Kever drogen?

Alles over het prepareren van kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Kever drogen?

Bericht door Lous »

Ik heb zojuist mijn eerste dode kever gevonden (pachnoda). Ik ga er voorlopig nog even niets mee doen, maar ik wil tot die tijd wel dat ie goed blijft. Ik heb hem nu in een klein tupperware bakje gedaan met wat zout, zal ik 'm daar maar gewoon in laten totdat ik het idee heb dat hij genoeg uitgedroogd is?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Altijd jammer om een dode kever te vinden, maar ze laten zich inderdaad goed bewaren. Het indrogen gaat vanzelf. Gewoon de larve met een penseeltje of zacht borsteltje netjes schoonmaken en inderdaad in een bakje leggen. Zout gebruiken is nergens voor nodig. Binnen een paar dagen is de kever droog en mocht je 'm willen prepareren kun je hem altijd weer 'opweken'.

Daarbij is het wellicht goed om te weten dat kleine kevers zich beter laten prepareren vlak nadat ze overleden zijn. Ze zijn goed op te weken, maar wil je er dan mee werken moet je alle pootjes weer los maken. Gezien deze bij een Pachnoda nogal klein zijn is de kans redelijk groot dat je daar dan iets bij stuk maakt.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ok, bedankt voor je uitleg! Ik las ergens iets over schimmels die ontstaan, dus vandaar mijn idee om er wat zout bij te doen.
Ik zou hem ook het liefst meteen willen prepareren, maar ik heb de materialen daarvoor nog niet in huis.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Schimmel komt helaas wel eens voor, maar dat gebeurd meestal als de kever al een tijdje dood in een vochtig substraat heeft gelegen. In een bakje zonder deksel erop zal het vocht snel verdwijnen en zal schimmel meestal geen kans krijgen.

In principe kun je al een heel eind komen met een stukje piepschuim en wat kopspelden. Dunnere naalden zijn handig maar zeker niet noodzakelijk!

Veel succes met je eerste prepareerproject en laat ons vooral een foto zien van het eindresultaat :)
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ja, zal ik doen! Dankjewel! :)
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie