Kweek opvolging Dynastes hercules ssp.

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ok, super dat ie zijn hoorn al heeft!

Je kan de pop aanzien als een bol gemaakt uit fijn glas (zeer fragiel en kwetsbaar).

Wat je nu dan best doet, is de pop heel voorzichtig in een bevochtigde (geen ijskoud water) kunstmatige popkamer plaatsen (gemaakt uit een bloc oase) in een plastieken doos (zoals ik reeds eerder gemeld heb).
De pop behandel je best met de grootste zorg: laat hem zeer zachtjes op jouw hand glijden via het laten hellen van de kokosnoot, wel heel voorzichtig (oppassen voor scherpe kantjes op de kokosnoot), best onder zijn eigen bewegingen (hij draait cirkels met zijn achterlijf - zeker niet hiervan schrikken indien hij dit ook op jouw hand doet). Blaas de pop vervolgens proper (niet te hard blazen ;)), vrij van substraat en laat hem hierna voorzichtig in de nieuwe popkamer glijden (zeker nooit laten vallen, noch tikken of schokken toedienen) in de juiste positie uiteraard (zoals die op de foto van bij mijn vriendin). Deze dan in de afgesloten bak bewaren met de luchtgaatjes (de bevochtiging in de bloc oase blijft normaal gezien hangen).

Lukt je dat? En zo ja, post zeker een foto ter verduidelijking, wanneer je kan natuurlijk. ;)

Mvg,
Tom
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Kleine update: enkele larven zijn gisteren gewogen en ze zitten nu reeds tussen de 75 en 90 g.! Boven de 100 g. lijkt nu haalbaar.

Even een intermezzo:

Afbeelding
Kanjer Megasoma elephas elephas man L3 129 g.! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nice :)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Nieuwsupdate:

Na een kleine check-up van 1 van de grotere hybride larven hercules heb ik een afweging geresgistreerd van 95 g.!!! Het te bereiken doel van 100 g. lijkt nu zeer dichtbij, zo dichtbij dat ik mijn uiteindelijke afwegingsdoel zelfs zou durven verzetten naar 120 g. (monsterlarven van Japans niveau).

To be continued! :D
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Goed bezig !
mabeline
L1
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 09 apr 2010, 12:47

Bericht door mabeline »

dat is leuk om zo mee te lezen, blijf dit zeker volgen
Met vriendelijke groet

Diana
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Vervolg (Deel 2):

De meeste larven schommelen nu tussen de 80 en 90 g.. Sommige zijn in gewicht lichtjes naar beneden gegaan (vooral bij de occidentalis spp.), anderen zijn dan weer regelmatig gestegen. Ik heb nog een aantal maanden te gaan, in de hoop dat ze toch nog zwaarder worden! ;)

Indien de 80-90 g. zware larven nu zouden verpoppen, zouden er 120-130 mm mannetjes te voorschijn komen. Ik hoop in ieder geval op het halen van 140 mm (bij occidentalis en septentrionalis spp. zouden dit zeer sterke resultaten kunnen zijn, voor de hybriden vrij goed)!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

En wat is nu je grote geheim bahamut? :shock: Genetische manipulatie, krachtvoer, klassieke muziek?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Bert & Ernie voor het slapen gaan :mehehe:
Plaats reactie