Eudicella ssp

Hier kun je de caresheets van diverse soorten vinden
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Eudicella ssp

Bericht door MatthijsB »

Hierbij dan nog een caresheet over de Eudicella.
Eudicella's zijn mooie, middelgrote kevers (2 - 4,5 cm ).
De herkomst is oorspronkelijk uit Afrika.

Eitjes.

De eieren kan je voor mijn gevoel op kamertemperatuur houden, in een klein bakje met wat aarde en uiteraard wat verluchtings gaatjes, en daarin laten uitkomen.
De eitjes komen binnen 3-4 weekjes uit.

De larven.

Je kan ze in een curver-box houden, maar een samla-bak van ikea is ook ideaal om ze in op te kweken.
De bakken vul je met humus, en wat beuken of eikenhout. Humus is de laag afgebroken bladeren die je kan vinden als je de laag bladeren in het bos weghaalt. Als je hele bladeren gebruikt, kunnen de larven dit niet verteren aangezien die net te ''vers'' zijn. Als ik wat hout heb gevonden, en zeker weet dat het van een beuk/eik is, dan doe ik het in een emmer en maak het fijn met een schep. Of als het zo makkelijk gaat met de hand. Dan vul je 70% met humus en 30% hout.
Boor dan in de bak aan de zijkant wat gaatjes, in de zijkant is handiger. Want als je in de toekomst veel nakweek krijgt kan je ze zo makkelijk opstapelen!
Als de larven geel kleuren, betekent het niet dat er iets fout gaat. Het betekent dat je de goede kant op gaat! De larven kleuren geel omdat ze bijna gaan verpoppen.

De poppen.

De poppen hebben niet zoveel ruime behuizing nodig.
Je kan ze prima in een klein bakje houden van kunststof.
Je kan ze zowel in potgrond houden, als in het larven substraat.
Leg de poppen ( voorzichtig ! ) in het bakje die je voor de helft heb opgevult met potgrond/humus.
En boor dan wat gaatjes in de deksel, waardoor er iets meer verdampt word.
Want de poppen kunnen beter te droog liggen dan te nat.
Als ze te nat worden heb je kans op schimmelvorming.
Ze zullen dan na 1 - 2 maanden uitkomen.
Hoe warmer te temperatuur, hoe sneller ze uit komen.
Maar laat de temperatuur absoluut niet boven de 26 graden komen.

De imago's.

De imago's houd ik in een terrarium van 60x40x40, waarbij ik dezelfde substraat gebruik als voor de larven.
Ik vul het dan voor 10cm ermee op.
Als je ze op kamertemperatuur houdt, dan heb je kans dat je weinig nakweek krijgt, koop daarom een lampje.
En laat daarmee de temperatuur tot 25 graden komen. Plaats dan nog een stevige tak die van de ene kant, naar het lampje doorloopt, zodat de kevers erheen kunnen lopen om zichzelf op te warmen. Als je wilt kan je nog een mooie brok hout halen, en die erin zetten.
Na een maand of 2 haal je de tak, brok hout, en alles dat je erin hebt ( behalve het humus ) eruit, want er zullen nu larven zitten in het terrarium!
Dan haal je het humus er voorzichtig uit op een krant/bord en je kijkt of er larfjes tussenkruipen.
Als dat het geval is, begint de cyclus opnieuw, eigenlijk is het moeilijkste gedeelte van de kweek : je geduld ;).

Bedreigingen.

Als je last hebt van beestjes, of mugjes dan kunnen het 1 van deze beestjes zijn :
Mijten - Kleine witte bolletjes die op het fruit zitten, of zelfs op de kever.
Springstaartjes - Iets langer dan mijten en hebben voelsprieten ( kunnen geen kwaad, ze ruimen schimmels op! Maar als ze de bak overspoelen is het flink irritant. )
Pissebedden - Kunnen geen kwaad, eten ook schimmels op en doen de kevers niks.
Duizendpoten - Die moet je er zeker uit halen, als de kevers eieren hebben gelegd dan kunnen ze de eitjes beschadigen.
Varenrouwmuggen - Als je er last van hebt, zet het ruitje/dekseltje er even af. Ze kunnen de jonge larfjes de ziekte black spot geven!
Fruitvliegjes - Geel tot oranje vliegjes die op het fruit zitten, snel ergens naast het terrarium een schaaltje met banaan/appel neerzetten, de vliegjes komen er op af en de banaan kan je later weg gooien, met vliegjes en al ;).
Maar er is ook een trucje ervoor, je kan ook beetle jelly kopen. Want daar komen geen vliegjes op af.



Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, en dat jullie veel plezier ervan mogen hebben!
Succes ;).

- Matthijs.
Bijlagen
thCAAR8FJ2.jpg
thCAAR8FJ2.jpg (14.57 KiB) 23845 keer bekeken
Plaats reactie