Larven stadia in cocon

Hier kun je de caresheets van diverse soorten vinden
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Petra,

Sorry om het te zeggen, maar ik heb zo de indruk dat geen enkele van die beestjes er goed gaan uitkomen... :? zoals Harald reeds zei (en ook naar mijn mening) is de luchtvochtigheid te laag geweest.

Heb jij de cocons van in het begin in een doosje afgedekt met deksel (+ enkele gaatjes hierin) gehouden + de bodem waarop de cocons lagen redelijk bevochtigd?

Ze zien er mij alvast erg raar uit..

Mvg,
Tom
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

de man en vrouw
Afbeelding

de larven die hun vellie loslaten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


de ene die nog ah loslaten is:
Afbeelding


en de twijfelachtige:

Afbeelding

Afbeelding
Je eigen gras is groener dan je denkt
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Bahamut schreef:Hey Petra,

Sorry om het te zeggen, maar ik heb zo de indruk dat geen enkele van die beestjes er goed gaan uitkomen... :? zoals Harald reeds zei (en ook naar mijn mening) is de luchtvochtigheid te laag geweest.

Heb jij de cocons van in het begin in een doosje afgedekt met deksel (+ enkele gaatjes hierin) gehouden + de bodem waarop de cocons lagen redelijk bevochtigd?

Ze zien er mij alvast erg raar uit..

Mvg,
Tom
Hoi Tom,

ik heb zojuist nieuwe fotos geplaatst,
maar ik had juist enkele maanden geleden begrepen dat ze zonder bodem moesten met voldoende ventilatie,
dus ik heb over het bakje een gaas gespannen zodat ze toch afgesloten zijn en voldoende ventilatie hebben.
Ik hoop echt dat ze het toch gaan redden, anders wordt ik echt gek :oops:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Petra schreef:Hoi Tom,

ik heb zojuist nieuwe fotos geplaatst,
maar ik had juist enkele maanden geleden begrepen dat ze zonder bodem moesten met voldoende ventilatie,
dus ik heb over het bakje een gaas gespannen zodat ze toch afgesloten zijn en voldoende ventilatie hebben.
Ik hoop echt dat ze het toch gaan redden, anders wordt ik echt gek :oops:

Hey Petra,

Ik weet niet waar jij dit vernomen hebt, maar voldoende ventilatie bekomt men het best door een paar gaatjes (4 is reeds voldoende) in een plastieken deksel om aldus voor lucht te zorgen en de luchtvochtigheid binnen te houden. Gaas is daarentegen volledige verluchting en sterk afgeraden, net zoals eigenlijk faunaboxen (die met dat enorm rooster in het deksel). Deze vochtigheid kan het beste bekomen worden door inderdaad een laag bodemsubstraat vochtig te maken.

Ik duim voor je, maar aan de coccons te zien, ziet het er niet zo goed uit. :(
Laatst gewijzigd door Bahamut op di 06 okt 2009, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

oooooooooooow dat hoop ik toch ten strengste niet hoor Tom :(
Dan zou ik ff niet weten waar ik het zoeken moet,
zeker niet omdat ik sterfte van 2 had, en een verhouding van 4 om 5 had qua man/vrouw,
en ik zeker weten 1 man en zo te gokken 3 vrouwen heb, dus ik was best happy, tot nu :oops:

Qua droogte zou ik het ff na moeten zoeken want had ze eerst op turf staan en vanwege advies van het turf afgehaald ook in combi met eventueel mijt.
Je eigen gras is groener dan je denkt
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

ik ben bang dat ze allemaal reeds dood zijn.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Petra, zijn dit nog steeds de poppen van juli?
Ik vrees er dan ook voor hoor... :(
Wat betreft mijten, over het algemeen doen die de pop niets (de pop is 1 afgesloten lichaam met een zeer fijn ademhalingsapparaat waar geen mijt door kan). Overwoekering van eitjes kan daarentegen de pop verstikken, maar in het geval van vochtigheid is dit geen probleem (de toevoeging van hondenvoer of dergelijke, waar de mijten op azen, is hier natuurlijk ook overbodig).

Een degelijke caresheet is hier aan de orde. Ik was deze week trouwens van plan een overzichtelijke fiche voor de meeste rozenkevers te maken, dus ik ga dit dan ook doen.

Mvg,
Tom
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

:shock: :shock:

allemaal? ook die man en vrouw? :(
(ik lees wel hoor, wil t alleen niet echt geloven :oops: )
Je eigen gras is groener dan je denkt
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

ik denk het wel, ze glimmen mij te veel.
poppen horen een mooie doffe kleur te hebben.
als de huid opdroogt, dan wordt deze hard en gaat glimmen.
je krijgt dan een soort mummie
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Vrees dat ze dood zijn, maar laat hierom de moed zeker niet zakken.

Dat is het nu net; in de keverwereld heb je soms tegenslagen, vooral wanneer bepaalde larven het laten afweten (bij mij soms aan een aangekochte waarde van 50 euro :( ) of bijvoorbeeld na 3 jaren wachten de Megasoma actaeon man eindelijk in pop is en 8 dagen voor hij uitkomt plots zonder reden sterft (eigen ervaringen dus :oops: :mrgreen: ).

Het is juist door zulke ervaringen dat de volgende keer niet kan/mag falen. Dus kop op he!

Was dat jouw enige soort?
Plaats reactie