Heeft iemand een idee wat dit is???

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
mike84
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 18:26

Bericht door mike84 »

Nee helaas niet. Heb gemeld dat de larve black spot hebben. Kreeg als reactie : "dank voor het melden". Dat was het. De advertentie is verwijderd en kan er niet meer reageren op de berichten.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Nou, dat is een lauwe reactie dan.....
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Jammer dat je zo wordt afgescheept! Dat vind ik niet netjes.

Ik kan je haar telefoonnummer sturen mocht je haar willen bellen. Dat doe ik wel liever via een privé-bericht. Mocht je dat willen dan hoor ik dat wel.
mike84
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 18:26

Bericht door mike84 »

Thnx bas, een telefoonnummer is altijd handig voor het geval dat.
Ik heb inmiddels via marktplaats weer contact met haar. Ik heb het vermoeden dat ze geen idee heeft wat black spot is. Dat ik het nogmaals aan haar vroeg kreeg ik de vraag of het zo erg is dan. Heb haar doorverwezen naar het forum. Ze gaat morgen haar andere larve na kijken. We houden daar nog contact over.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik had al niet het idee dat ze bewust zieke larven aan het verkopen was. Dat had ik in ieder geval niet achter haar gezocht. Helaas heeft ze de afgelopen tijd aardig wat M.t.ugandensis larven verkocht, dus ik hoop niet dat deze allemaal ziek waren.

Voor het gemak ga ik ervan uit dat jullie samen tot een nette oplossing komen. Is dat niet zo dan kan ik nog altijd haar nummer sturen.
mike84
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 18:26

Bericht door mike84 »

Ik heb mijn vervelde larf net na gekeken. Hij is nog steeds vrij van stippen.
mike84
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 18:26

Bericht door mike84 »

Ik heb contact gehad met rowena. Ze heeft haar larve na gekeken en zij zag niets aan haar larve. Natuurlijk goed nieuws, maar wel vreemd dat mijn larve dan wel black spot hebben. Is het mogelijk dat dat door vervoeren of de mijten is gekomen?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Beste Mike,

Het is meer dan waarchijnlijk zo dat de black spot op jouw larven door de kakkerlakken komen.

Het zou me verbazen dat Rowena de hygiënevoorschriften zou opgevolgd hebben bij het contact tussen de kakkerlakken en kevers.
Zij zal ook geen oplossing kunnen bieden, daar zij zelf met de problemen zit (zal waarschijnlijk ook nooit geweten hebben dat dit een ziekteverschijnsel is).

Ik blijf erbij: beide insectentypes in huis brengen is vragen om problemen (althans, voor de kevers toch).

Kakkerlakken verteren het voedsel via een enorme concentraties aan bacteriën in hun spijsverteringsstelsel (daarom dat zij ook nagenoeg alles kunnen eten, tot zelfs plastiek). Een deel van deze bacteriën komt dan ook via de uitwerpselen in het substraat terecht/op de handen van de kweker en dus ook in het substraat van de keverlarven en worden samen met hout/blad opgenomen door de larvn. Daar worden sommige van deze bacteriën opportunistisch pathogeen en zullen ze de larven van binnenuit gaan aanwreten (dwz: black spots verschijnen her en der op de larf, zijn kleine wondjes door geraakt weefsel).

Dit is is een erg hardnekkige infectie en kan alleen verdwijnen door alles volledig te desinfecteren (zelfs met bleekwater voor de plastic bakken) + quarantaine-richtlijnen te hanteren.

Mike, ik hoop dat jouw larf er nog door komt, maar het kan wel zijn dat de black spots terug verschijnen na verloop van tijd. Ik zou de larven toch nog steeds gescheiden houden. Indien de spots niet terugkomen, super! MTU kan wel tegen een stootje (de gemakkelijkste soorten zijn ook wat resistenter tegen black spot); voor Dynastes hercules ssp. bijvoorbeeld zou dit een ramp zijn geweest.

Vingers gekruist!

Groeten,
Tom
mike84
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 18:26

Bericht door mike84 »

Hey tom,
Thnx voor de info! Ik hou ze apart en blijf ze in de gaten houden. Ik hoop idd dat het wegblijft. Zou echt balen zijn voor die arme beestjes als het nu nog terug komt. Ik wilde mijn terrarium gaan klaar maken voor de imago's maar ik wacht daar dan nog wel even mee voor de zekerheid.

Staat er een bepaalde tijd voor wanneer je met zekerheid kan zeggen of de larve nog steeds besmet zijn of niet? Het is echt heel sneu voor ze maar wil toch ook wel weer mijn andere kevers en larve hier thuis hebben. Zolang ik niet zeker weet of ze schoon zijn wil ik niet riskeren dat ze ook besmet raken. :|
Sjoerd Ellenkamp
L1
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 okt 2016, 08:23

Bericht door Sjoerd Ellenkamp »

Hallo Tom,

Weet jij of dit voor alle kakkerlak soorten geldt?
Plaats reactie