Larven gedrag

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LindaK
L1
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 12:15

Larven gedrag

Bericht door LindaK »

Hallo,

beetje beginnersvraag, maar ik heb een bak larven van de cyprolais aurata.
Nu zie ik regelmatig dat de larven zelf naar de oppervlakte komen en daar liggen chillen.
Ze reageren niet zwak of ongezond als ik ze aanraak en gaan zich dan weer lekker ingraven.
Maar is het normaal dat ze zo naar boven komen? Of hebben ze honger?

Toen ik vorig jaar met 8 larven begon viel het niet zo op. Maar heb er nu 150 nakweek en begint het wel op te vallen.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dat er een enkele keer een larve aan de oppervlakte verschijnt is niet onlogisch, maar het moet zeker niet structureel gebeuren. Onder welke omstandigheden houd je de larven? Hoe groot is de bak, hoeveel dieren zitten er in, hoe nat/droog is het substraat en waar bestaat dit uit? Wat meer details zouden helpen om goed antwoord te kunnen geven op de vraag.
Gebruikersavatar
LindaK
L1
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 12:15

Bericht door LindaK »

Ik heb een 10 liter dragonbox met een mix van beuk en eik uit het bos, de natheid is moeilijk te omschrijven, maar lijkt goed, en ik sproei de bovenlaag soms een beetje als deze droog lijkt.
De bak staat op kamertemperatuur, hierin zitten L1 t/m L3 door elkaar, alleen de L3 laten zich soms zien.
Maar hoe meer en in een bak zitten hoe groter de kans dat je er een ziet natuurlijk.

Het zijn er 150, ik heb ze 2 weken terug uit mijn terrarium gehaald waar 80x50 10cm grond in zat, het verbaasde me dat het er zoveel waren.
Dit weekend staat er nog een tripje geplanned om nog wat bosgrond te halen zodat ik ze over 2 of meer bakken kan verdelen.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

150 Larven in 10 liter substraat is veel te veel. Zelfs voor een kleine soort als Cyprolais aurata. Soms word je inderdaad verrast door veel nakweek waardoor je ze tijdelijk wat krapper moet huisvesten. Maar zorg er wel voor dat je ze snel verdeeld over meerdere bakken. Minimaal 3 bakken van 10 liter en indien mogelijk mogen het er ook best 4 of 5 zijn.
Gebruikersavatar
LindaK
L1
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 12:15

Bericht door LindaK »

Bedankt voor de tip Bas, ik heb al 4 van die bakken staan, nu dit weekend nog bosgrond halen en op temperatuur brengen :)
Ik was inderdaad wat overdonder door het resultaat want ik had maar 2 vrouwtjes en 4 mannetjes imago's.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ja dat kan soms hard gaan. 150 Larven van 2 vrouwtjes is inderdaad heel erg veel. Dan zullen ze het goed naar hun zin gehad hebben ;)

Je kan altijd overwegen om wat nakweek te verkopen en bijvoorbeeld hier op het forum aan te bieden. Stel je hebt straks 75 vrouwtjes, dan kun je je voorstellen dat de nakweek daarvan echt de spuigaten uit gaat lopen! :)
Plaats reactie