voedsel Oryctes nasicornis

Wat geef jij je kevers te eten?
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Bijzonder hoor!!
Heel gaaf :D
Inderdaad in tegenstelling tot andere soorten had ik me dit niet kunnen bedenken ;)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

hoi,

ik ben nu weer thuis(vanmiddag aangekomen) ik zat in remoulins in frankrijk. ik kwam alleen maar vrouwtjes tegen maar ik heb een mannetje kunnen bemachtigen door een nederlandse jongen die ook allerlei beestjes vangt die kwam een mannetje brengen die hij tegen kwam met water halen. ik heb er nu totaal 5: 4 vrouwtjes en 1 mannetje. nu maar hopen op paren en eitjes/larfjes.

ps ze zijn echt super leuk. ze willen alleen nog niet paren :| maar dat komt denk ik door de reis(1100 km over 2 dagen)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat een geluk !
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

ja inderdaad ;)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey, tof dat je naar Remoulins aan de Pont Du Gard geweest bent! Ik ben er ook vele malen geweest in hetzelfde hotel op doorreis naar Spanje! Daar vind je inderdaad erg gemakkelijk Oryctes nasicornis, maar dat is als ik mij niet vergis de O. nasicornis grypus ondersoort (vooral Zuiden van Frankrijk en Noord-Spanje).
Normaal gezien zullen ze wel paren (activiteit is vnl. 's nachts), aangezien deze dan reeds actief zijn (O. nasicornis neemt eerst een diapauze van 6 maanden alvorens de lente daarop actief te worden, wat bij jou dus reeds het geval is!).

Succes ermee! Ik hoop dat je veel nakomelingen krijgt en hou ons op de hoogte indien je te veel nakweek hebt!
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

oh leuk dat je het kent daar. ik zat op camping la sousta en heb er 1 uit de gootsteen van het toilletgebouw gevist en op één was mijn vader gaan gaan en die miste gelukkig maar 1 volledige voorpoot want het kraakte hard. ik zal kijken of ik wat foto's van ze kan maken. dan kunt u misschien zien welke ondersoort het is ;)
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

hier de foto's van het mannetje:
Bijlagen
tn-IMG_3046.JPG
tn-IMG_3044.JPG
tn-IMG_3041.JPG
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dit is duidelijk de grypus ondersoort (gekenmerkt door zijn grotere lengte en stevige kophoorn).
Succes met de kweek! ;)
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

bedankt ;) het eerste vrouwtje is trouwens al dood :( nu heb ik nog 3 vrouwtjes en 1 mannetje
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Koen wat een pracht man (en foto) !!! Oh jij zult blij zijn !!! :D
Plaats reactie