Vivarium 18-19 November 2017

Alles over Vivarium 2017, waar het forum weer zal staan met een mooie stand en wellicht een nog groter Insectenplein!
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Bahamut schreef: do 12 okt 2017, 15:16 Hoi Ewoud,

Mogelijk hebben wij M. mars larven mee he, geen volwassen kevers. ;)
Zelf neem ik een erg grote 110+ mm Megasoma actaeon man mee (die is nu aan het uitharden) en mogelijk nog wat andere volwassen kevers.

Groeten,
Tom
Ah Tom! Dan is het wellicht toch leuk hem mee te nemen. Hopen dat ie goed uit zijn laatste jasje kruipt en snel genoeg is uitgehard dan. Hij ligt nu nog in groen steekschuim en mijn ervaringen daarmee zijn slecht. Het moet de eerste kever worden die hierin bij mij goed uit de pop kruipt. Tot nu toe altijd mankementen aan de kevers uit steekschuim gehad. Maar dat terzijde.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Ewoud,

Oei, dat is het eerste dat ik ervan hoor. Gewoonlijk zijn poppen in steekschuim meestal 100% succes qua uitkomsten.
Heb je toevallig foto's en/of uitleg over hoe je dit juist doet?

Groeten,
Tom
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi hoi,

Ook ik zal dit jaar weer aanwezig zijn op de beurs en zal twee dagen achter de stand doorbrengen.

Doordat ik het erg druk heb gehad het afgelopen jaar staat de keverhobby bij mij helaas op een laag pitje. Reden genoeg om daar op de beurs weer eens wat nieuw leven in te blazen! Indien daar de ruimte voor is heb ik nog wel wat aan larven om mee te nemen. Zo heb ik:

Mecynorhina torquata ugandensis
Mecynorhina torquata immaculicollis
Mecynorhina polyphemus confluens
Eudicella aethiopica
Eudicella trilineata interruptefasciata
Stephanorrhina guttata
Chlorocala africana africana
Cyprolais aurata

De precieze stadia en aantallen moet ik nog nakijken.

Verder ben ik niet direct op zoek naar nieuwe soorten, maar wellicht dat er voor Lucanidae zoals Phalacrognathus sp. of Dorcus sp. nog wel plek ik hier :)
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Bahamut schreef: vr 13 okt 2017, 12:43 Hoi Ewoud,

Oei, dat is het eerste dat ik ervan hoor. Gewoonlijk zijn poppen in steekschuim meestal 100% succes qua uitkomsten.
Heb je toevallig foto's en/of uitleg over hoe je dit juist doet?

Groeten,
Tom
Helaas, ook deze keer ging het mis. Misvormde dekschilden en vrij bungelende vleugels. Ik stuur wel even een mail een dezer dagen om het topic niet teveel te vervuilen..
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Ewoud,

Zeker doen. Naar mijn weten zou dit misschien te maken kunnen hebben met de diepte/breedte/hellingsgraad van de coconvorm en/of de vochtigheid van het oaseblok.

Neem deze desnoods ook mee naar Vivarium, dan kan ik het van dichtbij bekijken.

Ik ben alvast benieuwd.

Groeten,
Tom
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Ik ben inmiddels al wat verder met inlezen via dit forum, en heb vooral interesse in Mecynorhina. Denken jullie dat ik deze als beginner goed kan verzorgen? 'Moet' ik bij één van jullie wat larven reserveren, of zijn er zondag zeker nog genoeg aanwezig? En, met welke prijs moet ik ongeveer rekening houden?
Ik hoor het graag!
Groeten, Mirjam
Live, Larf, Love
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Mirjam,

Normaal gezien zouden er wel Mecynorhina sp. aanwezig moeten zijn.
Prijzen kunnen variëren, maar alles tussen 3 tot 10 EUR is mogelijk (is een schatting).

Is zeker een goede beginnersoort en er is meer dan genoeg informatie beschikbaar. Caresheets kunnen zelfs bezorgd worden waarin zowat alles staat wat je moet weten om deze soort succesvol te kweken.

Groeten,
Tom
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik zal zeker Mecynorhina-larven meenemen. M.t.ugandensis heb ik als L1, L2 en L3, M.t.immaculicollis L3 en M.p.confluens L3. Het is moeilijk in te schatten of er vraag zal zijn naar larven, maar soms kan het snel zijn. Dan is het misschien verstandig om ze van tevoren te bespreken. Mocht je interesse of vragen hebben dan hoor ik dat wel. :)
Suzanne
L2
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 22 nov 2015, 16:48

Bericht door Suzanne »

Mijn wederhelft roept vanaf het begin dat hij 2 dagen er heen wil.. dus ik kom zeker een kijkje nemen en wie weet weer de hobby oppakken.

Grotere soorten trekken me nog steeds
https://www.facebook.com/hoelagirl
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Kleine update voor mezelf en Mark qua aanbiedingen:

Voor Vivarium hebben we zeker mee:

Xylotrupes beckeri L1/L2: 4 euro/stuk
Dynastes tityus L2: 10 euro/stuk
Dynastes maya L2/L3: 15 euro/stuk
Dynastes hercules lichyi L2/L3: 12 euro/stuk
Mecynorhina torquata ugandensis L1/L2: 4euro/stuk
Phalacrognathus muelleri L2/L3: 10 euro/stuk
Megasoma actaeon volwassen man 110 mm: 200 euro
Megasoma elephas volwassen man 100 mm: 70 euro
Gedroogd en geprepareerd materiaal

Groeten,
Tom
Plaats reactie