Larven en poppen prepareren

Alles over het prepareren van kevers
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Verdunnen is wel aan te raden zeker bij wat week / zacht weefsel. Het product is bijtend en word als een acid / zuur gekwalificeerd. Het kan bij te sterk concentraat dus ook je weefsel oplossen.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Ik heb de formaline binnen.
Alleen hoe / waar moet ik de larven en poppen injecteren?

Heb een beetje het idee dat wanneer ik een larf injecteer deze leegloopt en er weinig meer te bewaren valt. Of valt dit mee?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nee als je heel voorzichtig de naald in de lengte van op zn kont naad legt en dan heel voorzichtig ga voelen en een beetje druk uitoefenend dan voel je vanzelf een plek waarop de naald naar binnen glijd in het midden. Zou je de naald er haaks en direct insteken dan is de kans groot dat je toch door de huid gaat.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Super! Ik ga het binnenkort proberen.
En hoe zit het met het injecteren van poppen? Of is het beter die te laten drogen alvorens in de oplossing onder te dompelen?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Ben,

Meestal wanneer er bij mij per ongeluk een pop sterft, leg ik deze meteen in een ethanol-oplossing (70%) en de volgende dag in 100% ethanol. Pure aceton werkt ook erg goed en ontvet meteen de volledige pop (ik maak wel met een scherp mes/cutter en insnede langs de achterkant van de pop t.h.v. het tussenstuk (thorax) waar alle vloeistof doorheen kan ontsnappen).

Je kan ook informeren naar Matthias Seidl van het Duits Keverforum (kaeferforum); hij heeft destijds heel wat larven/poppen te koop aangeboden in perfecte staat.

Soms vind je deze ook gewoon op insectenbeurzen hoor.

Groeten,
Tom
jacob
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 01 jan 2017, 19:29

Bericht door jacob »

hey bahamut,

waar haal jij je aceton?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Jacob,

Je vindt deze gewoon in de doe-het-zelf zaak (Brico, Gamma, Hubo...) of soms in de grotere supermarkten; ik ken nu wel niet de zaken in Nederland, maar jullie zullen wel vergelijkbare groothandels hebben?

Mvg,
Tom
Sjoerd Ellenkamp
L1
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 okt 2016, 08:23

Bericht door Sjoerd Ellenkamp »

Hallo Jacob,

Zoals Tom al zegt kun je dit gewoon in de bouwmarkt halen.

Groeten Sjoerd
jacob
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 01 jan 2017, 19:29

Bericht door jacob »

hey

gek, gamma praxis en karwei hadden het hier niet. misschien moet ik het de volgende keer vragen. zag nu wel dat de bouwmaat het heeft en die zit ook waar ik woon.

tom, heb jij misschien een foto van je eind resultaten? ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

janco
Plaats reactie