Caresheet Pachnoda marginata peregrina, Afr. rozenkever

Hier kun je de caresheets van diverse soorten vinden
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Caresheet Pachnoda marginata peregrina, Afr. rozenkever

Bericht door Petra »

Soort: Pachnoda marginata peregrina
Synoniemen: Afrikaanse rozenkever, Dola

Algemeen
De Pachnoda marginata peregrina is een kever van de familie der Cetonidae afkomstig uit Centraal-Afrika: Chaad, Centraal Afrikaanse Republiek, Congo en Sudan. Hij komt daar voor in open vlaktes en in bossen waar zij opzoek gaan naar voedsel.

Deze aantrekkeljke kever wordt gekenmerkt door een roodbruine kleur met gele randen op zijn kopschild en dekschild. Deze soort wordt tevens beschouwd als de perfecte beginnerskever in de wereld en kweek van insecten.
Grootte: 2 tot 3 cm

Voedsel
Bij volwassen kevers bestaat het voedsel hoofdzakelijk uit fruit, voornamelijk overrijp fruit, waarbij banaan en appel de voorkeur genieten. Ze kunnen ook gevoerd worden met beetle jelly, dat commercieel beschikbaar is).
De larven leven van substraat (boshumus, enkel en alleen afkomstig van loofbomen; eik en beuk zijn het beste), vermolmd hout en stukken fruit (bij overdreven toevoeging van fruit kunnen mijtenplagen voorkomen, dus bij voorkeur beperken in hoeveelheid; in geval van mijtenplagen kunnen roofmijten - Dutchies van Refona - aangewend worden). Het substraat moet steeds matig vochtig gehouden worden (aanvoelende als verse potgrond uit de zak), zowel voor de larven als voor de kweek, maar zeker niet te nat!

Voortplanting/kweek
Wanneer men besluit over te gaan tot de aanschaf van deze kevers, moet men bedenken dat deze slechts een paar maanden leeft (3-5 maanden) en het daarom eigenlijk wel noodzakelijk is om er mee te kweken. De paring van de rozenkever vergaat traag. Uren kan het mannetje achterop het vrouwtje zitten tijdens dit gebeuren, dit gebeurt soms meerdere malen per dag met korte tussenpauzes. Het vrouwtje zal na enkele dagen een geschikte locatie zoeken om haar eieren in af te zetten, je kunt hiervoor het beste een bakje van 10 a 15 centimeter gevuld met oude potgrond (een beetje vochtig maken, zoals potgrond die net uit de zak komt) en hier wat koemest korrels in leggen voor wat extra stimulatie. Ze legt zo'n 2 á 3 eitjes per dag en dat is totaal in haar leven zo'n stuk of 50. De na een maand uitgekomen larven kan je beter in een aparte bak opkweken. Plastic bakken van de Ikea zijn daarvoor uitermate geschikt. Zorg wel dat de larven niet luchtdicht worden afgesloten.

Het opkweken van de larven gaat als volgt: Neem een bak van ongeveer 20 x 30 x 20 (LxBxH). Dit kan een 20 tot 30 larven huisvesten. Zorg voor een bodemlaag van bosgrond/oude potgrond (zonder bestrijdingsmiddelen!!) van zo'n 10 cm dik. mix hier rottend plantenmateriaal, bladeren en rottend hout doorheen. Probeer te voorkomen dat er dennenhout / dennennaalden doorheen zitten. Ook teveel pissebedden en duizendpoten moet voorkomen worden.

Je kunt ook een stukje fruit op de bodem leggen dat wordt ook graag gegeten maar is uiteraard wat duurder gezien de grote eetlust. De aanwezigheid van hout blijft echter nodig, hier maken de kevers hun coconnen van. Zet de bak weg met een temperatuur van 25-30 graden. Gebruik géén bodemverwarming want dit droogt de bodem te snel uit! Houd het substraat een beetje vochtig zodat het niet uitdroogt. Na 3 á 4 maanden zullen dan de kevers uitkomen en in hun terrarium kunnen worden geplaatst. En zo kan de cyclus weer opnieuw beginnen. Bij temperaturen beneden de 25 graden zal het proces veel langzamer gaan en bij een temperatuur van beneden de 18 graden staat het proces nagenoeg stil.

Een teveel aan larven kan ook uitstekend dienen als voedsel voor andere terrarium dieren als hagedissen, vogelspinnen, etc.

In het terrarium
Deze dag-actieve kevers zelf kan men in een vrij simpel terrarium houden. Een terrarium van 40 x 30 x 30 is genoeg om zo'n 15 paartjes in te huisvesten. Op de bodem kun je een laag van hetzelfde substraat gebruiken als wat je voor de larven bak gebruikt. Ca. 10cm dik. Houdt de bodem ook hier ligt vochtig. De kevers graven zich daar geregeld in wanneer ze zich bedreigd voelen of gewoon om te rusten. Plaats verder wat takjes om op te klimmen. Leg een stuk boomschors op de bodem om zich 's nachts te kunnen verschuilen. Plaats ook zoals hier boven bij de kweek wordt beschreven, een bakje in het terrarium om de eieren in af te zetten. Verder is het slim om voor bladmateriaal op de bodem te zorgen zodat de kevers overeind kunnen komen als ze op hun rug liggen.

Het terrarium kan gewoon op kamertemperatuur worden gehouden. (20-24 graden) De kevers houden van veel licht, plaats daarom een lampje boven het terrarium wat ze ook zullen gebruiken om zich zelf een beetje aan op te warmen naar behoefte. De lamp mag tot 14 uur per dag branden.
Sluit de bak goed af want ze kunnen vliegen!

Gedrag
Deze rustige kevers zijn mooi en interessant om naar te kijken. Ze maken geen geluid maar kunnen wel tijdens het vliegen flink brommen. Dit komt doordat ze hun dekschilden in tegenstelling tot veel andere kevers niet kunnen opklappen. Door de wrijving tussen de ondervleugel en de dekschilden ontstaat dit gebrom. Ze zijn dag actief en laten zich redelijk veel zien in het terrarium wanneer het voldoende belicht is. Wat opvallend is is dat ze met name 's middags actief zijn. 's Nachts of bij weinig licht verschuilen ze zich onder het schors of graven zich in.
Bijlagen
pachnoda_1.JPG
Je eigen gras is groener dan je denkt
Sandra
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 09:58

Bericht door Sandra »

Ik heb een vraag over deze care sheet.
Waarom leggen de kevers eitjes in het aparte bakje en niet in het substraat in het terrarium? Komt dat puur door de koemest? Of legt het ene vrouwtje wel in het bakje en de ander niet?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nee hoor, er hoeft geen speciaal bakje met grond in de bak . De dames leggen gewoon hun eitjes in het substraat in het terrarium.
Loopkever
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 16:08

Bericht door Loopkever »

Ik heb een paar handen natte bladeren met takjes en grond onder een boom vandaan gepakt en dat geblendeerd en dat in een bak neergelegd. Af en toe leg ik nieuwe stukjes appelschilletjes neer, maar ik heb niet het idee dat het word opgegeten. Kattebrokjes heb ik ook neergelegd. En ik sproei en af en toe een klein beetje nat en er staat een lamp boven. Ik had namelijk informatie opgezocht op internet en dit leek me zo wel goed en ik heb de 2 larven nu al zo'n 20 dagen en ze zijn lijken nog steeds te leven dus dit leek me wel goed, maar klopt dat ook?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Loopkever, de appelschilletjes en kattenbrokken is bij de Pachnoda niet zozeer nodig. Zeker met maar 2 larven is de kans groot dat het niet word opgegeten en dat het gaat schimmelen en mijten aantrekt. Sproeien in een bak met larven zou ik niet doen. Als je sproeit dan zakken de water druppeltjes meestal door het substraat naar beneden zonder dat het goed met het substraat mengt of word opgenomen. Mocht het onderin de bak op de bodem zakken dan bestaat weer de kans dat de larf erin ligt en schimmel of een aantasting aan zijn immuun systeem kan krijgen. Over het algemeen blijft het substraat vochtig genoeg als de laag dik genoeg is en er net genoeg verluchting is. Het substraat moet er ook niet (sorry voor mijn taal gebruik) zeiknat in. Het mag klam/licht vochtig zijn maar niet heel nat. Ik zou de lamp ook uitlaten, de larven hebben genoeg aan kamer temperatuur en de lamp droogt het substraat onnodig uit. Zonder lamp hoef je waarschijnlijk ook geen drastisch maatregelen zoals sproeien te nemen. Mocht je substraat echt veeeels te droog zijn dan kun je jet beter mengen met iets vochtiger substraat.
Loopkever
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 16:08

Bericht door Loopkever »

Oké dank u wel. Met deze informatie kan ik weer even vooruit.
tankton
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 16:05

Bericht door tankton »

Hansje Pansje schreef:Ha Loopkever, de appelschilletjes en kattenbrokken is bij de Pachnoda niet zozeer nodig. Zeker met maar 2 larven is de kans groot dat het niet word opgegeten en dat het gaat schimmelen en mijten aantrekt. Sproeien in een bak met larven zou ik niet doen. Als je sproeit dan zakken de water druppeltjes meestal door het substraat naar beneden zonder dat het goed met het substraat mengt of word opgenomen. Mocht het onderin de bak op de bodem zakken dan bestaat weer de kans dat de larf erin ligt en schimmel of een aantasting aan zijn immuun systeem kan krijgen. Over het algemeen blijft het substraat vochtig genoeg als de laag dik genoeg is en er net genoeg verluchting is. Het substraat moet er ook niet (sorry voor mijn taal gebruik) zeiknat in. Het mag klam/licht vochtig zijn maar niet heel nat. Ik zou de lamp ook uitlaten, de larven hebben genoeg aan kamer temperatuur en de lamp droogt het substraat onnodig uit. Zonder lamp hoef je waarschijnlijk ook geen drastisch maatregelen zoals sproeien te nemen. Mocht je substraat echt veeeels te droog zijn dan kun je jet beter mengen met iets vochtiger substraat.
Kamertemperatuur is nogal een ruim begrip... Ik heb ze boven staan, maar daar wordt het s' nachts 15 graden en overdag misschien net aan 20. Verwarm ze daarom wel :)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Kamertemperatuur is meestal zo'n 18 tot 22 graden.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ik heb een mooi bakje kunnen bemachtigen van 20x25 en 30 hoog (met een valdeurtje). Ik wil er graag iets moois van maken, ook qua beplanting. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik kan niet zoveel informatie vinden welke beplanting bij de pachnoda kan.
Ook twijfel ik nog wat voor verlichting ik erin zal doen. Het mag ook niet te warm worden natuurlijk. Een led-stripje lijkt me ook mooi, maar daar komt misschien weer te weinig warmte van af..
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Hoe lang leven de imago's ongeveer? Die van mij zijn eind augustus uitgekomen en de eerste is kort geleden dood gegaan. Gisteren keek ik naar de overgebleven imago's en het viel me op dat ze allemaal wat traag zijn en er maar weinig actie in de tent was. Kan het kloppen dat ze als imago ongeveer 3 maanden leven?
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie