Cocon tegen de bak aan geplakt

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Cocon tegen de bak aan geplakt

Bericht door Koejj90 »

Hoi allemaal,
Weten jullie of het kwaad kan dat een kever (MTU) zijn cocon tegen de bak aan heeft geplakt, waardoor deze dus waarschijnlijk niet geheel is afgesloten? Ik ben bang dat er eventueel mijten naar binnen zouden kunnen.. Is er misschien een manier om de cocon te 'repareren'? Vooralsnog ziet de larf er gezond uit, via de 'opening' (het plastic stuk van de cocon) kan ik het gelukkig wel redelijk in de gaten houden. Maar het duurt natuurlijk vrij lang tot de larf zich heeft ontwikkeld tot kever dus ik zou graag meer zekerheid hebben..
Bijlagen
IMG-20170323-WA0003.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nee hoor dit is geen enkel probleem. Meestal zijn het de wat kleinere keversoorten die een stukje van de plasticwand verwerken in hun coconcreatie. De cocon zit er stevig aan vast geplakt en er zal niet gauw iets aan beestjes binnenkomen. Let alleen wel op dat je niet tegen het plastic stoot of drukt, als het plastic buigt dan kan de cocon wel los raken.
Ik zou zeggen pak er een zaklampje bij en kijk elke dag even stiekem mee met de ontwikkeling. Het is een geweldige kans om het zo live te kunnen meemaken. Zorg er wel voor dat hij een beetje donker staat of dat je een handdoek ofzo over de bak hangt. Ze maken de cocon meestal snachts en hebben daardoor niet door dat ze overdag een licht gat hebben
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo,

Het is erg uitzonderlijk dat MTU larven hun cocon tegen de wand van de bak aanmaken.
Dit is meer iets voor Mecynorhina polyphemus ssp..

In ieder geval, dit zou helemaal geen kwaad kunnen.

Alvast succes met de uitkomst! ;)

Mvg,
Tom
Plaats reactie