Larven stadia in cocon

Hier kun je de caresheets van diverse soorten vinden
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Larven stadia in cocon

Bericht door Petra »

Helaas zijn niet alle fotos super gelukt,
maar wil toch graag laten zien hoe de stadia van mijn Meychycorrhina polyphemus confluens eruit zien.
Zeker gezien ik me wild schrok enkele weken geleden en dacht dat ze uitgedroogd waren geraakt door de warmte.

Gelukkig gaat alles goed met ze, en zag ik door het oog van de camera beter hoe de larven eruit zagen en dat er ontwikkeling in zat.
(de cocons liggen niet meer in het turf waar ze op de foto in liggen,
heb van Pim geleerd dat ze beter zo droog mogelijk kunnen liggen dus nu alleen losse cocons in het bakje ;)

Hierbij een impressie,
de foto's zeggen meer dan ik erbij kan typen ;)

Totaaloverzicht
Afbeelding
Deze komen nu bijna uit, een pootje is bijv al uit de pop alleen de rest nog niet :D
Afbeelding

De volle larf krimpt in
Afbeelding

Afbeelding

Verkleuring
Afbeelding

Afbeelding
Je eigen gras is groener dan je denkt
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Petra,

Dat pootje maakt nog steeds deel uit van de pop hoor ;) Poppen hebben reeds alle vormen van de volwassen kever. Het zal nog een week of 2-3 duren zo te zien.
Ziet er goed uit, alleen een vraagje: dek je de doos met iets af?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ziet er inderdaad goed uit, Petra. Ik zou het doosje afdekken voor het geval de kevers eerder uitkomen dan jij denkt. Ik houd coconnen altijd in afgesloten doosjes vanwege "uitvlieggevaar".
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

:mrgreen:

Bedankt voor de complimenten 8-)
Ben ook erg blij dat mn kweek toch niet mislukt is 8-) 8-)

Ik heb ze nu in de 2e bak staan die voor deze heerlijkheden gereserveerd is.
Tevens heb ik een doosje tegen de cocons aangezet zodat als ze gaan draaien, de cocon niet meedraait,
zodat ze op het gemakje kunnen uitharden in hun cocon.
Dit is in elk geval wat ik bij mn vorige kweek waar had genomen,
ze zaten toen nog een week of 4 in de cocon.
Je eigen gras is groener dan je denkt
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Nieuwe foto's van mn kweek.
man:
Afbeelding

vrouw:
Afbeelding

vermoedelijk vrouwen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een tussenfase, waar te zien is dat de "larven-huid" loslaat en er straks de definitieve vorm van de kever te zien zal zijn:
Afbeelding
en een groot vraagteken of deze nog leeft :oops:
Afbeelding
Je eigen gras is groener dan je denkt
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

ik ben bang van niet.
als een cocon open is, moet je goed opletten dat de lichtvochtigheid niet te hoog of te laag is.
ik denk in dit geval dat de luchtvochtigheid te laag is geweest.
het lijkt er op dat de pop net aan het verpoppen was en dat deze te snel is opgedroogd
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Petra hoe komt het dat al jouw cocons open zijn? Bewust gedaan? Anders is het misschien een houtgebrek (daar maken ze de cocons van).

Ik heb namelijk hooguit 1 of 2x een open cocon meegemaakt.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

deze cocons hebben ergens tegen aan geplakt gezeten en zijn los geraakt of gehaald.

M. polyphemus maakt meestal de cocon ergens aan vast
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Martijn
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:04

Bericht door Martijn »

Ik denk dat er niet veel van over is, van jouw poppen, Petra.
Als ik kijk naar mijn poppen (Bijna elke pop zit tegen de wand aangeplakt), dan zien mijn poppen er een stuk glanzender uit. En ze zien er ook veel lichter uit (Ik bedoel dan niet de poppen die bijna uitgaan komen).
Ik heb ooit eens 2 poppen gehad die ook tegen de wand zaten en die ik er uit heb gehaald. Beide zagen ze eruit als foto 2. Beide kwamen ook niet uit.

Ik zeg niet dat ik hier een conclusie uit kan trekken, maar naar mijn inzicht ziet het er niet goed uit :?
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Bedankt voor de reacties!
De poppen hebben idd op de ruit/bodem van de bak gezeten,
ze doen allemaal nog steeds veranderen alleen die ene foto waarbij ik zelf geschreven heb dat ik twijfel, die ligt (samen met een andere) al enkele weken onveranderd.
De 2e foto (de vrouw) is bijna tegelijk met de man verpopt en maakt dezelfde stadia door en maak ik me geen zorgen over, evenals de andere fotos.
Ik zal direct eens nieuwe fotos maken en deze plaatsen.


@Martijn, de cocons zijn iets meer open omdat ik al 2 sterfgevallen had, welke aan het rotten waren en op deze manier kan ik de vorderingen beter in de gaten houden en kon ik ook zien dat het rottingsproces van de andere 2 niet mijn andere larven en hun processen aan hadden getast, want van de 2 die zijn gaan rotten had de 1e zijn "rottingsproces" (is dit wel een woord?) overgebracht en daardoor verloor ik ook die 2e.


Straks zal ik nieuwe fotos maken en plaatsen :mrgreen:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Plaats reactie