Mecynorhina torquata ugandensis

Hier kun je de caresheets van diverse soorten vinden
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Mecynorhina torquata ugandensis

Bericht door Hansje Pansje »

Mecynorhina torquata ugandensis

Ook wel genoemd:

Afmeting: ♂ 50-85 mm /♀ 45-60 mm

Herkomst: Kongo, Oeganda

Temperatuur: 20-28°C

Luchtvochtigheid: 60-80 %

Actieve periode: Dag actief

Cyclus ei tot imago: 12-18 maanden

Levensduur imago: 3-5 maanden

Voedsel imago: Fruit, Beetle jelly

Substraat larven: 70 % fijn blad substraat (eiken, beuken) / 30 % rot without

Toevoegingen: Groente zoals komkommer, doperwten. Fruit zoals appel, banaan. Andere toevoegingen zijn katten brokjes, koi korrels, gedroogde zijderupsen.

Vochtigheid substraat: Matig vochtig, niet te vochtig niet te droog. Als je een hand vol substraat dicht knijpt moet er een beetje vocht tussen je vingers verschijnen maar het mag niet tussen je vingers uit sijpelen. Als je je hand weer opent moet het een klompje met handafdruk blijven.

Aantal larven per 10 liter substraat: L1 max 10, L2 max 5, bij L3 1 op minimaal 5 liter (zie bijzonderheden).

Bijzonderheden: Vanaf L3 is het raadzaam de larven per stuk verder op te kweken omdat de larven elkaar nog weleens beschadigen. Houd je er toch meerdere bij elkaar zorg dan voor ruime behuizing zodat ze elkaar niet zo snel tegenkomen.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Gaan MTU's blij worden van (een deel) flake soil door het substraat? Iemand daar ervaring mee?
Ik heb er een paar die al te lang naar m'n zin op hetzelfde gewicht blijven hangen, maar ook geen interesse tonen in een kattenbrokje.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Marlous,

In principe zal dat geen probleem zijn. Keverlarven leven vooral van de afbraakproducten van plantaardige celwanden. Afhankelijk van de soort (en de bacteriën in hun spijsverteringsstelsel) zal daarbij de verhouding tussen blad- en houtmateriaal wat verschillen. Over het algemeen wordt bladsubstraat door veel kevers gegeten omdat dit relatief eenvoudig te verteren is. Houtmateriaal is wat stugger en vraagt wat meer verwerking om goed opgenomen te worden. Veelal moet het door schimmels (witrot) al flink stuk gemaakt zijn wil een larve er veel voedingsstoffen uithalen.

Flake soil wordt gemaakt van hout, maar dit wordt "kunstmatig" volledig afgebroken waardoor alle voedingsrijke verbindingen voor een larve voor het oprapen liggen. Vandaar dat veel soorten het prima doen op flake soil. Een deel hiervan door je substraat mengen kan dus zeker geen kwaad en waarschijnlijk komt het je larven ook ten goede.

Vergeet echter niet dat het zeker niet noodzakelijk is. Ook op enkel bladsubstraat (het liefst wel met wat witrot hout) kun je M.t.ugandensis prima opkweken tot groot formaat. Daar komt bij dat het wel eens voorkomt dat een larven een tijdje een groeistop hebben. Het is echt niet dat ze tijdens de larvale fase op constante wijze in gewicht toenemen. Soms gaat dat snel, dan weer langzaam, dan een maand of 3 niets. Een constant gewicht voor een aantal maanden is dus geen reden tot paniek. Zodra ze echter in gewicht afnemen is het een ander verhaal.

Je kan dus wat flake soil bijmengen als je het hebt. Het zal ze in ieder geval geen kwaad doen en misschien hebben ze wel baad bij die voedingsboost.

Succes!
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

bas schreef: do 28 mar 2019, 18:51 Daar komt bij dat het wel eens voorkomt dat een larven een tijdje een groeistop hebben. Het is echt niet dat ze tijdens de larvale fase op constante wijze in gewicht toenemen. Soms gaat dat snel, dan weer langzaam, dan een maand of 3 niets. Een constant gewicht voor een aantal maanden is dus geen reden tot paniek. Zodra ze echter in gewicht afnemen is het een ander verhaal.
Bas, bedankt voor je uitgebreide uitleg, daar heb ik echt heel veel aan! Je laatste stukje vind ik vooral belangrijk om te weten, ik wist niet dat de groei kan fluctueren. Ik heb ze als groepje van 5 gekocht en ze kwamen allemaal gemiddeld een gram per week aan, totdat dat ineens stopte een maand geleden. 2 van de 5 zijn een gram afgevallen in de laatste 2 weken, dus ik denk inderdaad dat ik dan wat flake soil erdoorheen ga mengen bij alle vijf.
🪲 Beetlegems 🪲
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Hallo.
Als beginner veel lezen en kijken natuurlijk.(videofilmpjes)
Nu las ik dat deze te doen is voor een beginner.

Lees hier 5ltr voor een L3 maar hoe herken je het verschil tussen een L1 L2 of L3?

Hoelang heeft een L3 nodig om tot een pop in cocon over te gaan?
En hoe lang blijft deze een cocon tot deze een kever is?

Moet je de kever helpen bij het uitkomen of gaat dat vanzelf goed?

Jullie wegen de larve wat zijn de streef gewichten van de verschillende stadia?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ookal is het gelijk veel.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Hoi,

Een larve heeft een hard bruin kopkapsel waar de kaken in verankerd zitten (nodig om aan het hout te kunnen vermalen). Dit harde kopkapsel kan niet meegroeien, de rest van de larve wel. De larve zal daarom 2 keer verpoppen en daarbij een grotere kop krijgen. Met wat ervaring in een bepaalde soort zie je opslag welke grote van kop, L1, 2 of 3 hoort te zijn. Je kan het ook schatten als je de grootte van de larve vergelijkt met de kop. Een 4cm grote MTU met een heel klein kopje zal L2 zijn terwijl 4cm met een 'te grootte' kop is een net verpopte L3.

Ik hou de L3 in dozen van 2l, zeker groot genoeg.
L3 stadia duurt ongeveer 3 tot 6 maand, zeer afhankelijk van temperatuur. Bij hoge temperatuur gaat het sneller maar zijn de individuen kleiner. Ik reken standaard 2.5 maand in de pop maar hangt ook weer af van de grootte en temperatuur. Best is alles natuurlijk te laten komen, zeker als je geen ervaring hebt. Bij lang wachten kan je wel eens een kijkgaatje maken op de kopkant en als je dan een kever ziet verder openen. Is alles nog wit dan verder wachten.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Bedankt, zeer duidelijk👍🏻
pietertjj
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 14 jan 2021, 23:43

Bericht door pietertjj »

Hallo, ik ben nu een tijdje bezig met het kweken van MTU, en ik heb ervoor gekozen om planten in m’n terrarium te plaatsen. Ik heb al best veel gehoord dat niet veel mensen het op die manier doen. Dus ik vroeg me af of mensen foto’s van hun terrarium konden delen:) verder vroeg ik me af of jullie de bewatering van het terrarium handmatig doen of via een automaat.

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes Piet
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Mijn ervaring is dat kevers alles overhoop halen. Ze gooien plantjes uit de potten.. lekker wroeten 😉
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Ik heb een plant die nu denk ik 1.5 jaar is. Dat is een hele prestatie, mijn vorige planten hebben ze allemaal overhoop gehaald. Maar ik vind een echte plant altijd wel erg leuk dus als ze deze weer mollen zoek ik wel weer een nieuwe :lol:
Plaats reactie