Hoe heet de soort met een " hoorn"

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Horus
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 mar 2012, 20:16

Hoe heet de soort met een " hoorn"

Bericht door Horus »

Hallo,

Hoe heet de soort zoals deze overduidelijk is te zien op dit forum.
De kever heeft een zgn " grote neus".
Ik vind deze soort niet mooi, eigenlijk zelfs lelijk ( sorry hoor) maar dan kan ik een schifting maken met de soorten waar mijn voorkeur niet naar uitgaan.
De glimmende diertjes ( ik ben geen ekster hoor) vind ik het mooist, tot welke soort behoren deze?
IK zie namelijk een hoop foto's maar vaak geen soortnaam.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3123
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Horus,

Welke "glimmende diertjes" bedoel je? Er zijn namelijk zoveel kevers die glimmen. Als je bijvoorbeeld een foto post kunnen we jou al sneller helpen.

Pim
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De kever in het logo is een Dynastes van Bahamut, persoonlijk vind ik hem geweldig maar gelukkig smaken verschillen :D Bedoel je met glimmende kevertjes kevers met een metalic kleur (foto 1) of echt een olie-achtige glimmende kleur (foto 2) ? Ik zal voor de duidelijkheid even 2 foto's erbij doen, weet ook niet precies hoe ik die olie-achtige/opgepolijst metaal kleur het beste kan omschrijven :oops: Weet misschien iemand op het forum wat daar de juiste benaming voor zo'n glimmende kleur is ?
Foto 1 metalic
Foto 1 metalic
metalic.JPG (25.85 KiB) 4093 keer bekeken
Foto 2 glimmend olie
Foto 2 glimmend olie
glimmend.JPG (13.28 KiB) 4093 keer bekeken
pvweert
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 06 aug 2011, 23:03

Bericht door pvweert »

Weet misschien iemand op het forum wat daar de juiste benaming voor zo'n glimmende kleur is ?
Weet niet of daar echt een benaming voor is, wordt wel omschreven als "iriserend".
Horus
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 mar 2012, 20:16

Bericht door Horus »

Ik vind allebei de beestjes van de foto's mooi maar nu weet ik nog niet hoe hun benaming is.
Even over het logo van de site.....je schrijft dat het een Dynastes van Bahamut is.
Is het soort dan Dynastes en de ondersoort Bahamut?
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Horus schreef:Ik vind allebei de beestjes van de foto's mooi maar nu weet ik nog niet hoe hun benaming is.
Even over het logo van de site.....je schrijft dat het een Dynastes van Bahamut is.
Is het soort dan Dynastes en de ondersoort Bahamut?
Ik vind hem erg leuk gevonden en misschien komt het er ooit nog eens van :%
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3123
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Horus schreef:Even over het logo van de site.....je schrijft dat het een Dynastes van Bahamut is.
Is het soort dan Dynastes en de ondersoort Bahamut?
:lol: :lol: :lol: Nee hoor, er bestaat nog geen "Dynastes bahamut", maar wat niet is kan nog komen :D :lol:
Het is een Dynastes soort, die gekweekt is door onze moderator Bahamut en die de bewuste foto genomen heeft. Denk dat Bahamut wel hartelijk heeft gelachen hier om!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Je hebt nog wat werk om je in te lezen Horus. ;)

De "gehoornde" soort van het logo is een Dynastes hercules ssp. (eigenlijk een hybride, ongelukje bij een verkeerde kruising lang geleden). Hier bestaan 12 (13 met ssp. tuxtlaensis) ondersoorten van. Deze reuzen worden het liefst gekweekt in de "keverkweeklanden" Japan en Taiwan.
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

voor blinkende kevertjes kan je eens afbeeldingen zoeken van Chlorocala, Eudicella, Dicronorrhina, Cyprolais of Coelorrhina
K_Entomology
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 13 feb 2012, 17:01

Bericht door K_Entomology »

Bahamut schreef:Je hebt nog wat werk om je in te lezen Horus. ;)

De "gehoornde" soort van het logo is een Dynastes hercules ssp. (eigenlijk een hybride, ongelukje bij een verkeerde kruising lang geleden). Hier bestaan 12 (13 met ssp. tuxtlaensis) ondersoorten van. Deze reuzen worden het liefst gekweekt in de "keverkweeklanden" Japan en Taiwan.
Bedankt voor de uitleg Dynastes hercules bahamutes :D ! Zonde van de hybride maar zeker een heel mooi exemplaar!
Plaats reactie