Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Misschien kan Erwin (van Erwin&Sonja) hier meer over vertellen. Hij is een reptielen bezitter en heeft ook kevers. Volgens mij heb ik eens een keer wat van hem hierover gelezen.
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Kun je hier wat meer over vertellen? Dat 'veerust'.
Udo Schutte
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 14:59

Bericht door Udo Schutte »

http://www.denka.nl/nl/producten/5/veeb ... rust-super Linkje naar de site van de fabrikant. Ik heb de betreffende dieren (Boa constrictor imperator niet met deze spuitbus behandeeld, alleen het terrarium De vriend die het aanraadde gebruikt het wel af en toe bij zijn dieren, maar gebruikt dan zeer weinig. Daar ik een enorme plaag had die zelfs frontline overleefde heb ik flink in de rondte gespoten, ook rond het terrarium, maar ben nu wel mijtvrij. :D

Normaal gesproken wordt het door boeren en paardenhouders gebruikt tegen vliegen e.d.
Gebruikersavatar
rhino
Pop
Berichten: 166
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 07:04

Bericht door rhino »

Een vraagje; De cyclus van de kevers en de larven, is dat seizoensgebonden?
Geduld hebben is een schone zaak.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Als de dieren zo uit de vrije natuur zijn getrokken dan wel maar na een paar generaties in kweek kunnen ze daar dacht ik vanaf gaan wijken. Wat ik zelf merk is dat ze toch met zn allen een soort van bio ritme blijven houden met winter en zomer. Al hoewel dit jaar zijn al mij dieren verlaat met poppen en uitkomen. Ondanks dat ze hier lekker warm binnen de winter hebben doorgebracht is de hele cyclus vertraagd. Nu er een paar dagen warm weer is gaan ze als gekken coconnen bouwen en die al een eeuwigheid (te lang) in cocon zaten beginnen nu ineens uit te komen. Voorheen had ik veel eerder in het jaar al uitkomsten en kon ik redelijk van de vaste pop tijd aan. Nu is mijn vraag /verdenking hebben die paar enkele weken met extreem vries weer toch invloed op ze gehad of zijn ze een uitzondering en ligt het aan een toevalligheid in kweken die erin is geslopen ? Ben benieuwd naar andere hun ervaringen !
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Heeft iemand enig idee hoe het "pop huidje" genoemd wordt ? Ik noem het maar zo omdat het dan redelijk duidelijk is wat ik bedoel maar zou het graag juist willen benoemen. Met name het spreek taal woord. Bijv dekschilden (spreektaal) en elytra (latijnse / wetenschappelijke benaming).
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik denk dat je bedoelt "exuviae"?
Ik dacht dat dit zowel verwees naar de larvenhuid als de pophuid (vnl. wanneer die losgekomen is).
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

nee ik bedoel het schilletje van de pop, dat bruine. Je weet wel dat om de naakte pop zit. Heb geen idee hoe ik het moet uitleggen....
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dan denk ik dat je gewoon de cuticula/epidermis bedoelt? Deze term voor "insectenhuid" geldt eigenlijk voor alle stadia.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Oh okey bedankt !
Plaats reactie