Caresheet Pachnoda marginata peregrina, Afr. rozenkever

Hier kun je de caresheets van diverse soorten vinden
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Helemaal waar.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Een eenduidig antwoord geven op je vraag is wat lastig gezien er meerdere factoren meespelen. Laat ik voorop stellen dat een levensduur van 3 maanden als imago in ieder geval niet vreemd is.

Hoe lang een imago leeft hangt van een reeks factoren af. De voedselkwaliteit en de omstandigheden tijdens de larvale fase speelt al mee. Heeft een larve wat minder goede voeding gehad, dan vraagt de verpopping verhoudingsgewijs wat meer van ze en komen ze al wat minder vitaal uit de cocon. Ook speelt voeding tijdens de keverfase een rol. Krijgen ze minder te eten doordat ze met anderen moeten concurreren, dan leven ze minder lang. Daarnaast kost vechten met andere mannetjes en paren met vrouwtjes de mannetjes veel energie en vrouwtjes verzwakken aardig door het leggen van eitjes.

Afhankelijk van de soort kan een rozenkever best 6 maanden oud worden. Maar leggen ze veel eitjes of hebben ze wat minder te eten dan is 3 maanden helemaal niet vreemd. Soms is het na een week of 2 afgelopen en soms na 2 maanden. Daar is dus moeilijk iets over te zeggen.

Dat ze op het moment minder actief zijn kan inderdaad komen doordat ze wat ouder zijn. Maar de kans is ook groot dat het nu wat kouder is in de bak en dat ze minder licht op de bak hebben staan dan in de zomer. Daardoor zijn ze ook minder actief.

Kortom, niet vreemd dus!
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Bedankt voor de reactie, Pim en Bas!
Tja, dat het koud is kan best meespelen natuurlijk. Ik heb m'n cyprolais ook maar weinig gezien met de lage temperaturen. Ik heb m'n pachnoda's als L3 gekocht bij een reptielenwinkel, dus ik heb maar weinig invloed gehad op hun voeding voor het grootste deel van hun larvale stadium.

Ik ben in ieder geval blij te horen dat 3 maanden niet vreemd is :)
🪲 Beetlegems 🪲
Dario
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 02 jun 2019, 17:39

Bericht door Dario »

Kan iemand mij een korte uitleg geven over wat voor gedrag van deze kevertjes verwacht mag worden? Ik ben ze nu twee dagen aan het observeren en er vallen mij wel een aantal dingen op, zoals dat lang niet elke kever elke dag tevoorschijn komt :roll: Verder lijken ze heel erg van klimmen te houden en zoeken ze overdag weinig beschutting. Is allemaal zeer interessant om te zien, maar ik zou graag andermans ervaringen horen zodat ik het een beetje in perspectief kan plaatsen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Geheel normaal gedrag, als de kevers net in je terra of bak zitten kunnen ze wat stil zijn (ik denk omdat ze nog wat overdonderd zijn). En ze houden inderdaad van klimmen :D
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Hoe kun je bij imago zien of het man of vrouw is?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Vrouw is rond aan de onderkant buikzijde en een man heeft een gleuf(je) in de lengte in het midden aan de onderkant buikzijde.
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Ik zal Het eens op de rug leggen. Bedankt
DaanL
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 dec 2022, 14:23

Bericht door DaanL »

Vraagje,

Ik heb inmiddels de eerste imago's rondlopen en hoop uiteraard een mooie kweek routine op te kunnen gaan zetten. Echter wat ik mij afvroeg is hoe herken je dat de eerste larven er zijn en moet je ze dan meteen uit de showbak halen? Hoe ga je daarbij te werk? Ik kan me voorstellen dat als ik de hele bodem om ga ploegen op zoek naar larven dat ik onbedoeld eitjes ga stuk maken etc.

Hoor graag jullie advies
Capsicum
Moderator
Berichten: 327
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Als ik larven wil tellen kieper ik de bak leeg in een grote platte kunststof bak. Maar bij kleinere soorten die veel nakomelingen krijgen, gooi ik de bak leeg in een opkweekbak en vervolgens vul ik de showbak met nieuw substraat. De opkweekbak zoek ik dan later uit als de larven wat groter zijn geworden. Het kan geen kwaad om in het substraat te wroeten als je dit voorzichtig doet. De larven kunnen best wat hebben.
Plaats reactie