Spoelwormen/aaltjes

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

bas schreef: di 27 feb 2018, 10:41 ....
Nog even iets dat me opvalt (en zeker niet om bijdehand te doen ;)). Ik zie tegenwoordig steeds vaker de naam Eudicella aurata langskomen. Ik weet niet precies waar deze naam vandaan komt, maar ik zie hem bijvoorbeeld ook op de website van garnelenprofi langskomen. En dat terwijl het toch echt foutief is. Eudicella is een compleet ander genus dan Cyprolais en dat is ook duidelijk aan de kevers te zien. Waarom deze (na jaren) ineens op een hoop gegooid worden weet ik niet. Wellicht is het handig om met z'n allen Cyprolais aurata aan te houden om verwarring te voorkomen.

Daar komt bij dat ik Coelorrhina ook tegenkom als vervanger voor Cyprolais. Dat lees je dan weer bij the Pet Factory op de website (en op wikipedia). The Catalogue of Life (februari 2018) kent nog altijd enkel Cyprolais aurata en het genus Coelorrhina is daar ook niet op terug te vinden.

Kevernamen: lekker ingewikkeld zoals altijd ;)
Hoi Bas,

Dat is zeker niet bijdehand doen. Aangezien de meeste van de kevers waar we het over hebben geen Nederlandse naam hebben, is de enige naam de Latijnse naam. Dan moeten we wel de enige juiste gebruiken om geen verwarring te zaaien. Zoals je zegt, http://www.catalogueoflife.org/col/ is de beste site om de soortsnamen op te checken en om als referentie aan te houden. Ik zou ook voorstellen om dat te doen en bij twijfel de vraag hier op het forum te stellen. Er zitten hier genoeg deskundigen die anderen hiermee verder kunnen helpen. Je kan het ze niet kwalijk nemen, maar garnelenprofi en petfactory zijn niet de autoriteiten op het gebied van naamgeving :D .

Vanaf nu dus enkel Cyprolais aurata voor deze soort of zijn hier bezwaren tegen?
Plaats reactie