Caresheet Dynastidae

Hier kun je de caresheets van diverse soorten vinden
Plaats reactie
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Caresheet Dynastidae

Bericht door Bahamut »

Caresheet Dynastidae

Deze caresheet geldt voor de meeste grote neushoornkevers (Dynastidae: Dynastes hercules ssp., Megasoma sp.), hoewel voor sommige zeldzamere soorten (Chalcosoma sp.) ietwat andere regels gelden. Gelieve hiervoor steeds vragen bij te stellen.
De caresheet kan ook gelden voor kleinere soorten (Dynastes sp., Allomyrrhina sp., Xylotrupes sp., Oryctes sp., …), maar de dimensies mogen hierbij aangepast worden (grootte van de bakken, substraathoeveelheid, ...).


Stadia + duur

Ei: 1 tot 2 maanden

L1: ongeveer 1 à 2 maanden

L2: ongeveer 2 maanden

L3: 12 tot 36 maanden (voor Dynastes hercules ssp. - Megasoma sp. respectievelijk)

Pop: ongeveer 2 maanden

Imago (volwassen): rustfase (1 maand) + actieve fase (3 tot 8 maanden)

Kleinere soorten doen er gewoonlijk iets minder lang over, maar deze eten ook veel sneller hout + substraat (je moet geregelder het substraat vervangen).


Voorbereiding

Substraat

Voor L1 en L2 larven wordt het substraat het best als volgt samengesteld:

- 1/3 fijngemalen witrot hout (het rot hout dat gemakkelijk met de hand te breken is); het liefst eik, beuk, esdoorn, es, hazelaar... Geen harshoudende bomen (dennen), dat hout eten de larven niet!

- 2/3 bladhumus (fijngemalen rotte bladeren, oftewel ook de fijne laag gelegen onder het rotte bladerdek van het loofbos)

Voor L3 larven geldt de verhouding hout : humus als 1 : 1 (dus 50 % ieder). Het hout mag best het diepst zitten (zodanig dat er een vorm van gelaagdheid ontstaat: zowat 8-10 cm fijngemalen hout op de bodem van de bak, dan pas een overgaan naar humussubstraat).

Eieren mogen gehouden worden in fijn en bevochtigd (niet nat!) bladhumus.

Het substraat mag absoluut niet nat zijn. Met vochtig bedoelt men matig vochtig. Een goede tip hiervoor is: knijp een handvol substraat stevig samen. Indien er water uit loopt is het te nat; indien het substraat samenklit zonder waterverlies is het ok. Het substraat moet ook steeds eerst op temperatuur gebracht worden eer men het in de bak toevoegt.

Temperatuur

Voor de meeste soorten geldt de optimale temperatuur om en bij de 21-22°C, maar dit kan variëren tussen de 18 en 25°C voor sommige soorten.


Kweek

Eieren worden het best gehouden in een bakje gevuld met fijn en vochtig substraat. Het bakje houdt men gesloten, maar tevens geventileerd door een klein aantal luchtgaatjes (4 is ok). Na een tweetal maanden kan men eens in het bakje zoeken naar kleine L1 larfjes.

L1 – L2 larven houdt men in een afgesloten bak (met luchtgaatjes) met substraat (hierin mag een deel van het substraat vanuit de kweekbak overgebracht worden). Per larve rekent men best op minimum 1 liter substraat, dus in een bak van 10 liters kunnen maximaal (!) 10 L1 – L2 larven. Na ongeveer 3 maanden maken de dikke L2 larven pseudococons waarin ze tot L3 vervellen.

Jonge L3 larven (< 50 – 60 g.) hou je, voor de beste resultaten, apart in 5 liter bakken. Oudere mannelijke L3 larven (> 60 – 70 g.) verplaats je vervolgens het best naar 7 tot 10 liter bakken voor een maximale groei. Vrouwelijke larven mogen blijven in 5 liter bakken, daar deze niet zoveel ruimte nodig hebben.
Men kan L3 larven ook steeds samenhouden (maximaal 3 L3’s in 20 liter bakken). Hou hierbij rekening dat het later maken van de popkamer veel ruimte in beslag neemt (zowat 6 cm breed tot 12 à 20 cm lang), dus de bakken zijn het best dan ook zo ruim.

Het substraat vervang je bij deze dimensies het best om de 2 maanden, waarbij je steeds 1/3 van het oorspronkelijke substraat laat liggen (zodanig dat het microbiologisch evenwicht niet te veel verandert) en er dus 2/3 nieuw substraat aanwendt (leg hierbij opnieuw de fijngemalen houtlaag op de bodem van de bak aan gevolgd door een mengeling van het oorspronkelijk en nieuw humussubstraat). Voor substraathoogte geldt 4 à 5 maal de breedte van de larve (dus bijvoorbeeld een L3 larve van 3,5 cm breed houdt men minstens in 15 cm substraat, liefst 20 cm).

Na 12 tot 36 maanden (voor Dynastes hercules spp. geldt L3 vrouw: 12 maanden, L3 man: 18 maanden; voor Megasoma sp. geldt zowel voor vrouw als man L3: 24 - 36 maanden), wanneer ze een gele kleur heeft gekregen, gaat de larve over in een prepop fase waarbij ze eerst het substraat “herschikt” om vervolgens haar popkamer ondergronds te bouwen. Vanaf deze fase laat men de larve met rust (geen substraat meer vervangen). Gewoonlijk zie je na een 3 à 4-tal weken een soort “raampje” aan de bodem van de bak: de popkamer. Hierin zal de zgn. prepop overgaan tot de popfase. De pop herkent men aan zijn oranjebruine kleur, zichtbaar door het “raampje”. Men laat deze vervolgens gedurende een 3-tal maanden rusten en hierna zou de volwassen kever zich uit de popkamer moeten begeven om aan de oppervlakte van het substraat te komen.

Volwassen kevers zijn over het algemeen actief ongeveer 1 maand nadat ze uit de pop gekropen zijn. Ze voeden zich voornamelijk met banaan en/of beetle jelly. Voor het kweken plaatst men in een grote 70 liters bak gevuld met minstens 20 cm substraat (15 cm goed aangedrukt vochtig fijn substraat + 5 à 10 cm niet aangedrukt substraat erbovenop) een koppel of trio (2 vrouwtjes en 1 mannetje) volwassen kevers. Het vrouwtje zou eieren moeten beginnen leggen ongeveer 2 weken na de paring (men kan het mannetje dan verwijderen, maar enkel indien men er zeker van is dat hij gepaard heeft). Ongeveer 2 maanden later kan men het substraat VOORZICHTIG doorzoeken naar eitjes en/of L1 larfjes. Men kan ook 3 maanden wachten en vervolgens alleen L1 larfjes (of misschien vroege L2’s) terugvinden.

En vervolgens herbegint de cyclus.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Prachtige sheet weer Bahamut! Bedankt voor je bijdrage!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
rhino
Pop
Berichten: 166
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 07:04

Bericht door rhino »

hier ben ik meer mee geholpen voor als ik een Dynastidae ga krijgen!
Geduld hebben is een schone zaak.
RikoSb
L1
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 21:04

Bericht door RikoSb »

heel erg bedankt voor deze erg duidelijke uitgebreide sheet. een enkel vraag rest mij enkel, Op het moment dat de larve in een popfase zit, is het dan van belang het substraat hetzelfde te houden? of moet het vochtig gehouden blijven worden? of moet de pop eruit? zou je dat deel nog een klein beetje kunnen toelichten?

Erik
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het substraat nooit bevochtigen als er een pop in zit, dit werkt heel snel schimmels in de hand en daar kan een pop absoluut niet tegen ! Het beste kun je hem in de cocon laten. Mocht je de nodige ervaring hebben dan kun je hem in een zelf gefabriceerde cocon van oase steekschuim (waar je bloemen in steekt) leggen. Maar zou ik in het begin niet mee gaan klooien, het kijkt nogal nauw. Zowel de vochtigheid, de helling en het formaat zijn cruciaal voor een goede uitkomst met zo'n pseudococon.
RikoSb
L1
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 21:04

Bericht door RikoSb »

Top!! dan zal ik in de toekomst de cocon lekker laten liggen en niks mee doen! Bedankt!!!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dank voor de info!

Een week of twee geleden is de eerste van mijn 4 Xylotrupes sumatrensis de pre-popfase ingegaan en gister vond ik 4, tegen de wand van de bak geplakte cocons. Het lijkt er dus op dat het de goede kant op gaat. Omdat een caresheet voor Dynastidae qua 'care' redelijk universeel kan zijn heb ik deze gevolgd, met tot nu toe de gewenste resultaten.

Ik vroeg me wel nog af wat ik nu het beste kan doen. De cocons zitten tegen de wand, dus als ik ze uit het substraat haal zijn ze aardig open. Het substraat zelf is redelijk droog omdat ik niet meer gesproeid heb nadat ik zag dat ze gingen verpoppen. Doe ik er nu verstandig aan om alsnog wat te sproeien? Of is dat vragen om schimmel-gerelateerde problemen? Daarbij is het misschien handig om te weten dat de cocons helemaal onder in de bak liggen en er een centimeter of 18, 20 aan substraat op ligt. Als ik zou sproeien zou voornamelijk de bovenste laag vochtig worden en zal het meevallen hoe vochtig de cocons worden.
Zelf heb ik de neiging om ze lekker te laten liggen en vooral niet te veel met ze te gaan klooien. Maar zoals jullie zullen begrijpen haal ik graag vier imago's door de coconfase dus alle tips zijn welkom :)

En hoe veel weken moet ik nu ongeduldig zitten wachten? De sumatrensis is volgens mij een iets grotere soort, betekend dit dan ook dat het eerder 2 dan 1 maand gaat duren?

Nogmaals dank voor de caresheet!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Beste Bas,

Bedankt voor de heads-up, ik ben erg blij dat mijn caresheet de nodige resultaten levert (ik apprecieer dit echt, vooral het feit dat je jouw behaalde resultaten hierdoor dan ook meedeelt, bedankt ;) ).

Wat betreft de bevochtiging van de bak: normaal gezien hoeft sproeien niet echt, maar als je inderdaad toch merkt dat het heel erg droog wordt bovenaan, mag je uiteindelijk wel een beetje sproeien. Een beetje zal de onderliggende poppen nooit bereiken (het is pas echt niet goed als het water doorsijpelt tot in de popkamers zelf).

Echter, vreemd dat jouw substraat bovenaan opdroogt. Wordt de bak misschien te sterk geventileerd (hiermee bedoel ik: zijn er veel luchtgaatjes bovenaan?)? Het beste is eigenlijk wanneer je met zekere mate condensatievocht kan opmerken aan het deksel en de bovenste wanden van de bak).

Hou ons alvast op de hoogte van de uitkomsten.
Het duurt niet zo lang bij Xylotrupes (dit is nog wel één van de "kleinere" soorten Dynastinae hoor ;) ): het feitelijke popstadium is slechts 1 maand lang (met prepop wordt het net iets minder dan 2 maanden). Dus: als je reeds de poppen ziet, mag je je aan volwassen kevers verwachten binnen 1 enkele maand.

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Merci voor de reactie Tom,

Met de sumatrensis als een van de grotere soorten doelde ik natuurlijk op "een van de grotere soorten uit de familie van de Xylotrupes". Binnen de Dynastidae stelt het natuurlijk niet zoveel voor qua formaat. Maar goed, de prijs was dan ook wat minder groot dan die voor andere soorten en dat sprak mij als beginner wat meer aan.

Het is niet dat de bovenste laag van het substraat echt droog is hoor, maar het is gewoon duidelijk dat ik al een aantal weken niet gesproeid heb. De poppen die ik door de wand heen kan zien kleuren gelukkig steeds donkerder dus ik heb het idee dat het wel goed gaat komen.

In het geval van een succesvolle verpopping zal ik wat foto's posten.
Plaats reactie