Vivarium 18-19 November 2017

Alles over Vivarium 2017, waar het forum weer zal staan met een mooie stand en wellicht een nog groter Insectenplein!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Vivarium 18-19 November 2017

Bericht door Bahamut »

Beste allen,

Vivarium 2017 komt stilaan heel erg dichtbij.

Hierbij vroeg ik mij af: wie o wie zal er bij zijn (naast het Coleoptera-forum team - Pim & Ruby - zelf natuurlijk)? En zo ja, wie brengt er wat mee?

Ik en Mark hebben alvast 2 tafels gereserveerd op het insectenplein en zouden normaal gezien wel heel wat mee moeten hebben (indien de verschillende kweken succesvol zijn):

Megasoma actaeon (Peru)
Megasoma elephas (Mexico)
Megasoma mars (Colombia)
Dynastes hercules ssp. (verschillende ondersoorten - nog te bevestigen welke)
Dynastes tityus
Mecynorhina sp.
Eudicella sp.
Phalacrognathus muelleri (Australië)

Dit naast ook nog wat gedroogd materiaal (meestal eigen kweek).

We kijken er alvast naar uit! :)

Mvg,
Tom
Saskia1982
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 22:56

Bericht door Saskia1982 »

Ik zal zeker even langs komen, uiteraard als beginner heb ik zelf niets mee.. Tegen die tijd zullen de nieuwe bakken ook klaar staan. Dus ik hoop zeker wel zelf wat leuks mee naar huis te kunnen nemen ;)
Trotse bezitter van:
- Mecynorrhina torquata ugandensis
jacob
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 01 jan 2017, 19:29

Bericht door jacob »

Ik zal zelf ook staan op vivarium, De organisatie had mijn benaderd of ik er met mijn bedrijf wil staan.
ik zal er staan met een mix van osteologische taxidermie, Sterwater preparaten en hopelijk gedroogde/geprepareerde vlinders en/of kevers.

Ik ga ook op het Insectenplein kijken en hopelijk niet teveel kopen.
Saskia1982
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 22:56

Bericht door Saskia1982 »

Even beetje wezen googlen en de Phalacrognathus muelleri springt er voor mij zeker uit, maar zeker niet erg geschikt voor iemand die nog vrij nieuw is in de kever hobby?Uiteraard heb ik wel het een en ander opgezocht en gelezen dat de larven voornamelijk witrot hout nodig hebben of kinshi flessen..
Mijn dochter wil graag een soort met heeeele grote larven en imago's.. Geduld, dus dat we 3 of meer jaren moeten wachten op de ontwikkeling is geen enkel probleem. Maar ook hier geld nog steeds dat we vrij nieuw zijn binnen de hobby. Jaren geduld hebben is geen probleem, maar liever geen soorten waarbij de ervaren kwekers al moeite hebben om ze in leven te houden.
Trotse bezitter van:
- Mecynorrhina torquata ugandensis
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Saskia1982 schreef: wo 11 okt 2017, 18:44 Even beetje wezen googlen en de Phalacrognathus muelleri springt er voor mij zeker uit, maar zeker niet erg geschikt voor iemand die nog vrij nieuw is in de kever hobby?Uiteraard heb ik wel het een en ander opgezocht en gelezen dat de larven voornamelijk witrot hout nodig hebben of kinshi flessen..
Mijn dochter wil graag een soort met heeeele grote larven en imago's.. Geduld, dus dat we 3 of meer jaren moeten wachten op de ontwikkeling is geen enkel probleem. Maar ook hier geld nog steeds dat we vrij nieuw zijn binnen de hobby. Jaren geduld hebben is geen probleem, maar liever geen soorten waarbij de ervaren kwekers al moeite hebben om ze in leven te houden.
Hallo Saskia,

Zowel de meeste Dynastes hercules ssp. als Megasoma sp. vallen echt heel goed mee qua moeilijkheidsgraad hoor.
Het enige dat hier van belang is zijn de dimensies van de dozen/emmers alsook, je zei het zelf, de duur van de cyclus (Dynastes hercules ssp. = 1 jaar tot 1,5 jaren; Megasoma sp. = 2 jaren tot 3 jaren, afhankelijk van soort tot soort).

Wat betreft P. muelleri is het zo dat voor de larven nagenoeg uitsluitend witrot/vermolmd hout (met stukken ingegraven stronk) nodig is (hiermee kan je volwassen kevers verkrijgen van gemiddelde grootte). Echter, met kinshi bereik je vaak grotere exemplaren (tot zelfs 60-65 mm), maar het is zeker geen absolute must.

Moest je bijkomende vragen hebben, stel ze maar gerust.

Alvast tot dan!

Mvg,
Tom
Saskia1982
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 22:56

Bericht door Saskia1982 »

Dat klinkt goed. Met goed inlezen, advies en vragen stellen waar nodig lijkt het me dus best te doen.
Met de zoekfunctie op het forum heb ik al lekker veel leesvoer gevonden :D
Trotse bezitter van:
- Mecynorrhina torquata ugandensis
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Ik ben nog maar één keer op het Vivarium geweest en kom dit jaar zeker weer!
Of ik iets mee kan nemen weet ik nog niet. Misschien heb ik wat Chlorocala Oertzeni of Stephannorinha Julia die ik mee kan nemen...

Wel zou ik graag willen weten of er op het Vivarium wit rot hout te koop is om mijn toekomstige larven (P. Muelleri en L. Adolphinae) te voeden.
Of, is er iemand op het forum die wat mee zou kunnen nemen... Mijn voorraad wordt een beetje schaars. ;)
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik zal er bij zijn, één dag achter de coleoptera-forum stand en één dag samen met Maartje als beursbezoeker. Ik denk dat ik niet heel veel moois kan meenemen, de kweken bestaan op moment vooral uit larven. Wel verwacht ik heel binnenkort nog een Megasoma mars waarvan de pop nu pootjes laat doorschemeren. Als het goed is leeft dat beestje nog ten tijde van de beurs. Ik zie echter dat Tom en Mark de soort ook meenemen, waardoor dat voor mij een beetje overbodig lijkt te zijn. Ook zit er nog een kweekje D. h. occidentalis met een mooie (gelukkig uiteindelijk eentje gevonden) man in huis. Dat is misschien ook nog een optie tegen die tijd om mee te nemen.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Ewoud,

Mogelijk hebben wij M. mars larven mee he, geen volwassen kevers. ;)
Zelf neem ik een erg grote 110+ mm Megasoma actaeon man mee (die is nu aan het uitharden) en mogelijk nog wat andere volwassen kevers.

Groeten,
Tom
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Ik kom dit jaar ook weer helpen op de stand, ik neem een aantal soorten Protaetia en Cetonia larven mee.
Plaats reactie