Mecynorhina polyphemus confluens

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Mecynorhina polyphemus confluens

Bericht door Hansje Pansje »

Zoals in een eersder topic geschreven, het gaat goed mijn Mecynorhina polyphemus confluens kweek ! Er lopen nu een kleine 13 exemplaren rond te baggeren in de bak en er zitten er nog steeds in de cocon :D
Mecynorhina polyphemus confluence (1).jpg
Mecynorhina polyphemus confluence (2).jpg
Mecynorhina polyphemus confluence (3).JPG
Mecynorhina polyphemus confluence (4).jpg
Mecynorhina polyphemus confluence (5).jpg
Mecynorhina polyphemus confluence (6).JPG
Mecynorhina polyphemus confluence (7).JPG
Mecynorhina polyphemus confluens.JPG
mark van de Hoef
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 21:20

Bericht door mark van de Hoef »

ziet er goed uit :)
mooie hoorn
groeten Mark
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Prachtig!
Mvg Arne
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dit zijn mooie resultaten HansjeP!
Sommige mannetjes lijken mij ook erg groot (6,5 cm, toch?).

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Bedankt !
@Bahamut Ik zal vanavond de schuifmaat er eens langs leggen... Alhoewel ik twijfel over de lengte, ben niet zo goed het inschatten het van lengtes.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Na meten kom ik op 6,1 / 6,2 uit voor een man. Krijg het dier niet helemaal perfect in het meetijzer maar hij haalt minimaal de 6,1. Er is maar 1 dame te vinden en die heeft een 4,8 maar er zitten er volgens mij ook iets grotere in de bak maar die zijn nu onder gedoken...
mpc.jpg
mpc1.jpg
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Schitterend :shock:
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

De man en vrouw zijn duidelijk groter; jouw schuifpasser heeft nog speling aan de linkerkant (vergeet dit niet, daarom gebruik je dus de decimalen). Ik zie voor de man 6,6 cm en voor de vrouw 5+ cm. Dit zijn erg mooie resultaten!
Fjaril
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:13

Bericht door Fjaril »

oh.. wat zijn ze prachtig! Ik kan niet wachten totdat die van mij ook gaan verpoppen en ik van die prachtkevers heb.

Om eerlijk te zijn heb ik nogal veel pech gehad met het opkweken van deze soort. Ik heb begin februari een 6 tal L3 larven en 10 L2 aangeschaft. Hiervan zijn er in totaal nog maar 4 in leven. Ik had eerst (foutief begreep ik later) een warmhoudmat tegen de achterkant van mijn opstelling met 5 liter bakken (1 larve per bak) gedaan. Toen zijn er een aantal larven doodgegaan.
Toen die mat weg was leek het allemaal goed te gaan (geen uitval), totdat ik een aantal weken later in een paar bakken zag dat de larven 'boven kwamen drijven', sommige waren al dood (bruin), een andere bewoog nog wel, maar die was helemaal slap in zijn vel zeg maar. En ik vond er ook nog een waarbij het leek of een deel van zijn darmen uit zijn achterste was geperst, die heeft het ook niet overleefd.

En nu net zag ik bij een van de overgebleven larven dat hij een bruine vlek op zijn achterlijf heeft. Ik heb mijn vraag hierover al in een ander topic gesteld.
Maar voor nu, alle tips zijn welkom, ik hoop echt dat deze 4 larven gaan verpoppen zodat ik toch met een kweek kan beginnen.
Als iemand poppen te koop heeft is dat misschien ook wel een optie, zodat ik niet zo lang meer hoef te wachten....
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:D Ze waren een beetje ongeduldig en wilden niet blijven zitten... Vandaar het niet helemaal op de mm is. Ik ben er zeker zeer blij mee, het ouder paar waar ik ze uit heb was de man 4,2. Ik heb dit setje toen goedkoper gekocht omdat ze zo klein waren en had de hoop dat ik er nog wat moois van kon maken maar dit overtrof mijn hoop ! In de volgende generatie gaan de mannen en vrouwen apart voor nieuwe verse bloedlijnen.
Farjil in je andere topic over de stippen kwestie heb ik gereageerd en daar zullen ongetwijfeld nog meer reacties op binnen komen. ;)
Plaats reactie