Hallo allemaal

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Hallo allemaal

Bericht door bas »

Hallo allemaal,

Na de nodige uurtjes gespendeerd te hebben aan het lezen van allerlei topics op dit forum leek het me toch handig me te registreren en bij dezen wil ik me dan graag even voorstellen.

Ik ben Bas, ik ben 24 jaar en woon zowel in Utrecht als vlak onder Eindhoven. Zo lang als ik me kan herinneren ben ik al gebiologeerd door alles wat leeft. Geen wonder dan ook dat ik bioloog ben geworden en vandaar dan ook dat ik momenteel mijn huis deel met axolotls, baardagamen, twee papegaaien en sinds kort ook een aantal keverlarven.
Tijdens mijn bachelor heb ik een aantal maanden stage gelopen bij het NCB en heb ik rondgelopen op de insecten afdeling. Voor mijn eerste afstudeerstage heb ik een jaar gedragsonderzoek gedaan bij papegaaien en in ben nu aan het kijken over welke kevers ik mijn masterthesis ga schrijven.

Ik verzamel nu zo'n half jaar insecten die ik zelf prepareer als dat nodig is en die ik vervolgens inlijst en aan de muur hang. Nu snap ik dat de hobby van velen hier gebaseerd zal zijn op levende insecten en ik kan me dan ook goed voorstellen dat velen mijn hobby zullen verafschuwen, maar ik vind het zelf erg leuk om overleden insecten een tweede (veel langer) leven te geven. Enkele lijsten waar ik trots op ben zijn een paartje Dynastes neptunus waarvan het mannetje 13,8 cm meet, de gehele familie Goliathus met allemaal een mooi formaat en een grote lijst met 15 paartjes verschillende soorten uit de Cetoniinae familie. Maargoed, hiervoor moet ik op een ander forum zijn.

Het verzamelen van geprepareerde insecten heeft er echter wel voor gezorgd dat ik me ben gaan verdiepen in insecten en dan met name in kevers. Mijn baardagamen krijgen regelmatig dola's als voer (Pachnoda marginata) en de stap om een aantal larven op substraat te zetten was dan ook snel gemaakt. Op de reptielen en amfibienbeurs in Nijmegen heb ik afgelopen weekend voor een paar cent nog wat Xylotrupes gideon sumatrensis larven erbij gekocht en vandaar dat ik nu twee grote bakken heb staan. Daarnaast acht ik de kans groot dat er in de nabije toekomst nog meer naast komen te staan.

De caresheets op dit forum waren erg handig ookal heb ik geen specifieke sheet voor de Xylotrupes gevonden, daarvoor heb ik dan ook de sheet voor Dynastes aangehouden. Ik ben heel erg benieuwd hoe goed mijn larven het gaan doen en ik kan dan ook niet wachten om updates te posten over de toekomstige successen die er hopelijk aan zitten te komen.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Bas,

Welkom op het forum mede-bioloog! Leuk dat je jezelf voorgesteld hebt. dat opzetten van kevers kan je hier gerust bespreken. Anderen doen dat ook en is hartstikke leuk. Ik ben benieuwd naar jouw opgezette collectie. Hier kan je alvast je hart ophalen aan de vele info die je hier kan vinden. Zeker nu je toegang hebt tot de rest van het forum. Veel plezier,

Pim
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag Bas en hartelijk welkom op het forum ! Ik denk dat je hier met prepareren van diertjes niet uit de toon valt hoor :-D Het stikt van de insecten lovers hier en de meeste zullen hun eigen kevers na hun overlijden opzetten. Het zou juist zonde zijn er niets mee te doen.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

bas schreef:

Ik verzamel nu zo'n half jaar insecten die ik zelf prepareer als dat nodig is en die ik vervolgens inlijst en aan de muur hang. Nu snap ik dat de hobby van velen hier gebaseerd zal zijn op levende insecten en ik kan me dan ook goed voorstellen dat velen mijn hobby zullen verafschuwen, maar ik vind het zelf erg leuk om overleden insecten een tweede (veel langer) leven te geven. Enkele lijsten waar ik trots op ben zijn een paartje Dynastes neptunus waarvan het mannetje 13,8 cm meet, de gehele familie Goliathus met allemaal een mooi formaat en een grote lijst met 15 paartjes verschillende soorten uit de Cetoniinae familie. Maargoed, hiervoor moet ik op een ander forum zijn.
Waarom voor een ander forum? Hier mag je ook jouw opgezette exemplaren tonen hoor. :mrgreen:

Alvast welkom Bas!
LoneWolfke
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 28 okt 2012, 15:34

Bericht door LoneWolfke »

Welkom Bas!
Plaats reactie