Caresheet Cetoniinae

Hier kun je de caresheets van diverse soorten vinden
Plaats reactie
Petra
Parend imago
Berichten: 763
Lid geworden op: Di 03 Mar 2009, 18:49

Caresheet Cetoniinae

Bericht door Petra » Di 03 Mar 2009, 22:17

Dit is een caresheet van Pim's Afrikaanse Kevers:
http://www.keverskweken.nl/html/kweekinfo.html

Kweekinformatie Kevers

Terrarium
Voor het houden van kevers heb je uiteraard een terrarium nodig. Het is in wezen niet nodig, maar wel erg handig om een paar plastic bakken te hebben waar de larven in opgekweekt kunnen worden. Ik gebruik een groot terrarium van 80 cm lang, 40 cm breed en 80 cm hoog. Door de hoogte kunnen de kevers ook vliegen, wat het erg aantrekkelijk maakt om naar te kijken. De achterwand is van kurk, zodat de kevers er tegenaan kunnen klimmen. Op de bodem ligt ongeveer 10 cm substraat, voornamelijk gewone potaarde met een beetje fijngemalen eikenbladeren er door heen. Op die manier zijn de eitjes en jonge larven goed te vinden. Wil je de larven langer laten zitten in het substraat, zorg dat dat het substraat voornamelijk uit fijngemalen bladeren bestaat. Op het substraat moeten voldoende takken staan, zodat de kevers kunnen klimmen.

Licht
De meeste kwekers adviseren om 12 tot 15 uur licht per dag in het terrarium te laten schijnen. Nooit wordt echter vermeld wat er gebeurt als je de kevers minder lang (of langer) licht geeft. Ik zorg voor 14 uur licht per dag. Daarvoor gebruik ik twee normale lampen van 40W of 60W in een terrarium van 80x40x80. Dit is voldoende licht. Direct zonlicht is niet echt nodig en kan de temperatuur in het terrarium fors doen oplopen.

Temperatuur
De temperatuur in het terrarium moet tussen de 20°C en 30°C liggen. Bij een wat hogere temperatuur zijn de meeste keversoorten wat actiever en dat is dus leuker. Zoals al hierboven vermeld heb je genoeg warmte in je terrarium door een of twee normale lampen van maximaal 60W. Het is niet aan te bevelen om bijvoorbeeld warmtematten in je terrarium te leggen, omdat dan het substraat uitdroogt. De temperatuur mag ‘s nachts zakken tot ongeveer 15°C, wat een normale nachttemperatuur in huis is.
Substraat
De verschillende kwekers gebruiken verschillende ”recepten” voor het maken van bodemsubstraat. Op de verschillende websites kan je de verschillen vinden. Er zou minimaal 10 cm substraat nodig zijn voor het afzetten van eitjes. Mijn ervaring is echter dat ook in veel minder substraat eitjes afgezet worden. De basiscomponenten van goed substraat voor het afzetten van eieren en het opkweken van larven is een combinatie van rotte bladeren en potaarde. Voor de bladeren worden hoofdzakelijk eiken- en beukenbladeren gebruikt, hoewel andere soorten ook wel gebruikt worden. Ook kan rot hout toegevoegd worden aan de bladeren en daarvoor geldt hetzelfde, er wordt ook voornamelijk eiken- en beukenhout gebruikt. De meeste soorten van de familie Cetoniidae hebben geen hout nodig, maar andere geslachten (bv Lucanidae) hebben dat absoluut nodig. Uit eigen ervaring is gebleken dat larven van Dicronorrhina derbyana wit rottend hout in het substraat nodig hebben om te kunnen verpoppen. Voor wat grotere soorten wordt geadviseerd om eiwitten in de vorm van kattenbrokken aan het substraat toe te voegen, voornamelijk bij latere stadia (L3) van de larven. Strooi de brokken op de bodem en doe er dan het substraat op. Enkele kwekers adviseren om oude koemest door het substraat te mengen, maar daar heb ik geen ervaring mee en volgens mij is het niet echt nodig. Bovendien is het niet voor iedereen gemakkelijk om aan koemest te komen.

De potaarde zorgt ervoor dat er vocht vastgehouden wordt. Zorg er voor dat het substraat licht vochtig is, maar niet kletsnat. Als het substraat te droog wordt drogen de eitjes uit en krijg je dus geen larven. Als het substraat grotendeels uit uitwerpselen gaan bestaan (als het lijkt of er meer aarde dan blad in zit), dan wordt het tijd om het substraat te verversen. Als je zoveel mogelijk larven wilt hebben moet je het substraat dan nog wel een aantal weken op een verwarmde plaats bewaren, zodat eitjes in het substraat kunnen uitkomen. Na die tijd kan je de kleine larven uit het substraat halen en in een bakje met beter substraat doen. De bladeren en het hout kan je uit het bos halen. Wel moet je er voor zorgen dat er geen dennennaalden in het substraat zitten. Deze zorgen voor een zure bodem en daar houden de larven niet van. Zorg er wel voor dat er geen pesticiden in je potaarde, bladeren en hout zitten, want daar kunnen je larven uiteraard ook niet tegen.

Levenscyclus
De levenscyclus is:
ei => larve (L1, L2, L3) => pop => imago.

Na ongeveer 2 weken na het uitkomen van de eitjes vervellen de larven van L1 in L2 en na 1 - 2 maanden in L3. Na 5 - 6 maanden veranderen de witte larven in romige gele larven, daarna bouwen ze cocons van het substraat. Na 2 - 3 maanden in cocon stadium komen ze uit de cocon en zijn het imago's. De jonge imago's zijn aanvankelijk zacht en kwetsbaar. Zodra het exoskeleton verhardt, verlaten de imago's de cocons. Als de imago's paren vermindert hun activiteit en reproductieve capaciteit. De totale tijd vanuit ei tot imago is 7 - 12 maanden voor de hier vermelde soorten. Voor andere soorten kan de totale levenscyclus langer duren.

Eitjes
De eitjes zijn wit met een doorsnede van 1 tot 4mm, afhankelijk van de soort. Het is verstandig om eens in de maand te controleren op eitjes en larven en deze eruit te halen. Eitjes kan je in een lege fotorol doosje met substraat doen en daarin laten uitkomen. Eenmaal uitgekomen kunnen de larven bij elkaar in een grote plastic voorraaddoos.

Larven
Als het substraat veel uitwerpselen bevat zullen er ook wel redelijk wat larven in zitten. Als je wilt dat de meeste larven het imago-stadium halen, dan is het verstandig om de larven in een vroeg stadium uit het substraat te halen en in een aparte bak verder op te kweken.
Bij een aantal soorten vermelden een aantal kwekers dat ze in een vroeg stadium al kannibalistisch zouden zijn, zodat de larven apart gezet moeten worden. Mijn ervaring is dat de soorten die ik hier op deze site aanbied niet kannibalistisch zijn. Volgens mij worden larven kannibalistisch als ze niet genoeg voer hebben. Zorg dus altijd voor een ruime hoeveelheid substraat voor de larven die je gezamenlijk in een bak doet. Als je begint met een nieuwe soort en niet genoeg larven hebt, zet ze dan voor de zekerheid apart. Het nadeel is dan echter wel weer dat dat meer onderhoud vergt.
De larven kunnen in plastic voorraaddozen gehouden worden, die in elke huishoudzaak verkocht worden. De larven hebben geen behoefte aan licht en kunnen dus in het donker gehouden worden. Als de larven geel worden, betekent dat dat ze snel gaan verpoppen. Verstoor ze dan niet, want het maken van een cocon kost veel energie en het maken van een tweede cocon kan wellicht niet meer lukken, of de pop gaat dood.

Geslachtsonderscheid van larven
Bij de grotere soorten is in het L3 stadium goed te zien of een larve een vrouwtje of een mannetje is.
Foto's van het verschil kan je hier vinden:
Geslachtsonderscheid larven Mecynorhina polyphemus confluens
copyright: Serge Mallet

Imago’s
Imago's eten voornamelijk fruit. Zo kan je plakjes banaan op een schoteltje leggen. Sommige kwekers strooien visvoer vlokken op de banaan of bieden zachte stukken van kattenvoer aan.
De extra proteïne zou de levensduur van imago's en eiproductie licht kunnen verhogen. Om een plaag van fruitvliegen te voorkomen kan je ook gebruik maken van “beetle jelly”, dat in handige kuipjes zit.
Het enige nadeel is dat dit niet overal verkrijgbaar is en zeker niet in kleine hoeveelheden. Ik vind het wel het prettigste voer voor imago’s.

Geslachtsonderscheid van imago's
Bij een aantal soorten is het onderscheid tussen mannetjes en vrouwtjes duidelijk: het mannetje heeft een hoorn op zijn kop zitten, het vrouwtje heeft een platte kop.
Dit is het geval bij onder andere Dicronorhina, Eudicella, Mecynorhina en Mecynorrhinella.
Bij andere soorten, zoals Pachnoda, is het moeilijker om het onderscheid te zien. Daarvoor moet je de onderkant van de kevers bekijken. Bij het mannetje loopt er een groef op de buik en het vrouwtje heeft die groef niet.

Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: Za 10 Okt 2009, 11:07

Re: Caresheet Cetoniinae

Bericht door Saerchy » Zo 11 Okt 2009, 11:54

Ik las dat je als substraat een mengsel van potaarde en bladeren aanraadt. Alleen zou ik potaarde absoluut niet aanraden! In potaarde worden allerlei supplementen toegevoegd die schadelijk kunnen zijn voor de larven. In plaats van potaarde kan je veel beter gewoon een zak turf kopen. Dit houdt ook nog is veel beter het vocht vast.
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata

Harald
Golofa porteri
Berichten: 610
Lid geworden op: Do 17 Sep 2009, 19:28

Re: Caresheet Cetoniinae

Bericht door Harald » Zo 11 Okt 2009, 19:56

ik gebruik zelfs puur potgrond om de eieren in te laten leggen.
voordeel is dat de grond lekker donker is en de larven en eieren makkelijk te vinden zijn.
nadeel is wel dat je steeds snel de larven er uit moet halen omdat er geen voedsel in zit
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland

Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: Za 10 Okt 2009, 11:07

Re: Caresheet Cetoniinae

Bericht door Saerchy » Zo 11 Okt 2009, 20:06

Dat kan natuurlijk ook :)
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata

Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1673
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 16:02
Contact:

Re: Caresheet Cetoniinae

Bericht door Pim » Zo 11 Okt 2009, 20:13

Net als Harald gebruik ik ook pure potgrond voor de kevers om de eieren en larven gemakkelijk te vinden. Soms sta ik er zelfs versteld van hoe groot de larven al zijn (L2), terwijl ze in pure potgrond uit het ei gekropen moeten zijn. Ik heb zelfs normale kevers gekregen uit potgrond die ik vanuit mijn terrarium bij een bananenplant gedaan had, in de veronderstelling dat de larven het toch niet zouden halen! Kevers in onze slaapkamer dus. Dat werd me niet in dank afgenomen.

Om een lang verhaal kort te maken: potgrond is dus niet zo schadelijk als beweerd wordt.

Groeten,

Pim

Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: Za 10 Okt 2009, 11:07

Re: Caresheet Cetoniinae

Bericht door Saerchy » Ma 12 Okt 2009, 00:42

Het is ook gelukkig niet zo dat een hele kweek mislukt door potgrond, maar ik weet wel dat uitval o.a. kan komen door het potgrond. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar waarom zou je risico willen lopen ;)

En misschien vergis ik me wel en is potgrond allang niet meer zo erg voor de larven en stel ik me dus weer is aan :oops:
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata

Plaats reactie