Welk soort kan het geweest zijn?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Carola
Ei
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 00:30

Welk soort kan het geweest zijn?

Bericht door Carola »

Hoopelijk plaats ik hem goed

Mijn zus was laast in de lidle en hoorde een raar krakend geluid toen ze rond keek zag ze een man naar de grond kijken.Naar een enorme grote tor?Kever?Hij was echt groot en bruin van kleur(me zus is niet zo van de beesjes)Dus zei tegen die man zodan wat een joekel die man stond verbaast te kijken en me zus zei moetje een doosje vragen en mee nemen mischien is het wel een nieuw soort.Hij lag op de grond bij de groente en fruit.Ik zei nog had mij gebelt had hem wel komen halen.Maar nu ben ik wel benieuwd om wat voor soort het kan gaan het was een tor/kever bijna net zo als een eitje iets kleiner en je hoorde hem gewoon geluid maken(zo zei me zus het)Hebben wij in nederland wel zulke grote tor/kevers? in het wild?

Ben toch is benieuwd

Groetjes carola
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

was het misschien een Lucanus cervus of Oryctes nasicornis. de Lucanus cervus klopt het meest kwa grootte. heb je misschien een foto?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Tja zo op beschrijving is het een moeilijke taak, hij zou ook tussen het groete/fruit of ander aangeleverde goederen hebben kunnen gezeten en dus uit een andere land/werelddeel kunnen komen. Zonder foto is het een onmogelijke opgave vrees ik. Ha ha als ze plat zijn lijken ze vanzelf groter :mrgreen:
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het kan inderdaad zowel Lucanus cervus cervus of Oryctes nasicornis nasicornis zijn.
Hangt af van of deze resp. grote kaken (4 - 9 cm grote kever) of een hoorn op zijn kop had (ongeveer 3 - 4 cm grote kever).
Carola
Ei
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 00:30

Bericht door Carola »

Nee me zus had geen foto gemaakt.Wat er met beesje gebeurd is geen idee maar hij was levend toen ze hem zag.Zal is vragen aan der als ze hier weer is om naar wat foto's te kijken
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Het kan misschien ook een vrouwelijke Lucanus cervus of Oryctes nasicornis geweest zijn. Dan is het nog moeilijker te zeggen welke soort, want we hebben geen foto.
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Ik denk zelf ook inderdaad een Vliegend hert. :D

______________
Tenebrio Molitor
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

@MatthijsB
Ik heb nu al een paar keer opgemerkt dat je zeer oude topics met nuteloze informatie weer omhoog haalt.
Ik geloof niet dat dat de bedoeling is.
Als de moderators een andere mening hebben dan heb ik niets getypt
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

hoezo als hij wil weten wat voor kever zijn zus zag kan hij dat toch best vragen daar is toch niks mis mee
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

jimmy schreef:hoezo als hij wil weten wat voor kever zijn zus zag kan hij dat toch best vragen daar is toch niks mis mee
Ik geloof niet dat je het begrijpt.
Het is een topic van bijna 1 jaar oud waarop het antwoord al lang gegeven is.
dit is dus geen aanvulling op het topic.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Plaats reactie