Larven en poppen prepareren

Alles over het prepareren van kevers
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Larven en poppen prepareren

Bericht door Mr.B »

Dag keveraars,

Ik heb een vraag over preparaten van larven en poppen.

Graag zou ik willen weten hoe ik aan preparaten van larven en poppen in diverse stadia kan komen. Waarom? Nou, ik ben docent en zou het leuk vinden om bij onze Plant & Dier-afdeling een keer een gastles te geven over kevers. Weer eens wat anders. :D

En daarbij zou ik graag wat tastbaar materiaal gebruiken. Niet alleen foto's en video's. Nu heb ik zelf wel wat geprepareerde imago's, een vervelling en cocons, maar zou ook graag de stadia van ei tot pop laten zien.

Uiteraard wil ik hier geen dieren voor opofferen. Is het überhaupt mogelijk om een larve of een pop te prepareren...? :?:

Goed, alle tips en hulplijnen zijn welkom!

Groeten,

Ben
jacob
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 01 jan 2017, 19:29

Bericht door jacob »

misschien op sterkwater? klein potje en dan daar poppen in?
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Ik heb daar zelf ook aan gedacht Jacob, maar formaline/formaldehyde schijnt nogal link spul te zijn.
Als er mensen ervaring mee hebben dan hoor ik het graag maar ga er liever niet mee experimenteren...

Desalniettemin, dank voor je antwoord!
Sjoerd Ellenkamp
L1
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 okt 2016, 08:23

Bericht door Sjoerd Ellenkamp »

Hallo Ben,

Mits er zorgvuldig en goed geventileerd wordt is er goed met formaline te werken. Wat het effest op larven en poppen is weet ik helaas niet.

Misschien zijn er ook in hars gegoten exemplaren te krijgen. Je zou Erwin van Zoelen van de museum winkel eens kunnen vragen wat er te koop is en wat de mogelijkheden zijn om het zelf te doen.

Groeten Sjoerd
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Formaline / Sterk water is een oplossing van formaldehyde in water. Voor weefsel preparatie word meestal een 4% oplossing gebruikt. Het is een bijtend en nogal zweer sterk ruikend goedje wat op de longen, keel en ogen slaat, slecht voor de gezondheid is en sinds enkele jaren als kankerverwekkend word aangemerkt. Werk zoals gezegd in een goed geventileerde omgeving, liefst zelfs buiten en altijd met chemie handschoenen en adembescherming zoals een gasmasker en niet te vergeten een volledig afsluitende veiligheids bril.
Zelf heb ik een aantal larven geprepareerd oa door middel van formaline. Ik heb echter afgeweken van de 4% oplossing. Het preparaat word erg hard en moet lang, heel lang luchten voordat er geen noemenswaardige concentratie formaldehyde damp meer word afgegeven.
Bij de sommige apotheken is het nog te koop/te bestellen. De prijs zit tussen de 15 en 25 euro per liter bij de apotheek is mijn ervaring van jaren geleden.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Formaline is inderdaad gewoon te verkrijgen.

Echter heb ik nog een vraagje; bedoel je met 4% het uiteindelijke percentage formaldehyde in het water of 4% formaline en 96% water?

Ik neem aan het laatste; dus bijvoorbeeld 4 ml. sterk water en 96 ml. water.
jacob
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 01 jan 2017, 19:29

Bericht door jacob »

ik heb zelf veel ervaring met sterkwater, ik zet veel op sterkwater. reptielen/kleine zoogdieren en diverse.

voor de rest sluit ik me geheel aan met wat hansje pansje zegt. ventilatie is heel belangrijk en zorgvuldig werken. ook moet je het preparaat goed injecteren.

ik zou je aan verdund kunnen helpen, moet je me even een pb sturen.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

@Jacob: dank voor je aanbod maar heb zojuist een fles formaline van 36% aangeschaft.

Kan ik hierin direct poppen en larven conserveren? Uiteraard in steriele potjes...
jacob
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 01 jan 2017, 19:29

Bericht door jacob »

nee! moet je verdunnen. ik hanteer zelf 9 delen water en 1 deel formaline. en dan na twee weken vervang ik de vloeistof ook (dit omdat het eerst even verkleurd) niet vergeten te injecteren.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Kijk, dit zijn tips waar we iets mee kunnen!
Dank je Jacob, ik ga eerdaags aan de slag.

Uiteraard zal ik mijn bevindingen posten.
Plaats reactie