Larven en poppen prepareren

Alles over het prepareren van kevers
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Larven en poppen prepareren

Bericht door Mr.B »

Dag keveraars,

Ik heb een vraag over preparaten van larven en poppen.

Graag zou ik willen weten hoe ik aan preparaten van larven en poppen in diverse stadia kan komen. Waarom? Nou, ik ben docent en zou het leuk vinden om bij onze Plant & Dier-afdeling een keer een gastles te geven over kevers. Weer eens wat anders. :D

En daarbij zou ik graag wat tastbaar materiaal gebruiken. Niet alleen foto's en video's. Nu heb ik zelf wel wat geprepareerde imago's, een vervelling en cocons, maar zou ook graag de stadia van ei tot pop laten zien.

Uiteraard wil ik hier geen dieren voor opofferen. Is het überhaupt mogelijk om een larve of een pop te prepareren...? :?:

Goed, alle tips en hulplijnen zijn welkom!

Groeten,

Ben
jacob
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 01 jan 2017, 19:29

Bericht door jacob »

misschien op sterkwater? klein potje en dan daar poppen in?
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Ik heb daar zelf ook aan gedacht Jacob, maar formaline/formaldehyde schijnt nogal link spul te zijn.
Als er mensen ervaring mee hebben dan hoor ik het graag maar ga er liever niet mee experimenteren...

Desalniettemin, dank voor je antwoord!
Sjoerd Ellenkamp
L1
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 okt 2016, 08:23

Bericht door Sjoerd Ellenkamp »

Hallo Ben,

Mits er zorgvuldig en goed geventileerd wordt is er goed met formaline te werken. Wat het effest op larven en poppen is weet ik helaas niet.

Misschien zijn er ook in hars gegoten exemplaren te krijgen. Je zou Erwin van Zoelen van de museum winkel eens kunnen vragen wat er te koop is en wat de mogelijkheden zijn om het zelf te doen.

Groeten Sjoerd
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56