Gevaar voor hybriden.

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Gevaar voor hybriden.

Bericht door Sam »

Het is niet dat iedereen specifiek een bepaalde ondersoort of dergelijke moet hebben voor de kweek, maar ik denk toch dat, als je vele ondersoorten apart kweekt en je correct wil zijn, dat een kruising jou niet goed zou uitkomen.
Persoonlijk merk ik dat deze mensen zich ook eerder bezighouden met Cetonidae, en daar is de onderscheiding van soorten niet altijd even moeilijk (geldt niet voor alle geslachten, Eudicella zelf is een ware catastrofe, aangezien hedendaags het aantal hybriden op de markt enorm hoog is).
Ik schrok wel een beetje van dit citaat van Bahamut.
Hoe kan ik zien dat ik niet met een zuivere soort bezig ben? (uiterlijk? gedrag? vruchtbaarheid?)
Hoe kan vermijden dat ik per ongeluk hybriden koop van iemand die er zelf ook niets van weet?
Ik wou graag wat meer info over dit onderwerp, want ik hou het liever onder controle, geen mengelmoesje, snap je?
Ik ben ook absoluut tegen het verkopen van hybriden.

Ik stel al deze vragen uit bezorgdheid.
Alvast bedankt.

Sam.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Er is hiervoor maar 1 oplossing: informatie opvragen bij de originele kweker zelf (soort, herkomst, generatie).
Indien deze absoluut niets weet, gewoon niet aannemen en ook niets van kopen. Het betreft in dat geval geen serieuze kweker.
Indien je nu wel een soort in kweek hebt waar je geen info over hebt, post je maar een foto van het volwassen dier en dan kunnen sommige leden jou misschien helpen (maar dat is niet 100% zeker).
Ik veronderstel echter dat je toch steeds ietsvan info achter de hand hebt. ;)
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik ken weinig hobbyistenkwekers die je de herkomst van de kever kunnen geven. Ikzelf heb ook kevers zitten waarvan ik niet weet van waar ze komen. (ja ik kan je zeggen van wie ik ze heb gekocht maar daar houd het op)

Echter last bij het kweken ondervind je niet. Als je dola's koopt bij een terriarumzaak dan kun je redelijk zeker zijn dat het 1 soort is (namelijk Pachnoda marginata peregrina). Hetzelfde geld voor het kopen van bijvoorbeeld Eudicella smithi bertherandi's van mensen hier op het forum.
Vaak worden kevers toch als kweek aangeboden en niet losse exemplaren.

Waar je wel op moet letten is dat je geen Eudicella smithi bertherandi's bij Eudicella gralli's bijvoorbeeld zet of Pachnoda marginata bij Pachnoda sinuatia. Dan krijg je bewust hybriden met de gevolgen van dien. Maar iets als Pachnoda's en Eudicella's bij elkaar zetten kan geen kwaad (behalve dat je de larven van elkaar niet kunt onderscheiden zodat je ze niet kan verkopen, ask: hansje pansje)

Kortom je gaat echt geen last hebben van hybrides en aangezien ik verwacht dat je ze niet terug gaat plaatsen in het wild denk ik dat je met een gerust hard kan kweken.
In de praktijk zal je echt niet veel mensen tegen komen die je een stamboom bij hun kevers geven. (wel leuk, ga ik ook doen als ik nakomelingen van mijn wildvang uit Niger ga verkopen)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Maar bijvoorbeeld Eudicella gralli hubini en Eudicella gralli orientalis zijn 2 soorten die zeer veel op elkaar lijken, en dus snel met elkaar verward zijn. (Denk ik toch) Serieuze kwekers zullen geen hybriden verkopen, maar dan zijn er nog de anderen...
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Jep, ik heb het nog nooit meegemaakt maar het is mogelijk dat zoiets voorkomt.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Peter schreef:Jep, ik heb het nog nooit meegemaakt maar het is mogelijk dat zoiets voorkomt.
Ik geloof je, maar iedereen kan dit zeggen terwijl hij/zij wel hybriden heeft gekocht.
Maar ik geloof niet dat dit gebeurt bij grote, vertrouwde kwekers.
Ineke
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 13:26

Bericht door Ineke »

Hey

Ik ben nog niet erg lang bezig met kevers en ik lees hier nog al vaak dat je geen kevers mag kruisen , geldt dit enkel als je deze gaat verkopen of kan je dit in het algemeen beter niet doen ?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je kunt het gewoon in het algemeen beter laten. Hybriden kun je volgens mij een beetje vergelijken met een kind uit een broer en zus, ze zijn potentieel zwakker en vatbaarder voor afwijkingen of ziekten. Niet doen dus.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hansje Pansje schreef:Je kunt het gewoon in het algemeen beter laten. Hybriden kun je volgens mij een beetje vergelijken met een kind uit een broer en zus, ze zijn potentieel zwakker en vatbaarder voor afwijkingen of ziekten. Niet doen dus.

Sorry Hansje, dit is wel een zeer verkeerde opvatting hoor. Een verzwakt exemplaar uit een zogenaamde broer en zuskruising krijg je enkel bij kevers door te herhaaldelijk met een zelfde kweeklijn door te gaan (bij sommige keversoorten is dit reeds merkbaar na 3 generaties doorkweken, bij de meesten houden de "goede" kenmerken een aantal generaties aan, zeker tot 6-7 generaties).

Hybridizaties zijn gewoon kruisingen tussen twee relatief verwante soorten (sommige kan je tot op het niveau van het geslacht kruisen, bvb. Dynastes hercules ssp. X Dynastes hyllus); de nakomelingen hiervan zijn over het algemeen steriel en kunnen niet verder voortplanten.

Daarentegen, als je twee zeer verwante soorten met elkaar kruist (op het niveau van de ondersoort), bekom je juist een zeer sterke kweeklijn die zelfs fertiel kan zijn (zelf getest, zie logo, het is een F2), maar die op de markt weinig "raszuivere" waarde heeft (alleen interessant om in de collectie te hebben). Je kan ze natuurlijk ook verkopen, maar je moet wel duidelijk formuleren dat het gaat om hybriden. Meestal wordt dit niet echt aanvaard in de entomologische wereld, omdat hybridizaties man-made zijn en mogelijk gevaarlijk kunnen zijn (zoals reeds gezegd, is niet iedereen even eerlijk en zelfs vrij gerenomeerde kwekers durven wel eens een hybride soort te verkopen zonder het te vermelden).
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:o Oh ik dacht dat het juist door het mixen van bijv Pachnoda f sinuata met Pachnoda amuela je geen nageslacht of slecht nageslacht kreeg en dat te vergelijken was met de mogelijke medische problemen bij een menselijke broer/zus relatie. Dat ze bij voorbaat veel zwakker zijn. Hmmm... weer wat geleerd !
Plaats reactie