Kever dood... en nu ?!

Alles over het prepareren van kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Kever dood... en nu ?!

Bericht door Hansje Pansje »

Op een dag vind je je kever dood in zijn terrarium, en nu ?

Als de poten van de kever nog soepel en beweeglijk zijn kun je hem direct op een schuimmatje in de gewenste houding opzetten met naalden. Als de poten al stijf zijn kun je de poten weken door hem in een vochtige bak te zetten.
Peter schreef: Ik doe dat door in een chineesbakje water te gieten, een schuursponsje in te leggen en de kever op de zwarte kant van het schuursponsje te leggen. (dus vrij van het water) Vervolgens laat je hem een tijdje zo luchtdicht afgesloten zitten. Het water verdampt dan wat de delen losser maakt.
Bahamut schreef:Indien de kever reeds gedroogd is, plaats ik deze in een afgesloten bakje (luchtgaatjes!) op een sterk bevochtigd doekje. Dit bakje plaats ik vervolgens op de verwarming en laat deze 48 uren staan (rehydratatie).
Normaal gezien moet de kever daarna terug beweegbaar en soepel zijn.
Nadat je kever in de juiste positie staat kun je hem op een goed geventileerde plaats laten opdrogen maar je kunt hem ook onder een lamp te drogen. Dit droogt het snelst en verminderd de kans op rotting en stinken van de ingewanden.

Het opprikken doe je het best met prepareer naalden. Het nadeel van gewone glasspelden is dat ze kunnen gaan roesten en roest is iets wat je niet aan je kever wilt hebben. Wereldwijd zijn er enkele 'regels' waar de meeste preparateurs zich aan houden nl;
Bahamut schreef: de entomologische naald in de eerste linkerbovenhelft van het rechterdekschild moet geprikt worden. Ten tweede moet de naald steeds zover ingedrukt worden dat de kever door het midden van de entomologische naald zit, waardoor deze vervolgens opgeprikt kan worden in een entomologische doos. Dit is internationaal arbitrair (een richtlijn) overeengekomen voor musea.
Als je werkstuk is opgezet en bewaard kan gaan worden is het verstandig om bijv napthaline in de display te zetten. Dit om te voorkomen dat er ongedierte zoals de museumkever (Wikipedia-http://nl.wikipedia.org/wiki/Museumkeve ... _verbasci)) je preparaat om zeep helpen.

Zie ook :
United States Department of Agriculture - Boek over Insecten prepareren http://www.ars.usda.gov/SP2UserFiles/ad ... llpres.pdf

Wikipedia - Insecten prepareren http://nl.wikipedia.org/wiki/Insecten_prepareren

Ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie - Soorten lijst waarvoor een prepareer verbod geldt http://www.minlnv.nederlandsesoorten.nl ... ist&rid=62
Suzanne
L2
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 22 nov 2015, 16:48

Bericht door Suzanne »

Ik heb nu een Chlorocala en een Pachnoda die overleden zijn. Ik denk dat ik bovenstaande eens ga proberen. Ze zijn alleen wel stijfjes.
https://www.facebook.com/hoelagirl
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Bij het prepareren geldt over het algemeen: hoe groter, hoe gemakkelijker. Een klein kevertje zo als een Chlorocala is aardig lastig te prepareren, zeker wanneer het je eerste probeersel is.

Op zich kan een kever aardig wat hebben, mits je de gewrichtjes en ledematen de juiste richting op beweegt. Dit is een kwestie van oefenen en de eerste keren zal er vast ergens iets afbreken. Het duurt even voordat je aanvoelt hoe ver je kan gaan en welke kant je op moet buigen, maar als je dat eenmaal in de vingers hebt zul je met plezier met je beestjes bezig zijn want je leert op een hele andere manier ernaar kijken.

Succes ermee!
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik sluit me aan bij Bas: zeker de eerste en vooral kleine kevertjes zijn lastig. Als ze dan ook nog eens stijfjes zijn en je ze eerst moet opweken wil het nog wel eens mis gaan. Vooral niet laten ontmoedigen als dit gebeurt, want je krijgt zeker de slag te pakken na enige oefening. Al hopen we dat je voorlopig geen kans krijgt om te oefenen omdat je kevers blijven leven. Dan zijn ze immers het mooist!
pietertjj
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 14 jan 2021, 23:43

Bericht door pietertjj »

Hoelang duurt een droogprocess in een kamer op kamer temperatuur? Heb niet echt warmte lampen maar wel een normale bureau lamp kan dit ook?
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Al hopen we dat je voorlopig geen kans krijgt om te oefenen omdat je kevers blijven leven. Dan zijn ze immers het mooist!
Inderdaad. Mijn hobby is het niet, ze zijn mij te dood. 😉😉😉
Voor wetenschap is het heel nuttig.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

pietertjj schreef: ma 16 aug 2021, 23:21 Hoelang duurt een droogprocess in een kamer op kamer temperatuur? Heb niet echt warmte lampen maar wel een normale bureau lamp kan dit ook?
Bij mij staan ze ook gewoon in de kamer. Geen lamp of iets dergelijks. In mijn ervaring zijn ze na 2 maanden echt wel droog. Misschien wel eerder maar ik vergeet ze altijd dus dat zou ik niet weten :lol: ...
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Kleine zijn ook eerder droog dan grote kevers volgens mij. Die 2 maanden zijn voor mijn mtu's
pietertjj
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 14 jan 2021, 23:43

Bericht door pietertjj »

julia van de ven schreef: di 17 aug 2021, 14:04 Kleine zijn ook eerder droog dan grote kevers volgens mij. Die 2 maanden zijn voor mijn mtu's
Ah top heel erg bedankt:) dan wacht ik nog wel even :lol:
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Heb binnenkort een hoop dode pachnoda's. Ga mijn kweekbak opschonen, haal dan alle lijken eruit. Ga ze gieten in hars. Maar dan in een soort patroon. Wel eerst schoonmaken en vetvrij maken. Anders laat het hars los :lol:
Plaats reactie