welk soort kever was dit?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
nino023
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: do 08 mar 2012, 17:11

welk soort kever was dit?

Bericht door nino023 »

wel ik was in portugal aan het wandelen en opeens zag ik een langwerpige kever over een baantje lopen.
het was een zwarte met witte bolletjes en lange voelsprieten.
kan het dat dit een soort boktor was want het had ook stevige kaken.
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Het kan de Loofhoutboktor geweest zijn. :D
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Zonder foto is het moeilijk Nico. De kever die Mathijs opnoemt is een Aziatische maar het is niet onmogelijk dat het er eentje is. Via houttransporten komen ze wel eens in Europa terecht. Het kan echter ook Anoplophora chinensis zijn die daar veel op lijkt of een heel andere boktor.

Een boktor kenmerkt zich inderdaad aan de lange voelsprieten en grote kaken dus in je zoekt in ieder geval in de goede hoek! Wellicht weet je bijvoorbeeld nog hoe groot de kever ongeveer was en kun je dat vergelijken met verschillende soorten. Een mooie website voor determinatie van boktorren is : http://www.cerambycoidea.com/
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
nino023
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: do 08 mar 2012, 17:11

Bericht door nino023 »

het was de aziatische boktor denk ik.
ik heb is op youtube gekeken en deze komt ook in nederland voor bij boomkwekers vooral
Plaats reactie