Welk blad gebruiken

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Welk blad gebruiken

Bericht door Mike »

Goedendag allemaal,

De herfst staat eer voor de deur en ik wil lekker wat blad inslaan, nu zit ik dus met een vraag.

Normaal gebruik ik gewoon eikenblad, humus van onder de eikenbomen en wat rot hout.
Nu zou ik graag willen weten, welk blad gebruiken jullie naast eikenblad nog meer om je substraat van te maken.

Kastanje? Beuken? etc etc

gr Mike
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Bij gebrek aan eiken gebruik ik ook wel eens beuken of een mix van eik en beuk. In het bos zitten er toch vaak ook bladeren van berk, Amerikaanse eik kastanje door.
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Ja, dat snap ik.

Waar het mij om gaat is de kwaliteit van de bladsoort, standaard gebruik ik nu blad van de Amerikaanse eik.
Misschien is het blad van een Europese eik beter, of misschien wel kastanje, beuk, berk, noem maar op..
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Kastanje en berk vind ik altijd een beetje slapjes. Gevoelsmatig gebruik ik dat liever niet voor de larven. Heb de indruk dat ze het daar minder goed op zullen doen. Mede doordat het witrot hout van berken voor larven niet of nauwelijks van waarde is, beschouw ik het bladafval ook als waardeloos. Allicht onterecht.
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Mag ik je vragen naar jou samenstelling van het (larve-) substraat?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

De samenstelling van het substraat is soortafhankelijk. Globaal gezien: voor de cetoniidae gebruik ik 100% bladhumus, bestaande uit voornamelijk eik en beuk (er zal vast eens een ander blaadje of een takje bij door vallen). Daartoe veeg ik de bovenste laag vers afgevallen blad weg en grijp het fijne materiaal daaronder. Standaard recept dus eigenlijk. Bij de dynastidae komt daar een flinke fractie witrot hout bij. Ik streef naar 50-50, wat ik door elkaar meng, nat maak en liefst nog een paar weken laat staan/rijpen. Zodoende ontstaat een geheel donker substraat, waar de larven dol op zijn. Bij de cetoniidae gebruik ik voor de eiafzet hetzelfde substraat, bij de dynastidae komt hier een zandige fractie bij, waardoor het materiaal harder is aan te stampen. Dat levert meer eieren op.
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Bedankt voor je antwoord, denk je dat er een verschil zit in kwaliteit als we spreken over Europese of Amerikaanse eik?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Tussen die twee zou er geen kwaliteitsverschil zitten.
Ik gebruik gewoonlijk wel Europese eik (beter te vinden hier).
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

De kwaliteit van bladeren hangt af van de aanwezige voedingsstoffen, bladeren van bv es en populier zijn rijk aan Ca en Mg. Daarom vereteren ze snel door de aanwezige macrofauna (regenwormen ed) en bacterieen. Beuk en eik zijn arm aan voedingsstoffen en hebben looistofffen (te zien aan de rode en bruine herfstkleur) die de vertering vertragen. Deze bladeren verteren trager, het strooisel verzuurt en stapelt op. In dit zuur milieu gebeurt de vertering door schimmels. Polpulierebladeren zijn dus rijker maar ik vermoed ongeschikt omdat het ook ideaal is voor parasieten. Het verschil tussen eiken en beuk onderling is wellicht beperkt en het verschil tussen bossen (leem of zandbodem) en bestanden is wellicht groter dan tussen boomsoorten. Algemeen is beuk het zuurst, dan Am eik en dan eik. Misschien kan je door bijmengen van esdoorn of linde de voedingswaarde voor de larven verbeteren. Althans in theorie, ik heb geen ervaring hoe larven hierop reageren. Je zou met enkele mensen een testje kunnen opzetten: dezelfde soort opkweken in verschillende substraten, van eenzelfde locatie.
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Ook jullie bedankt voor je antwoord, ik ga het morgen, met een wakker hoofd, nogmaals lezen haha.
Zo'n test opzetten lijkt me leuk, als er mensen zijn die hier ook wat voor voelen hoor ik het graag!

Mvg Mike
Plaats reactie