Goliathus goliatus

Hier kun je de caresheets van diverse soorten vinden
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

bert68 schreef:Goliathus kweeken is simple, zal eens wat verklappen.
De larven zijn zeeeer kanibalisties, maar als de larf evengroot is geefdt het in alle stadium geen probleem.
indien men per larf 5 kleinere larve in de box erbij zet, bijvoorbeeld pachnodas.
De goliats jagen erop, zolang ze die proteine krijgen is het gewoon hetzelfde als bij de andere soorten.
Dat gaat enkel om het groot krijgen van de larven.
daarbij loop je bij deze methode ook het risico dat larven elkaar gaan aanvreten. (ik geloof niet dat een goliathus larve het uitmaakt of het een soortgenoot of een pachnoda pakt)
problemen gaan ook verder dan het op laten groeien van de larven.
coconfase is ook kwetsbaar (te nat of te droog gaat niet goed)

Ik weet momenteel niet tot de hoeveelste generatie men nu goliathus kweekt maar een paar jaar terug kwam men niet verder dan F2 en zeer zelden tot F3
Dat zal dan ook de rede zijn dat ze niet veel aangeboden worden, je hebt namelijk steeds vers (wildvang) bloed nodig.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

Heb er nu die gaan verpoppen, de andere zijn ten prooigevallen aan de vliegen.
Als de vliegen onder kontrole zijn, wat ik hoop. zullen we over 3 maanden zien.

Maar ik ken er wel meer die met goliats gekweekt hebben, maar het grootste probleem is het zijn jagers.
Ze jagen echt op kleinere larve, dus mijn conclusie was gooi er eens wat kleine bij en echt ze gaan erachteraan en eten ze op.
Dit zo gezegt hebbende tegen collegakwekers (geen geldwolven), dan zijn erbij die zeggen ja dat doen wij ook.

Verder ze wat droger houden net als de andere africa soorten, ik geef ze ook altijd regenseizoen.
sommige zeggen da ik gek ben, maar ik heb er goede ervaringen mee.

Ik kijk een keer in de maand naar larve en dan gooi ik 2 liter water in de bakken en regenseizoen 4 liter op een cup substraat.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Als het werkt dan werkt het Bert ! Nieuwe kweekmethodes worden alleen gevonden door ze te ondergaan toch ?! Een tijdje geleden heeft Mevrouw Annie zich op het forum aangemeld die schijnt met succes al jaren Goliathus te hebben thuis viewtopic.php?f=20&t=827
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

Daar zou ik maar nie teveel van geloven. Zit op meer forumsen op actias is ze verwijderdt omdat ze veel mensen heefdt opgelicht.

Moet je maar eens kijken daar bij tradingraports
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

bert68 schreef:Daar zou ik maar nie teveel van geloven. Zit op meer forumsen op actias is ze verwijderdt omdat ze veel mensen heefdt opgelicht.

Moet je maar eens kijken daar bij tradingraports
Klopt!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Damn vond het een mooi verhaal !
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

veel mensen vonden dat en zijn nu opgelicht, maar het zit onder meerdere namen op verschillende forums.

maar goed zulke mensen zijn er helaas ook
kelvy

Bericht door kelvy »

Harald schreef:
bert68 schreef:Goliathus kweeken is simple, zal eens wat verklappen.
De larven zijn zeeeer kanibalisties, maar als de larf evengroot is geefdt het in alle stadium geen probleem.
indien men per larf 5 kleinere larve in de box erbij zet, bijvoorbeeld pachnodas.
De goliats jagen erop, zolang ze die proteine krijgen is het gewoon hetzelfde als bij de andere soorten.
Dat gaat enkel om het groot krijgen van de larven.
daarbij loop je bij deze methode ook het risico dat larven elkaar gaan aanvreten. (ik geloof niet dat een goliathus larve het uitmaakt of het een soortgenoot of een pachnoda pakt)
problemen gaan ook verder dan het op laten groeien van de larven.
coconfase is ook kwetsbaar (te nat of te droog gaat niet goed)

Ik weet momenteel niet tot de hoeveelste generatie men nu goliathus kweekt maar een paar jaar terug kwam men niet verder dan F2 en zeer zelden tot F3
Dat zal dan ook de rede zijn dat ze niet veel aangeboden worden, je hebt namelijk steeds vers (wildvang) bloed nodig.
Larve van dezelfde grote zullen elkaar wel eens bijten, maar aanvallen nooit. bij mij nog nooit gebeurd, maar ik hou ze wel voor de zekerheid apart tot ze 3 maanden zijn, maar als ik er straks meer heb, ga ik ze toch proberen samen te houden.
zou jij met iemand op de vuist gaan die net zo groot is of pak je liever eentje die twee koppen kleiner is.
denk dat die larven er ook zo over denken, ze pakken liever een kleiner dan het risco te lopen zelf opgevreten te worden.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

kelvy schreef:
zou jij met iemand op de vuist gaan die net zo groot is of pak je liever eentje die twee koppen kleiner is.
denk dat die larven er ook zo over denken, ze pakken liever een kleiner dan het risco te lopen zelf opgevreten te worden.
Ik kan dan ook zien dat de tegenpartij groter is.
keverlarven kunnen dat niet.
ik denk ook niet dat je je menselijke emoties moet plaatsen naar de gedachten van een keverlarve.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kelvy

Bericht door kelvy »

Is dat een bewezen feit dat keverlarven dat niet kunnen, plus ik heb inmiddels van iemand geleerdt dat logies nadenken en redeneren.
Ook voor de keverkweek geldt.
Plaats reactie