Chlorocala africana oertzeni

Hier kun je de caresheets van diverse soorten vinden
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Chlorocala africana oertzeni

Bericht door MatthijsB »

Ook wel genoemd: -

Afmeting: ♂18-25 mm ♀20-25mm

Herkomst: Tanzania

Temperatuur: 18-25°C

Luchtvochtigheid: 60-80%

Actieve periode: Dagactief

Cyclus ei tot imago: 6-8 maanden.

Levensduur imago: 6-10 maanden.

Voedsel imago: Overrijp fruit (bij voorkeur banaan of appel) en beetlejelly.

Substraat larven: Humus van een eiken- en/of beukenboom.

Toevoegingen: Bladeren, takken, stronkjes e.d. om het de kevers mogelijk te maken zichzelf overeind te helpen wanneer ze op hun rug zijn beland. Beetle jelly cuphouder voor de jellies.

Vochtigheid substraat: Als je een handje substraat pakt en fijnknijpt moet er een klein beetje vocht uit komen, maar het mag er niet uit stromen (dus ongeveer net zo vochtig als potgrond dat net uit de zak komt).

Aantal larven per 10 liter substraat: L1 max 40 , L2 max 30 , L3 max 25.

Bijzonderheden: Wanneer je een spotje ophangt ( 25 watt voor een 30x30x30 terrarium is voldoende, LxBxH. ) krijgen de kevers een duidelijke blauwe glans over hun schild.
Bijlagen
Chlorocala africana oertzeni
Chlorocala africana oertzeni
Laatst gewijzigd door MatthijsB op ma 22 jan 2018, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Ik sta altijd open voor vragen, dus als iets onduidelijk is mag je het vragen.
Sandra
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 09:58

Bericht door Sandra »

De larven hebben dus geen rot hout nodig?
Mag je sproeien op het substraat wanneer de bovenlag wat droger wordt?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Of hout strikt noodzakelijk is voor deze soort weet ik niet, ik verwacht eigenlijk dat ze het prima zullen doen op een bladsubstraat. Van de andere kant zullen ze er zeker niet slechter van worden, dus wat fijn vermalen hout in je substraat is zeker niet verkeerd. Wanneer je bladhumus onder eiken- of beukenbomen vandaan gaat halen zul je gegarandeerd ook stukjes rottend hout vinden. Gewoon in een hap meenemen en vermalen, het zal ze vast goed doen.

Wat het sproeien betreft. De bovenste laag substraat moet zeker niet uitdrogen, en mag zelfs iets droger zijn. Een te natte bovenlaag zorgt namelijk al snel voor ongedierte, zeker wanneer je het substraat nu uit het bos gaat halen. Wat ik aanraad is om de bovenste laag substraat een beetje aan de kant te schuiven wanneer je gaat sproeien. Op deze manier bevochtig je het substraat alsnog vrij goed en kun je de bovenste laag er weer overheen schuiven en wat droger houden.
Hoe vaak dit nodig is hangt af van je substraat (hoe fijn het vermalen is: fijner substraat houdt vocht beter vast) en de verluchting in je bak. Zeker in grotere bakken met een flinke luchtkolom boven heb substraat, of in een bak die niet goed is afgesloten, zal het substraat sneller drogen dan in een volle, afgesloten bak.

Zeker in het begin zal het nog wat oefenen zijn met fine-tunen. Gaat vast lukken en anders horen we het wel!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Beste Sandra,

Hout is zeker niet noodzakelijk voor deze soort (trouwens, ook niet voor de meeste Cetonidae).
Je mag ze in tegenstelling wel altijd stukjes fruit (banaan, appel) in beperkte mate geven (doorheen het substraat mengen bij iedere verversing).

In relatief goed afgesloten bakken (met slechts enkele luchtgaatjes), droogt het bladsubstraat nauwelijks uit als men genoeg substraat in deze bakken legt. Het beste voor deze soorten zijn Ikea Sämla bakken van 5 of 11 L. of vierkante Braplast bakken van 5,8 L.. Je hoeft in die gevallen dan ook nooit te sproeien.

Mvg,
Tom
Sandra
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 09:58

Bericht door Sandra »

Nog een vraagje, ik heb nu 3cocons, ik heb ze in het terrarium in een apart bakje liggen op het substraat, is dat oké of moeten ze onder de aarde?
Verder heb je het over het vermaken van het substraat. Ik heb onder eik en beuk de laag onder de gevallen bladeren gehaald, dat hoef ik verder toch niet nog meer te vermalen?
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De cocons kun je het beste op een laagje substraat leggen en daar weer een laagje overheen doen (paar cm). Dit kan gewoon in een Chinees bakje met gaten in het deksel.

Afhankelijk van de grote van het humus kun je het verder verkruimelen. Hoe kleiner hoe beter voor de larven, ei leg en het vasthouden van vocht.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Klopt allemaal.

Meestal is die fijnere laag onder het rottend bladerdek wel reeds fijn genoeg voor de larven.

Echter, wat betreft eileg (dus voor de verdere kweek) hangt het er wel wat van af. Meestal haal ik het dan op zijn minst eens goed uiteen met mijn handen. Wat wel ook kan: je kan steeds de structuur van jouw eilegsubstraat wat fijner maken door een kleiner deel van het ouder substraat (= het vorig larvensubstraat, maar wel enkel en alleen van de vorige kweekgeneratie van dezelfde soort! Nooit larvensubstraat met elkaar gaan mengen) doorheen het nieuwe te mengen. Dit stimuleert ook de vrouwtjes om eieren te leggen.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Help! Mijn C.a.oertzeni planten niet voort!

In september zo’n 16 verse imago’s in een bak vers bladsubstraat gedaan en ik houd ze bij een kamertemperatuur van 22 graden. De vochtigheid van het substraat is mijn inziens prima en heb echt geen idee wat er mis is. Of... ben ik gewoon ongeduldig?

Momenteel heb ik nog 12 imago’s die de generatie moeten gaan redden. Dus alle tips en tricks zijn welkom!
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Hoi Ben,

Hoe hoog is het substraat in jouw bak?
Misschien dat het daar aan ligt...

Met vriendelijke groeten,

Matthijs
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
Plaats reactie