Mecynorrhina polyphemus confluens

Wat geef jij je kevers te eten?
robbertvantil
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 11 dec 2011, 21:28

Mecynorrhina polyphemus confluens

Bericht door robbertvantil »

Ik ben er vandaag achter gekomen dat een dode wandelende tak (Eurycantha calcarata) geheel is opgegeten door de Mecynorrhina polyphemus confluens larven. Ik zag dat de betreffende tak bijna aan zijn eind was en had hem voor wat meer rust in de grote bak gedaan waar de kever larven dus ook in zitten. nadat hij is heen gegaan;) is hij volledig de grond in getrokken en opgegeten! Ik sta er echt van te kijken. Heel bijzonder.

Kennen jullie zulke verhalen?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Het verhaal is opmerkelijk, maar ik kijk er niet heel erg van op. Wanneer de larven van polyphemus de kans klrijgen een eiwitrijk hapje te verorberen, zullen ze dit niet laten liggen. Ik denk dat de larven van polyphemus een finke groeispurt hebben gemaakt op je calcarata!
simonvdr
Imago
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 18:12

Bericht door simonvdr »

Ik had laats een kevertje gevonden die heb ik in mij terraria gestopt en tot mijn verbazing lukte het hem om een psg 9 eitje open te krijgen en leeg te zuigen :o
psg 1,Psg 5,psg 9,Psg 270,Baardagaam,Pachnoda marginata peregrina,Morio,
Eudicella euthalia bertherandi
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik heb ook wel eens een half verorberde worm gevonden toen ik mijn Mecynorrhina polyphemus confluens larven aan het doorzoeken was. Ik heb ook gehoord dat iemand deze larven kweekte en er kleine Pachnoda marginata pergerina larven aan toevoegde zodat ze groter en sterker werden. Beetje zielig voor de kleine keverlarven maar misschien wel een methode als je er erg veel hebt.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
robbertvantil
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 11 dec 2011, 21:28

Bericht door robbertvantil »

Ik heb nu in een bak van 70 lang, 40 cm diep en 70 cm hoog een laag van 15 cm bosgrond en daar zitten 7 larven in. Eten die elkaar dan niet op of is het voortaan verstandiger om ze apart op te kweken?

Ik geef ze wel af en toe kattenbrokjes en banaan bij. Ik heb bij deze larven een groep van Panchlora sp. Giant in gedaan (grote bananen kakkerlak) die zouden goed met kevers gecombineerd kunnen worden maar eten de larven mijn kakkerlakken niet op:P. hahaha misschien voor de zekerheid er maar een paar redden dan:S.

hebben jullie nog tips voor het houden en kweken van dit soort? Ik ben beginner en dit zijn mijn eerste kevers(larven) die ik heb.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Volgens mij verhoogd de aanwezigheid van kakkerlak uitwerpselen de kans op blackspot. De ziekte verwekkende bacterienmicroorganistmen zijn in grote getalen aanwezig in de poep van de kakkerlakken.
Heb ze net even zitten googlen, mooie beestjes !
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dit is dus een absolute no-go: kakkerlakken samen met kevers en/of keverlarven houden!
Je maakt kans op een serieuze infectie in jouw kweek! Hopelijk kan het nog gered worden, maar ik betwijfel dit sterk.

Hierbij raad ik persoonlijk elk samenverblijf van wandelende takken, sprinkhanen, duizendpoten en zeker kakkerlakken met keversoorten af. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om eiwitten toe te voegen aan het substraat (kattenbrokjes, koikarperkorrels, gedroogde zijderupscocons...) zonder dat hierbij uitwerpselen van andere organismen ook aanwezig zijn in het substraat.
robbertvantil
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 11 dec 2011, 21:28

Bericht door robbertvantil »

Het was ook niet de bedoeling om mijn takken op te voeren maar juist dat zieke beestje de ruimte te geven. maar na overlijden werd ze opgegeten per toeval. Normaal geef ik ook kattenbrokjes.
Op Amerikaanse site's wordt er wel van gesproken dat het houden van Panchlora soorten geen probleem zou zijn met kever soorten.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Robert,

Ken je het adres van die Amerikaanse website? Ik wil dit graag zelf even doornemen, daar het mij zou verbazen dat één kakkerlakkensoort dan niet schadelijk zou zijn voor keversoorten.

Ik heb 3 jaren geleden persoonlijk ervaring gehad met een kakkerlaksoort (die ik zelfs tijdelijk ongewild bijhield voor een derde partij). Ik behandelde mijn keverbakken zonder mijn handen te wassen nadat ik aan de kakkerlakken had gezeten en ben hierdoor een zeer groot deel van mijn keverkweek kwijtgeraakt.

Het inwendig spijsverteringsstelsel van kakkerlakken zijn overbevolkt met bacterën die de kakkerlakken bijdragen tot de vertering van hun opgenomen voedsel. Deze worden ook in zeer grote aantallen teruggevonden in de uitwerpselen ervan en zijn zeer schadelijk voor sommige andere organismen (kevers incluis).
robbertvantil
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 11 dec 2011, 21:28

Bericht door robbertvantil »

oew dat wordt een zoek. Zou zo niet meer weten waar ik dit gezien heb of dat het op het allpetroach forum was.... Dan ben ik benieuwd of het kweken met kevers goed gaat aangezien we 18 soorten kakkerlakken hier hebben....
Plaats reactie