daar een dennennaald zal zeker geen kwaad kunnen, maar je larven zullen het ook niet eten.

Hoe het precies zit met het hout van een den weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat hout van naaldbomen door de hafwijkende compositie (ook door de hars) ook minder voedingswaarde oplevert in je bak. Maar wellicht kan iemand anders je daar meer over vertellen.

Als ik jou was zou ik het gewoon op eiken- en beukenhout houden, dat werkt sowieso.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het stuk hout open breken en eraan ruiken (geen grap) ! Vaak kun. Je bij naaldhout de hars ruiken. ;-)
ekster
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 18:41

Bericht door ekster »

dat van het zureweet ik niet, dat er onder een den niks groeit heeft vooral te maken met het gesloten 'bladerdek' dat ze creeren, ze laten geen licht door voor de bosbodem
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het beste is voornamelijk kijken naar de schors en vergelijken (vaak kan je nog wel verschillen zien in de houtsoort, alleen de ringstructuur en kleur al zijn vaak te onderscheiden). Hierbovenop ga je best nog het hout verzamelen vlak onder de beuken/eikenbomen of groepjes van deze bomen.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Bedankt voor de reacties!

Ben nu iedergeval een beetje gerust gesteld dat je de larven niet zomaar vergiftigd, Ik twijfel nog te erg over de houtsoort die ik gevonden heb ook al ruik ik geen hars enz dus dat laat ik lekker liggen.
Heb vandaag een nieuwe plek gevonden met veel beuk en eikenhout!:)
Plaats reactie